Telia Öppen Fiber är det väl Telia som ansvarar för, oavsett vilken tjänsteleverantär du sen har.


Hos oss är det Zitius som ansvarar för driften (man felanmäler dock via tjänsteleverantören, de i sin tur felanmäler till Zitius, jag har suttit i chat med en tekniker som berättade att frågorna han ställde var för att fylla i forumäret till Zitius). Sen när det gäller själva fibern så tror jag att hos oss är man själv ansvarig för det på tomten, men det utanför tomten ansvarar Zitius för.

Troligen ska ni också felanmäla till tjänsteleverantören och inte direkt till fibernätsägaren.
 
Att förutsätta att leverantör T ser på saken på samma sätt som leverantör Z känns lite osäkert enligt min mening. Det är naturligtvis så det BORDE vara, men hur ÄR det verkligen? Någon som säkert VET?
 
Du felanmäler till den operatör som du har valt som tjänsteleverantör, t.ex. Telia, Bredbandsbolaget, Tele2, osv.
Sedan hanterar operatören dina problem, när det sedan gäller ägandet och den fysiska fibern så hanteras det oftast av Skanova om det uppstår fysiska problem, men via tjänsteleverantören. Skanova har sedan underleverantörer som utför fysiskt arbete på fältet och vem det är påverkas utifrån var i landet som du har din anslutning.
När det sedan gäller de överliggande struktur där man hanterar IP-nivån så blir svaret, det kan vara många utifrån vilka tjänster du använder.
Så det finns inget enkelt svar här utan många olika varianter.

Men regeln är, kontakta alltid den som levererar tjänsten Bredband till dig.
 
Nu råkar ju Telia äga Zitius sedan något år så skillnaderna är inte så stora.....

Det finns tre parter (här Öppen Fiber från Telia som exempel)

En nätägare, det är Skanova. Dom ansvar för och äger passiv utrustning i nätet, tex själva fibern, kanalisation osv.
En kommunikationsoperatör, det är Telia (eller zitius!). KO ansvarar för driften av nätet och äger och ansvarar för den aktiva utrustningen, tex centrala routrar etc, modem hemma hos dig.
Tjänsteleverantörer, det kan vara tex Banhof eller Telia själva. TL ansvarar för att Internettjänsten, TVtjänsten eller vad det nu är fungerar. Är felorsaken någon underliggande komponent så kommer dom felanmäla till någon av de andra två.

Detta är en generell beskrivning för Öppen fiber. Det finns garanterat lokala avvikelser från detta (tex kan nätet ägas av någon lokal förening osv).
 
Om man har Telia Öppen Fiber så ska man felanmäla till sin tjänsteoperatör.


http://www.oppenfiber.se/fragor-och-svar.html
"Vem ansvarar för vad när det gäller den fysiska fiberanslutningen? -
Telia ansvarar bl.a. för*:
• All fiber utanför din tomt
• Fibern som dras via kanalisationen fram till medieomvandlaren
• Medieomvandlaren i ditt hem
Du ansvarar bl. a. för*:
• Ditt interna bostadsnät, om du väljer att ha ett
• Att elen till medieomvandlaren är dragen innan anslutningen levereras.
• Att återställa ytskikten på din tomt (asfalt, plattor, gräsmatta, träd, buskar och rabatter)
"

"Vem står för kostnader vid eventuella skador på fiber via luftledning? -
Vi ansvarar för fibern fram till fastigheten samt fiber på tomten. Om luftledningen skadas, till exempel genom att ett träd blåser ner över den, så står vi för kostnaderna vid återställningen. Har du däremot ett träd på din tomt som står för nära den luftledning där vi kommer sätta upp fiberkabeln, kommer vår entreprenör be dig att ta ner det för att minska risken för eventuella skador.
"

https://www.bredbandswebben.se/start/
 
hsd
skanova....dvs.telia
 
hsd skrev:
tror att det är planerat, att hålla ner kapaciteten på ADSL-anslutningar till slut ledsnar man och tar fiber
Vårt adsl upplever jag faktiskt som piggare när alla grannar skaffat fiber. Möjligt att stationen som jag är kopplad till uppgraderats på något sätt.
 
  • Gilla
Lime113
  • Laddar…
Peter2400 skrev:
Vårt adsl upplever jag faktiskt som piggare när alla grannar skaffat fiber. Möjligt att stationen som jag är kopplad till uppgraderats på något sätt.
Snarare så har belastningen på nätet minskat iom färre användare.

Eller så är det bara inbilning. Finns ingen som är så lätt att lura som en själv... :)
 
Peter2400 skrev:
Vårt adsl upplever jag faktiskt som piggare när alla grannar skaffat fiber. Möjligt att stationen som jag är kopplad till uppgraderats på något sätt.
Det kan vara så att överhörningen mellan paren minskat pga att förre har xDSL.
 
Telia Öppen Fiber kostade 20000
nu erbjuder de efteranslutning för 35000 i området
precis som det var sagt.
Det blev förberett till tomtgräns för de som inte anslöt sig.
 
Jag har sagt det förr i någon tråd. Här i kommunen kostar det sedan kanske ett år tillbaka 6000kr extra att efteransluta sig till stadsnätet, även om slang är dragen fram till husknuten.
 
harry73
Vi tackade nej till svensk infrastruktur kostade 25000 och 35000 för efteranslutning
Nu kom ip only som ville ha 20000 nu tackade vi ja
 
Det är ju inte på särskilt många ställen man har chans att få erbjudande från flera leverantörer. Dels så är det svårt att hitta nånstans att gräva ute i gatorna om en annan leverantör redan lagt ner, dels behöver man ju en viss andel kunder för att det ska vara ekonomiskt lönsamt att gå vidare.
 
Har väldigt svårt att förstå det du skriver om också Harry73. Inte för att jag inte tror på dig men jag förstår inte varför det uppstår. Liknande sak händer där min pappa bor och bredbandsföreningen upplöses efter att det finns 2 konkurrerande aktörer. Risken är väl att båda gräver med täckningsgrad på 30% var.
 
Telia grävde i ett närliggande område förra året. Nu ska bredbandsbolaget gräva i samma, till ett bättre pris så visst händer det men kanske inte så vanligt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.