Hej.

Jag och min sambo går i husyggartankar.
Vi har hittat en mark som ligger bra placerad i ett område där vi vill bo.
Men det finns alltid ett MEN!
Jag börjar fundera på om marken kan vara för liten.

Huset vi har tänkt bygga är ett Hjältevadshus Spira 175.
Tomten är på 727m2
Vad jag alltid ha velat ha är ett dubbelgarage med stor port.
Har i dagsläget ett enkelgarage, och jag får krupp varje gång man ska göra något på bilen.
Får alltid åka iväg till jobbet för att man helt enkelt inte får plats för att meka.
Och meka är något jag gör väldigt ofta.

Jag bifogar bilder på den tänkta tomten (tomt F)
Och även hur grannens hus kommer placeras (tomt E). Grannen bygger ett sånt hus som vi också tänker bygga. Så på hans ritning kan man få alla måtten.
Jag vet tyvärr inte vad som gäller riktigt på tomten. Så vet inte hur nära tomtgränser man får bygga.


Marken.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

6.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

5.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tror ni att jag får plats med huset, dubbelgarage och även altan på vänstersidan av huset?
På vänstersidan av huset är nämligen dörr ut ifrån köket.
Min plan är i så fall att ha altan ifrån vänstersidan av huset och runt på hela baksidan.

Snälla hjälp mig rita ut lite så jag får en bild av hur det kan se ut! :wow:
 
Har du övervägt att ställa huset på en källargrund istället för platta på mark? Isåfall kan du bygga ett källargarage och då får du lätt plats med dubbelgarage för två bilar plus en massa annan förvaring. Det är givetvis dyrare att bygga källare än platta på mark, men jag är inte säker på att det är dyrare än att bygga ett separat varmgarage. Dessutom får du din ganska lilla tomt mycket mindre belamrad med hus, och du får bättre koppling mellan hus och garage.
 
Får tacka för ditt snabba svar!
Tyvärr tror jag inte det är genomförbart då Hjältevadshus bygger husen på torpargrund.

Jag skickade iväg ett mail till kommunen och frågade ifall det fanns möjlighet att köpa till extra mark ifrån tomten G, då denna ännu är osåld.
Tror tyvärr den chansen är minimal.

Men om man räknar lite på det så känns det knapert.
Tomtens bredd -25m
Husets bredd - 13,5m
Litet dubbelgarage - 6,2m
Ger 5,3meter kvar.
Då ska huset troligtvis stå 4meter ifrån tomtgränsen mot G.
Och garaget måste troligtvis byggas 1meter ifrån gränsen till tomt E.
Så det känns kört tyvärr :/
 
Bygger de på torpargrund är det ju ännu bättre än om de bygger på platta. En källare är ju som en torpargrund deluxe. Det innebär också att huset kommer med ett golvbjälklag, vilket det inte hade gjort om man satt det på en markplatta.
 
Vi har ett Älvsbyhus i närheten av oss som har ett källarplan och de har torpargrund. Så jag håller med pelpet att det borde inte vara ett problem.
 
Tack för era svar.
Nu när jag läser det igen så tror jag att jag missförstod pelpets förslag.
Ja det är väl helt klart en möjlig tanke.
Men känns som det kan komma en hel del oväntade problem längs vägen.

Där jag bor så är det inte alls långt innan man når dagvattnet när man gräver.
Och denna marken ligger lägre i förhållande till där jag bor nu.
Känns som det skulle kunna ställa till det lite?

En annan tanke jag har är att då placera huset så långt fram jag kan.
Sedan placera garaget så långt bak det bara går.
Och på så vis kunna överlappa garaget runt husknuten.
Då jag ändå bara kan ha en 5meters port in. Så skulle den resterande bredden av garaget kunna ligga bakom huset om nu förstår hur jag tänker.
 
Jag tog och ritade upp tomten, huset och ett garage som är 6,4x10,8 stort
Detta borde faktiskt fungera.
Garaget står 1meter ifrån alla gränser.
Huset står 4,1meter ifrån tomtgränsen till höger.

Nu är det bara hoppas kommunen godkänner ett garage vars bottenplatta nästan är lika stor som husets ;)

Tomten.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Har nu en fråga.
Var i kontakt med ansvarig på kommunen.
Det var fullt tillåtet att bygga på tomtlinjen.

Men jag frågade då grannen till vänster om huset vad han tyckte om det.
Och han skrev att han inte ville ha det så.

Men vad kan han egentligen göra?
Kommunen tillåter ju mig att göra så, då markerna är relativt små.
Samtidigt vill jag absolut inte starta någon osämja innan man ens har börjat bygga.
Men hur hade ni gjort?

Jag vill prompt ha ett dubbelgarage.
Och ställer jag det så långt bak jag kan, så täcker jag så lite som möjligt av hans kvällssol genom köket.
Köper någon annan marken så kommer någon bygga ett enkelgarage på gränsen, fast längre fram. Och då täcka hela hans kök.

Jag tycker ändå att detta är den bästa lösningen.
Men vill som sagt absolut inte ställa till med något.
Hur hade ni gjort?
tomten2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag hade i alla fall tittat närmare på källaralternativet. Bortsett från att du får hela tomten full med byggnader och en irriterad granne så kanske det blir dyrare att bygga ett separat garage än att bygga källare. Prata med kommun och grannar för att se om läget är lämpligt för källare.

Många hur som har källare är byggda lite högre, så att bottenvåningens bjälklag ligger någon meter över marknivå. Så källaren behöver inte hamnar mer än kanske 1- 1,5 meter under marknivå.
 
Tänk på att garaget kommer behöva underhållas med tiden, då är det väldigt bra att ha en meter att gå på. Även mindre risk att det planteras växter som klättrar på fasaden om du har lite marginal.
 
Har pratat både med grannen, hjältevadshus och kommunen nu.
Tomten bredvid oss på högersidan skulle tydligen placera sitt hus 5meter ifrån tomtgränsen mot oss, vilket då gjorde att vi fick flytta vårat hus en halvmeter närmare åt höger.
Vi flyttar då med garaget den halvmetern åt höger så att det blir frigång.
Hela garaget inkl stuprännan blir på våran sida.
Det var grannen med på.
Så detta verkar vara genomförbart.

Sedan kan jag hålla med om att ett källaralternativ kanske inte är så dumt ändå.
Men jag ser inte riktigt framför mig hur det skulle se ut med sluttning ner till garaget.
Jag vill väldigt gärna ha gott om plats framför garaget för parkering då parkeringsmöjligheter på gatan är dåliga.
 
Måste parkeringsutrymmet vara framför garaget? Det är väl egentligen bättre att parkera på annan plats så att infarten till garaget inte blockeras. Att ha en hårdgjord yta för parkering gör inte heller att tomten ser belamrad ut.

Det finns många lite äldre hus som har en nedfart till garaget. Bildgoogla på garagenedfart så ser du massor av exempel.
 
Något sånt här borde kunna funka.

x.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Röda linjer = stödmurar till nedfart
Blått = dubbelgarageport på sidan av huset
Lila = extra parkeringsyta, borde rymma en bil och ett litet skärmtak för cyklar.
 
Tack för ditt svar åter igen.
Jag kanske var otydlig med vilken tomt som var våran.
Men den du ritade på var grannens.

Jag skrev nog väldigt dumt, då jag både skrev vänster och höger i förhållande till bilden sett, och sett till huset framifrån.

Hur som helst så är marken vi kollar på tomt F. Eller nummer 6.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.