hmm, lite frusterad nu, mitt bygge har kört fast lite, knutbrädor en gavel kvar och andra gavel är klar om två panelbrädor och lister, yeah, men höjdrädd, så stopp, sen sista panelraden på långsidorna sen är byggandet klart utvändigt. men har två frågor.

FÖrsta bilden, kanske lite mörkt och svårt att se, men hur göra sista panelraden? ska man regla upp mellan takstolarna på nåt vis eller hur ska man göra?
IMG_1987.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Andra bild, hur göra med hörnet?, kommer list jämns med/ efter takets kant, sen kommer ju knutbrädan. ska jag sätta dit panelbitar där också eller slut där panelen slutar just nu. Hur göra?
IMG_1989.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
På långsidorna kan du kanske spika klossar av 2x3 eller 2x4 på takstolarna och spika panelen i dem. Du borde ha låtit spikreglarna fortsätta ända upp.

Att spika panelbitar på takstolsändan på gaveln blir bara klumpigt. Dessutom vill såna där stumpar spricka och falla bort. Normalt gör man först knutbrädan på gaveln och girar den mot taklutningen och spikar upp den. Sedan tar man en 1 tum bredare knutbräda till lågsidan och girar ändan enligt taklutningen. Man nästar upp den med en spik som man inte slår in helt så att ändan på brädan ligger dikt mot underkant på takstolen. Sedan ritar man av takstolens form på brädan med vattenpass och måttband inklusive alla skevheter.
Sedan tar man ned brädan och sågar urtaget i ändan med figursåg. Om figursågen blev kvarglömd hemma sågar man in två spår längs träet med fogsvans eller handcirkel och hugger bort virket mellan dem med stämjärn.
Sedan sätter man upp brädan på sin plats.

Första gången brukar bli fel. Andra gången blir rätt. Tionde gången börjar man få arbetet att gå fort.
 
  • Gilla
KentaBro och 1 till
  • Laddar…
heimlaga skrev:
På långsidorna kan du kanske spika klossar av 2x3 eller 2x4 på takstolarna och spika panelen i dem. Du borde ha låtit spikreglarna fortsätta ända upp.
...
Håller med, jag satte 45/45 på takstolarna. Skruvade dem + panelen för jag tyckte det var svårt att spika under takfoten
 
så hörnet på takstolen kan var som det är? bara måla lite där.

däremot om sista panelbrädan, ska alltså sätta en stående t.ex 45x45 på takstolarna som man sen spikar panelbrädan i och sen är det bara att i panelbrädan såga ur för takstolarna.
 
Ja hörnet på takstolen får vara som det är. Alla andra takstolsändor längs hela långsidan är ju också oklädda. Du bara passar in knutbräderna kring takstolsändan.
 
Snailman
Jag har gjort som tex Götenehus gör (de brukar inte klä in takfoten) , utanpå panelen sätts:
1. under takstolstassarna en 22x70 panelbräda liggande mellan knutbrädorna
2.ovanför denna en bredare panelbräda med längd som avståndet mellan takstolstassarna bredden på den brädan bli - från brädan i punkt 1. upp till 3-4 cm under råsponten på taket där har man insektsnätet bakom penelbrädan upp till råsponten.

knutbrädorna går upp till råspontens undersida

Sävsjö trähus gör nog mer som i inläggen ovan mitt
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.