Vad krävs för att man ska kunna häva ett husköp?
 
Det beror på vad som står i kontraktet.
 
harry73
Har man t ex en öppen besiktningsklausul, då kan man häva köpet utan särskild anledning under den perioden som klausulen gäller.
Men återkom gärna med mer info om dit problem
 
Normalt sett kan man alltid häva ett köp, men man kan bli skadeståndsskyldig för den skada som det orsakar säljaren.

Om du har en besiktningsklausul, som harry73 beskriver, så brukar det stå att du har rätt att häva köpet om det framkommer saker under besiktningen som du inte räknat med. I praktiken är det ett slags öppet köp. Du kan i princip hänvisa till en fläck på en tapet. Det är kanske inte så schysst att göra så, men det är fullt möjligt.

Om den möjligheten inte finns så är det bäst att ta en diskussion med mäklaren hur situationen bäst ska hanteras. Mäklaren ska ju även tillvarata ditt intresse. Kanske finns det någon annan köpare som är intresserad?
 
Tack för svar. det enda jag hittar i kontraktet är " är kontraktsbrottet av väsentlig betydelse för part har denne rätt att häva köpet"
Det som är mitt problem är att jag har upptäckt en hel del brister sen jag flyttade in, tex att badrummet inte har fuktspärr, att vattnet rinner ut genom dörren vid duschning, finns ingen diffusionspärr i taket, mögellukt från golvet. Sen är det en del information som säljaren troligen visste, men valde att inte berätta, tex att det råder en hel del tvister i området som gör att det är en obehaglig stämning i området. En del andra saker jag upptäckt är det väl så att jag borde ha kollat upp själv (undersökningsplikten).
 
Fairlane
Du har redan flyttat in etc. Då blir det svårt att häva köpet eller ens få någon ersättning för saker som inte är att betrakta som dolt fel.

Gjordes det någon besiktning av huset innan du köpte det? Av dig eller av säljaren?
 
Tror du får jätte svårt att häva köpet så är efter du flyttat in. Det med badrummet hade väl en besiktning upptäckt. Har du gjort en besiktning, isf vad säger den?

Att det är dålig stämmning i området är väl inget som tas hänsyn till för ditt boende och svårt att hävda att det skulle vara ett kontraktsbrott.
 
Det gjordes en besiktning av säljaren, felen jag nämner stod inte med där
 
Säljarens besiktning ska ses som försäljningsargument.
 
  • Gilla
saltis99
  • Laddar…
Utan egen besiktning får du svårt att visa att du uppfyllt din undersökningsplikt. Därmed har du en rejäl uppförsbacke gällande dina krav. Inga fel du nämner är av digniteten att hävning skulle komma ifråga när du redan flyttat in. På sin höjd kan du få kompensation, men då du inte undersökt ordentligt innan köp är även det svårt.
 
  • Gilla
Ulric
  • Laddar…
Hur gammalt är huset och hur gammalt är badrummet?
 
Om det gjorts en säljarbesiktning så brukar det vara kopplat till en dolda fel-försäkring. Kolla upp det noga, för det kan vara väldigt bra för dig. Många av dessa försäkringar, t.ex. Svensk Fastighetsförmedlings Varudeklarerat, täcker inte bara dolda fel utan även s.k osynliga fel. Kort sagt kan det innebär att försäkringen kan täcka alla fel du har hittat som inte fanns med i besiktningsprotokollet.
 
Jordabalken 4 kap 19 §:
Om fastigheten inte stämmer överens med vad som följer av avtalet eller om den annars avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta vid köpet, tillämpas vad som sägs i 12 § om köparens rätt att göra avdrag på köpeskillingen eller häva köpet. Köparen har dessutom rätt till ersättning för skada, om felet eller förlusten beror på försummelse på säljarens sida eller om fastigheten vid köpet avvek från vad säljaren får anses ha utfäst.
Som fel får inte åberopas en avvikelse som köparen borde ha upptäckt vid en sådan undersökning av fastigheten som varit påkallad med hänsyn till fastighetens skick, den normala beskaffenheten hos jämförliga fastigheter samt omständigheterna vid köpet.
4 kap 12 §:
Har fastigheten efter köpet skadats eller försämrats genom säljarens vanvård eller vållande, får köparen göra avdrag på köpeskillingen eller, om skadan är av väsentlig betydelse, häva köpet. Han har dessutom rätt till ersättning för skada.
Väckes ej talan om hävning inom ett år från det tillträdet skedde, är rätten till sådan talan förlorad, om ej säljaren handlat grovt vårdslöst eller i strid mot tro och heder.
Av de saker du räknar upp är det kanske avsaknad av fuktspärr som möjligtvis skulle kunna gå som dolt fel. Diffussionsspärr vet jag inte vad det är och har ingen aning om hur lätt det hade varit att upptäcka vid en undersökning. Felfall i badrummet och mögellukt är i princip uteslutet att få till dolt fel eftersom du lätt kunnat upptäcka detta vid en undersökning. Kanske om huset/badrummet är väldigt nytt?

Obehaglig stämning i området kommer inte att räknas som ett fel i juridisk bemärkelse.

Edit:
De saker som du nämner kommer sannolikt inte nå upp till den väsentlighetsgrad som lagstiftningen kräver för hävningsrätt. Om du skulle få det till fel är prisavdrag det du kan räkna med.
 
Redigerat:
  • Gilla
klimt och 1 till
  • Laddar…
Diffusionsspärren är plasten/pappen som hindrar fuktig luft att tränga upp på vinden. För att hitta den måste man troligen upp på vinden och gräva i isoleringen. Många äldre hus är byggda utan diffusionsspärr så det behöver inte vara ett fel att det saknas.
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
M Maria Hedelin skrev:
Tack för svar. det enda jag hittar i kontraktet är " är kontraktsbrottet av väsentlig betydelse för part har denne rätt att häva köpet"
Det som är mitt problem är att jag har upptäckt en hel del brister sen jag flyttade in, tex att badrummet inte har fuktspärr, att vattnet rinner ut genom dörren vid duschning, finns ingen diffusionspärr i taket, mögellukt från golvet. Sen är det en del information som säljaren troligen visste, men valde att inte berätta, tex att det råder en hel del tvister i området som gör att det är en obehaglig stämning i området. En del andra saker jag upptäckt är det väl så att jag borde ha kollat upp själv (undersökningsplikten).
Hur gick det tillslut?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.