Jag håller på att renovera köket och har köpt en Siemens spishäll modell EH611BE18E.

Nu när jag började packa upp grejorna upptäckte jag att det bara var en fas i sladden som sitter i hällen och att det står att den kan gå upp till 20 A. Elen har redan dragits fram och då drogs två faser á 16 A fram. Är det någon som vet om det i denna modell går att koppla om så att den matas med 2 faser på 16 A?
 
Gå tillbaka till butiken med den och lär dem att i Sverige så ska de sälja tvåfashällar. Enda undantaget är de som bor i gamla lägenheter med enfas.
 
  • Gilla
Hobbybyggare Anders och 1 till
  • Laddar…
Förutom att antingen hällen ska bytas ut eller el kablarna, har jag en fråga.
Hällen har 7,2 kw som full effekt ( har inte ens tagit boster siffrona med). En fas 20 A ger max 4,6 kw.
Hur går det ihop?!!!
Har inte läst hela manualen.
 
Man räknar inte med att man använder alla plattor på max effekt samtidigt.
 
Demmpa skrev:
Man räknar inte med att man använder alla plattor på max effekt samtidigt.
Nä det går ju tyvärr inte, det normala är väl dock att man använder 2 faser 16A, på vår häll så delar vä-sida på en fas och hö-sida på den andra. Även två faser är begränsande rätt ofta faktiskt, vårt powerläge är på 3.2kW och då kan man bara köra den andra plattan på trean.

Går den bara på en fas så byt ut den så fort du kan.
 
Demmpa skrev:
Man räknar inte med att man använder alla plattor på max effekt samtidigt.
Så går det inte att resonera, tänk om nån har lust att tända på alla plattor samtidigt.
Jag hittade den här i manualen: *Fabriksinställning
**Spishällens högsta effekt beror på konfigurationen av anslutningens intensitet som görs vid installationen. För att inte överskrida
detta max. värde, har spishällen ett antal komponenter som automatiskt hanterar effekten och fördelar den mellan kokzonerna som är på enligt behov..
Spisen skulle passa perfekt i en gammal lägenhet.
 
Jag tycker Demmpa gav ett svar som går ihop utmärkt med den fråga som ställdes. Att hällen har en märkeffekt på drygt 7 kW innebär ju inte att den verkligen belastar så mycket utan det beror på hur många kokzoner som används samtidigt. Dvs gör man en sådan installation så får man räkna med att proppen går ifall alla plattor dras på. Det är egentligen inte optimalt då man inte ska behöva tänka på detta, men för spisar är vi tvungna att acceptera det i gamla enfaslägenheter.
 
Kolla om det sitter någon klisterlapp eller liknande någonstans på hällen, där står oftast vilka kopplingsalternativ som gäller.
Manualerna brukar sällan innehålla någon info angående elanslutningen.
 
Hur resonerar tillverkarna då?
image.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tillgänglig effekt: 230V*25A=5*750W
Effektförbrukning enligt specen 10 500W
Vad elementen i ugnen drar stod inte tydligt, det var defusa värden.
Plattorna: 1800+1800+2200+1200=7 000W.

Detta var bara en av många jag kollade på, kollade på olika märken, det var samma stuk på alla.

Jag kan ta en bild på märkplåten på vår spis som har ca 15 år på nacken, jag kan slå vad om att den sammanlagda effekten för ugnen och plattorna överstiger den effekt man kan plocka ut ur 3-fas 16A (som lär vara den säkringsstorlek tillverkaren säger spisen ska ha). Vi har 16A i huvudsäkringar, har bott i huset i nästan 10 år, vi har använt (vid några tillfällen) TT, TM & DM samtidigt som vi använt spisen utan att huvudsäkringarna har löst ut.

Edit:
En gång på 80-talet så "lyckades" jag (när jag var barn) att slå ut två av tre 16A-säkringar till en 400V-spis genom att vrida på alla fyra plattorna samtidigt eventuellt vred jag även på ugnen, kommer inte ihåg varför jag gjorde det, det var inte för att laga mat iaf.
 
Redigerat:
Just den här modellen TS har köpt har faktiskt bara en märkeffekt på 4600W. Även om de enskilda plattorna har samma maxeffekt som Siemens övriga hällar så är den internt strypt vid en totaleffekt på just 4600W.

Jag har ju själv enfas i min lägenhet som jag nyligen renoverade, då tittade jag på Bosch version av samma häll. Men efter att ha kollat med supporten så kom vi fram till att jag kunde köra alla Siemens/Bosch hällar eftersom man själv kan ställa in maxeffekten i steg om 500W genom deras Power management-funktion.

Men till TS; försök byta hällen till en annan, du behöver en som kan köras på två faser.
 
Tack för alla svar,

Tyvärr var det redan i juni vi köpte vitvarorna på Whiteaway så jag antar att bytes rätt inte gäller. Och, nu när jag går tillbaka in på informationen ser jag att det står enfas vilket jag missade när jag kolla inför köpte. Jag trodde att alla spishällar var 2 fas 16 A.
 
Demmpa skrev:
Hur resonerar tillverkarna då?
[bild]
[bild]
Tillgänglig effekt: 230V*25A=5*750W
Effektförbrukning enligt specen 10 500W
Vad elementen i ugnen drar stod inte tydligt, det var defusa värden.
Plattorna: 1800+1800+2200+1200=7 000W.

Detta var bara en av många jag kollade på, kollade på olika märken, det var samma stuk på alla.

Jag kan ta en bild på märkplåten på vår spis som har ca 15 år på nacken, jag kan slå vad om att den sammanlagda effekten för ugnen och plattorna överstiger den effekt man kan plocka ut ur 3-fas 16A (som lär vara den säkringsstorlek tillverkaren säger spisen ska ha). Vi har 16A i huvudsäkringar, har bott i huset i nästan 10 år, vi har använt (vid några tillfällen) TT, TM & DM samtidigt som vi använt spisen utan att huvudsäkringarna har löst ut.

Edit:
En gång på 80-talet så "lyckades" jag (när jag var barn) att slå ut två av tre 16A-säkringar till en 400V-spis genom att vrida på alla fyra plattorna samtidigt eventuellt vred jag även på ugnen, kommer inte ihåg varför jag gjorde det, det var inte för att laga mat iaf.
Den kanske har likadant effekt management funktion som TS häll.som automatiskt hanterar effekten så att max uttag effekten inte blir överskriden.
Tillverkaren får inte hoppas och hålla tummarna att proppen inte går. Det måste finnas en spärr funktion för max effekten anpassad till el intaget.
Att proppen går inte hemma hos dig kan bero på att du har keramik proppar som tål mer.
Du har haft tydligen intresse för el redan som barn 😜
 
Demmpa skrev:
Jag kan ta en bild på märkplåten på vår spis som har ca 15 år på nacken, jag kan slå vad om att den sammanlagda effekten för ugnen och plattorna överstiger den effekt man kan plocka ut ur 3-fas 16A (som lär vara den säkringsstorlek tillverkaren säger spisen ska ha). Vi har 16A i huvudsäkringar, har bott i huset i nästan 10 år, vi har använt (vid några tillfällen) TT, TM & DM samtidigt som vi använt spisen utan att huvudsäkringarna har löst ut.
Jag vet ju inte vad du har för spis, men det är mycket vanligt att en spis har en märkeffekt på mellan 10 och 11 kW. Tre faser 16 ampere ger 11 kW.

Det är ju knappast några problem att koppla in hällen som TS har köpt, men det blir en sämre lösning än att ha en häll ansluten till två faser.
 
Problemet nu är ju att det är draget för två faser, om man då kopplar in hällen på en fas så måste man strypa den ännu mer eftersom kablarna som dragits inte är anpassade för just enfas.

Hör av dig till Whiteaway och berätta om problemet, eftersom hällen är oanvänd kanske de är schyssta om du byter in den och köper en annan häll. Annars skulle jag sälja den privat och köpa en annan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.