Hej!

Vi bor granne med en allmänning med ett antal träd på kommunens sida.

Ett av dessa träd har rasat in på tomten under ett mindre oväder (ca 5 månader sen). Kommunen kom då och röjde upp och drog ut trädet på allmänningen.

Problemet är att det är flera träd som lutar och som jag är rädd ska falla in på vår tomt. Jag har anmält detta till kommunen i samband med att de röjde första trädet och påminnt flera gånger (och säkerställt att ärendet finns i deras system), men inget händer. Om, gud förbjude, ett träd skulle ramla in på någon människa, vems ansvar är det då?

Jag antar att jag åker på något sorts straff om jag tar saken i egna händer, men jag är nästa beredd på att ta det för att säkra mina barns säkerhet.

Hur göra?

Simon
 
Erbjud dig att fälla dom åt kommunen?
 
D
SimonZ skrev:
Problemet är att det är flera träd som lutar och som jag är rädd ska falla in på vår tomt. Jag har anmält detta till kommunen i samband med att de röjde första trädet och påminnt flera gånger (och säkerställt att ärendet finns i deras system), men inget händer. Om, gud förbjude, ett träd skulle ramla in på någon människa, vems ansvar är det då?
Om det är något fel på träden som gör att de i förväg kan bedömas som osäkra, så torde kommunen kunna hållas ansvariga om detta har blivit påtalat för dem och de inte inom rimlig tid vidtagit åtgärder. Men om det är helt normala friska träd som inte kan antas utgöra någon risk förrän efteråt när värsta stormen varit framme och fällt träden, så får det betraktas som en sorglig olycka.

Nu är ju barnens säkerhet inte främst en fråga om huruvida kommunen kan hållas ansvariga för det eller inte. Så om du verkligen tror att det utgör en risk så får du handla efter ditt eget samvete och ta konsekvenserna av det.
 
MissAnpassad skrev:
Erbjud dig att fälla dom åt kommunen?
Bara som en notering.
Nu ska man vara försiktig när det gäller att fälla träd och använda motorsåg på annans fastighet, speciellt kommunal.
Skulle en olycka inträffa pga träd som faller felaktigt eller personskada med motorsåg så kan det bli besvärligt.
Önskar man göra det så bör man anlita firma med rätt behörighet eller inneha motsvarande, se bl.a. regelverk för användande av motorsåg för trädfällning på annan fastighet än den egna.
 
Tack för svaren!

Ja min bedömning är att dom lutar så mycket så att dom utgör en risk så frågan kvarstår vad jag ska göra. Att kommunen är ansvariga när olyckan väl är framme är en klen tröst.
 
  • Gilla
stoffe.b
  • Laddar…
Om nu träden lutar så mycket att det är risk att de faller vid nästa blåsväder (ett har ju uppenbarligen redan fallit) så borde det ju innebära att kommunen kan göras medvetna om att träden innebär en risk och därmed borde de kunna tvingas agera för att undanröja risken?

Mitt tips:
Kolla om du kan få någon form av expertutlåtande som stödjer din sak.
Komplettera det redan liggande ärendet med detta.
Får du fortfarande ingen respons så kontakta media. Ser att du bor i Stockholm men finns det någon lokal tidning? De brukar väl vara mer benägna att ta upp sådana här "småsaker" än de stora drakarna.
Hjälper inget så ta ner träden och ta konsekvenserna. Eventuellt hade jag till detta evenemang bjudit in lokaltidningen, de kanske vill göra ett reportage om den lilla människans kamp mot maktens tröga pampar. Lite civil olydnad piggar alltid upp. :)
Visst skapar du själv bevis mot din olagliga handling men å andra sidan lär du få en jäkla opinion med dig, svårt att se att du skulle straffas då....
 
Redigerat:
Lutar dom MOT din tomt, eller in ÖVER din tomt? Du har rätt att få bort den del av träd som når in på din tomt, både rötter och över mark, först ska ägaren få möjlighet att lösa det men vill dom inte det får du ordna saken. Någon här kan säkert hänvisa till de exakta bestämmelserna för vad man får och inte får göra.
 
Gsssson skrev:
Lutar dom MOT din tomt, eller in ÖVER din tomt? Du har rätt att få bort den del av träd som når in på din tomt, både rötter och över mark, först ska ägaren få möjlighet att lösa det men vill dom inte det får du ordna saken. Någon här kan säkert hänvisa till de exakta bestämmelserna för vad man får och inte får göra.
Träden står på kommunens tomt men lutar in över vår tomt.
 
Bilder på träden så blir det lite lättare....

Träd kan luta rätt rejält och ändå stå förvånansvärt stadigt...
Själv skulle jag säga att du lugnt kan låta barnen leka ute, men kanske vara försiktigt vid blåsväder....
 
Zixten skrev:
Bilder på träden så blir det lite lättare....

Träd kan luta rätt rejält och ändå stå förvånansvärt stadigt...
Själv skulle jag säga att du lugnt kan låta barnen leka ute, men kanske vara försiktigt vid blåsväder....
Ja du har säkert rätt. Det är väl det att ett träd redan har fallit. Känns som ett proof of concept. Men alla träd är väl kanske unika :)
 
R
de är väl bara o kapa skiten. Börjar kommunen tjata säger du att de ramlat ner på din tomt och därför tog bort dem.
 
Hej, kommunen har ansvaret.

Men, du borde ju ha rätt att ta bort de delar av trädet som är över din tomt, vilket även borde räcka för att kortsiktigt minska risken att de faller. Långsiktigt blir väl risken större dock.

Jag hade nog polisanmält kommun för att sätta lite press på dom, om det hade varit mina barn som varit i närheten. Ett träd har ju faktiskt fallit, vilket gör det rimligt att även övriga har överhängande risk att falla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.