Det har ALDRIG varit apparaterna som bestämt om det ska vara jordade uttag eller ej utan RUMMET. Så har det varit tills man ändrade och alla uttag skulle vara jordade men det var INTE pga att apparaterna "krävde" det.
 
lobbin skrev:
Följdfråga dock. Påverkar det att lägenheten har utanpåliggande sockeluttag och såna där fula små strömbrytare i dörrfodret?
Om det är sånna uttag så går det antagligen kabel i golvsocklarna och dörrfoderna, dom lär även vara av plast.
 
n_sandstrom skrev:
Hur går det till?

Jag har en lägenhet som låter väldigt lik den som tråden handlar om.
Har 10 uttag + 6 strömbrytare, vilket går på ca 1600-2000 att byta.

Vem får du tag på som jordar lägenheten till den kostnaden?
Om vi då säger att du hyr in mig för att byta strömbrytare och uttag, så har du kanske materialkostnaden på 2000k och tiden det tar kanske 2h om det är normalt, sen kan man ju nästan säga att det tar då 2h att jorda upp det och material kostnad på några hundralappar för fq g/g

Så blir ju den lägre kostnaden att jorda upp det
 
I (el)tidernas begynnelse fanns inte jord i kök heller.. men då var det bara en glödlampa i taket kanske.. Att man sen man satte kravet att det skulle vara jordade uttag i kök / pannrum etc, måste ju vara för att det uppstod behov av personskydd pga alla apparater som började komma fram. Men detta var då en ren personskyddsåtgärd. Elektroniska utrustningar med avstörningskondingar kopplade till jord "KRÄVER" visst att jorden är ansluten för att deras funktion ska garanteras, det kom väl först in i större skala tillsammans med explosionen av PC datorer på 1990-talet. Inte kanske främst av personskyddsskäl. Så visst finns utrustning som kräver jordanslutning... Men därmed INTE sagt att kravet på att alla uttag ska vara jordade kommer därifrån.. Kravet på jordade uttag är ju också en personsäkerhetssak, då man ju då inte kan ansluta jordade apparater till annat än jordade uttag. Det är ju en miss från början i schuko-systemet att det funkar bra att ansluta jordade stickproppar i ojordade uttag.
 
Jorden i uttagen är avsedd för personskydd INGET annat, att den i alla fall används av vissa producenter är bara att beklaga. Man tycker att dom skulle lägga några ören till på sina apparaters nätdelar så slapp dom "lusa ner" elnätet.
 
Kuriosa: i vår Brf byggd 1978 var alla uttag ojordade (förutom i köket där allt var jordat), men från centralen (proppskåpet) var det dragit jord fram till första kopplingsdosan i alla gruppledningar.. varför man snålade och inte drog jordat överrallt vet jag ej, men det var helt klart förberett för att lättbyggas om till jordat överallt. (Men folk hade väl blivit vansinniga på den tiden om det inte skulle finnas ojordade uttag, det hade väl gott om prylar med kontakter som inte passade i jordade uttag....
 
Det var rätt vanligt i slutet på 70 talet att man drog fram jord till första dosan. Det var ju under några år mycket "surr" om dom nya reglerna som skulle komma och ingen visste riktigt vad som skulle hända, tex om man retroaktivt skulle vara tvungen att jorda nyare hus. Så bla för att underlätta för framtiden drog man ofta ut en jord till första dosan för att sedan enkelt kunna fortsätta dra jord. Varför man inte drog hela vägen var en ren kostnadshistoria, både på matr och arbete (ofta jobbade man på ackord och då måste företaget betala per m tråd).
 
elmont skrev:
Jorden i uttagen är avsedd för personskydd INGET annat, att den i alla fall används av vissa producenter är bara att beklaga. Man tycker att dom skulle lägga några ören till på sina apparaters nätdelar så slapp dom "lusa ner" elnätet.
Är det inte just för att inte lusa ner elnätet som de har ett filter med kapacitiv koppling till jord? Finns det inget filter så blir det ingen jordström, men i stället nerlusat elnät.
 
Vi vet ännu inte om elen är dragen i rör i TS-lägenhet. Det påverkar ju hur lätt eller svårt det är att jorda lägenheten.
 
Nätaggregaten ska vara byggda så att dom inte släpper ut "skit" på nätet, allt annat är i mina ögon sämre konstruktioner. Ett välbyggt nätaggregat behöver inte läcka ut skräp.
 
Att man drog jord till första dosan i äldre lägenheter var vanligt. Som nämts tidigare så var det en av anledningarna. En annan var tex om det skulle byggas på när hyresgästen flyttade in. Ibland fick de göra extra beställningar utöver grundinstallationen och då var det bra om de fanns tråd till första dosan så att man slapp bryta ner centralenmm. Det var även vanligt med att man drog fram tomrör till micro, dm mm för att slippa klammra kabel i framtiden. ibland ligger trådarna framdragna men inte kopplade.

Det tog inte många minuter att göra jobbet när det väl byggdes så dessa "förlorade" minuter på ackordet fuskades i hop på andra sätt. Sen om en kund ville ha det installerat så smäckte man dit ett uttag och kopplade i centralen och hade ett fint 10 minuters jobb men betalt för mååånga timmar. ibland ligger det inte regler eller tycke och tänke bakom utan girigheten på de som byggde husen. Sen om företaget fick betala lite mer som inte syntes i de stora hela brydde sig väl inte de om.

Sen 10m extra rör och kabel på ett bygge är inte ett skit. Men visst bygger man många lägenheter så är det ju lättare att upptäcka fusket tror jag. Men samtidigt idag så är det redan uträknat från början hur stor vinst och material som ska göras åt så inte lika lätt att fuska idag som de var då.
 
Jordning kan göras av skyddsskäl och funktionsskäl, och det finns inget förbud att ta ut en funktionsjordledare ifrån en skyddsledare, dvs "jorden" i ett uttag, tvärtom var skulle man annars hämta den? Man får ju dock inte funktionsjorda hur som helst i ett gammalt rum med ojordade uttag.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
Jordning kan göras av skyddsskäl och funktionsskäl, och det finns inget förbud att ta ut en funktionsjordledare ifrån en skyddsledare, dvs "jorden" i ett uttag, tvärtom var skulle man annars hämta den? Man får ju dock inte funktionsjorda hur som helst i ett gammalt rum med ojordade uttag.
Precis. Att folk fick "stötar" av datorn (eftersom avstörningsfiltret läckte sisådär 1mA till jord) och man därför kopplade in datorns hölje till närmaste element, var ju mycket vanligt förekommande när det begav sig på 90-talet. (OK, här blir det ju de facto funktionsjordning även om det inte var användarens avsikt).

Detta är ju olämpligt på så många sätt att man inte orkar räkna upp dem... Mycket bättre att jorda alla uttag i rummet då istället. Eller om man skall vara sådan, för de flesta jag stötte på var studenter, dra en jordad förlängningssladd till närmaste jordade uttag, och bara använda dubbelisolerade apparater för övrigt i det rummet. Bör inte vara så svårt. Man får helt enkelt ha brödrosten i köket och datorn i "rummet" och därmed basta. (Visst, det är inte bra det heller, men mycket bättre än att ta första bästa jord man hittar...)
 
det brukar ju inte vara så speciellt mycket uttag i en gammal lägenhet, så en elektriker drar snabbt om lägenheten när ändå allting rivs bort
det kan dock förekomma ovanligt mycket skit i rören då dom är klippta jämns golvet, vilket kan orsaka eventuellt rörstopp
räkna också med kostnad för sockeldosorna , dom ligger väl på 100-150kr styck
 
Så, nu har jag varit och öppnat alla dosor i lägenheten.

I båda sovrummen är det jord framdraget till vägguttagen, men bara satt ojordade uttag. I det ena sovrummet så sitter det ett ojordat uttag tillsammans med strömbrytaren, detta uttaget har inte jord framdraget. Ingen av lampkontakterna i taket har jord.

I vardagsrummet saknar minst ett uttag jord. Orkade inte öppna fler när jag bommade på första.

I köket är det jord framdraget till två okopplade sockeldosor. Ett ojordat enkeluttag mitt på väggen har jord framdraget. Ett ojordat enkeluttag som sitter tillsammans med strömbrytare har inte jord framdraget. Nu när jag kom inser jag att jag glömde kolla lampkontakterna.

Nu till ny frågeställning, måste även lampkontakterna vara jordade? Annars känns det smidigare att bara köpa nya fräscha uttag och byta.

Hur gör man med köket? Det ojordade uttaget antar jag att man måste dra fram jord till eller plugga igen på något sätt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.