Det är samma diameter på rören.

Röret ur marken går under grannens garageinfart.
Övre röret som lossnat har de lagt på marken fram till gräsmattan. Jag kan till hälften förstå det eftersom det är rätt stenigt där.

Låsa med lite tejp verkar ju uppenbarligen inte funka...
 
henq skrev:
Vill bara visa hur "fint" Telias underleverantör var här och la fibern i trädgårn. Det var ett halvår sen och har funkat finfint sen dess. Jag har faktiskt inte varit nere i den delen av trädgården där fibern kommer in förrän nu. Men det här ser ju inte bra ut... eltejp?? Det måste ju på någon riktigt skarvning för att detta ska hålla i framtiden. Har mailat Telias kundtjänst så får vi se vad som händer
Även om jag själv skulle rättat till ovanstående så är det ingen direkt ko på isen. Den oranga slangen du ser på bilden är even den ett rör som typiskt är godkänt att lägga direkt i mark. (En s.k. fiber-dukt). Jag har själv inget extra rör typ PEM-slang som du har, utan dukten direkt i marken. Det är den som sagt godkänd för, och det fungerar alldeles utmärkt. Sedan så är själva fibern också klädd, dvs belagd på utsidan, och tål en hel del väder och vind under lång tid, så även om den skulle bli exponerad så är inte heller det någon extrem fara.

Sedan så ger PEM-slang naturligtvis bättre mekaniskt skydd från spade osv. (grävmaskin då kvittar det lite lika, hänger mer på vem som kör).
 
2 rör av samma dimension går ju inte att låsa med tape. I det läget finns det 2 sätt. Riktig skarv som troligen bara är en hylsa med tight passning som man trär på. Men detta är ju svårt nu när fiber ducten är i. Det andra som funkar bra är att slitsa en bit av en PEM slang och kläma över och sedan tape. Men fortfarande undrar jag varför denna är över mark.
 
Jag vet inte varför den är ovan mark, finns det regler för detta menar du?
 
Visst kan den ligga på backen hela vägen men varför då det är gjort för att gräva ner?
 
Tecknade Telia Öppen fiber för 19500 nyligen. Idag har vi ComHem, resonerade att vi klarar oss med de 5-10 år till, men förr eller senare kommer Fiber vara nödvändigt för våra behov, med två småknoddar med varsin 4K TV i rummet som streamer filmer från Netflix är inget otänkbart scenario om 10-12 år.

Om 20 år kanske de avlägger en del av teorikörprov genom att ta på dig en slags hjälm som täcker synen och istället visar en bildskärm framför ögonen, samt ett par hörlurar. De styr och ser sig omkring genom att vrida på huvudet, allt för att få en så realistisk upplevelse som möjligt. Möjligheterna är oändliga.

Varför väntade vi inte? För faktum är att kvalificerade tjänster blir dyrare och dyrare. Kan köpa tidigare argument om att befintlig kopparlina läggs ner så kommer regeringen ha skyldighet att tillhandahålla IT-infrastruktur, mycket möjligt då mobilt. Men knappast för att lämpa sig för mina ovanstående visioner :)
 
Redigerat:
Det droppade in ett erbjudande nu, ca 2 år efter första rundan i mitt område.

Telia har haft kampanj på 16900, 21900, sedan testat ett ordinarie pris på ca 26 000.

Nu blev det 19900 så då slår jag till. Mitt 24/2mbit adsl är ci 12/1 i verkligheten och det räcker inte för mitt hushåll längre, vi har bandbreddskrig nu ( bara uppdatera o så på natten, netflix/hbo har förtur framför youtube osv osv.)
 
Är det grävd fiber hos er eller hänger de i luften?

Och är det garanterat att ni får eller beror det på hur många som är intresserade?

Det är ju många som fått höra att det inte finns några planer på efteranslutning de närmaste åren så det är ju intressant att höra om bolagen börjat ändra sig. Det kanske börjar ta slut på nya områden?
 
Grattis! Kör själv 100/100Mbps sedan några år och det räcker säkert ett par år till :) Iallafall så tänker man inte lägre på bredbandet, det bara finns där och fungerar perfekt!

Ett tips är att även investera i en eller ett par bra Wifi-routrar och köra 5Ghz-området på allt som går. Jag kör själv 2 st Asus RT-AC66U för att få bra täckning i huset. Familjen är helnöjda!
 
Här i området efteransluter Skanova/Telia nu. Det är väl 2 år sedan man rullade ut här. Det har endast varit enstaka anslutningar fram till nu så man verkar samla ihop nya intressenter innan man eftersansluter. Ett gott skäl till att anslutas sig direkt när erbjudandet kommer, förutom att det inte blir billigare....
 
R
jag ångrar inte en sekund att jag hoppade på det. Har 100/10 idag och det räcker mycket gott. Har haft de nu i lite over ett år.
 
hsd
spaceas skrev:
Mitt 24/2mbit adsl är ci 12/1 i verkligheten och det räcker inte för mitt hushåll längre, vi har bandbreddskrig nu ( bara uppdatera o så på natten, netflix/hbo har förtur framför youtube osv osv.)
tror att det är planerat, att hålla ner kapaciteten på ADSL-anslutningar till slut ledsnar man och tar fiber
 
Det låter lite väl konspirationsteoretiskt, eftersom hastigheten på ADSL har ju haft samma svårigheter sen långt innan man började kränga fibernät i större mängd.

Problemet är snarare att ADSL körs på ledningar som inte är konstruerade för hög hastighet.
 
Ja, och dessutom på ett i många fall mycket gammalt kopparnät. I förlängningen hade man behövt investera stora belopp i underhåll och då är det ju bra mycket bättre att investera i modern teknik.
 
En sak jag funderar över är VEM som har driftansvaret för "öppen fiber" efter att den är nedgrävd, driftsatt och betald?

Vem betalar underhållet för routrar och modem i kopplingsstationen? Vem betalar för avgrävda kablar (utanför din egen tomt).

Har trots att jag lusläst Telias erbjudande, inte sett en enda rad om det. Någon som VET?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.