Tja!

Vi är i slutfasen av vår kökrenovering. Under projektet fick vi byta plats på den integrerade diskmaskinen eftersom rör och avlopp ställde till det för stommen bredvid.

täcksida.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu står diskmaskinen till vänster om diskhon och eftersom vattenledningarna ligger så knivigt sedan innan så kan inte diskmaskinen ställas tätt intill stommen bredvid. Det blir alltså glipor på vardera sida. Som gör att maskinen känns lättflyttad. Till diskhon är det ca 5 cm och till väggen ca 10 cm.

Frågan är, hur kan jag fixera så att maskinen står stilla och att täcksidorna ser trevliga ut? Ska jag regla mellan vägg - DM och DM - skåp. Kanske en ram att fästa både i bakomvarande vägg och i på sidorna?

ex:
ram.png
 
Ska den inte fixeras i bänkskivan?

Någon form av distanser så att den inte kan flytta sig i sidled.
Alternativt regla på lite på vägg resp. bänkskåp och sätt en täckskiva.
 
Och varför är det ett så litet skåp mellan hällen och diskhon, kan du inte då in ett större och minska hålet för diskmaskinen.
I ett litet kök brukar man väl verkligen anstränga sig för att använda varje centimeter.
 
Tjena!

Stammen för lägenheten kommer in under diskhon. Vi fick därför göra plats i grannstommarna för ledningar både till höger och vänster om diskhon. Ursprungligen skulle diskmaskinen stått där istället men ledningarna förhindrade alltså detta. Hade vi tagit reda på detta lite mer detaljerat innan vi fick tillträde och beställde allt så hade nog ett 80-skåp hamnat där istället, men då på bekostnad av att besticklådestommen blivit i 40 cm bredd. Detta blev därför den minst dåliga idén, en kompromiss.

Jag löste detta så som GoForIt skrev, reglar på båda sidor om diskmaskinen och täcklister ska på i nästa steg. Maskinen fixerades även i skivan. Nu står den stadigt och jag vart jäkla nöjd med resultatet.
 
Fixfia Fixfia skrev:
Tjena!

Stammen för lägenheten kommer in under diskhon. Vi fick därför göra plats i grannstommarna för ledningar både till höger och vänster om diskhon. Ursprungligen skulle diskmaskinen stått där istället men ledningarna förhindrade alltså detta. Hade vi tagit reda på detta lite mer detaljerat innan vi fick tillträde och beställde allt så hade nog ett 80-skåp hamnat där istället, men då på bekostnad av att besticklådestommen blivit i 40 cm bredd. Detta blev därför den minst dåliga idén, en kompromiss.

Jag löste detta så som GoForIt skrev, reglar på båda sidor om diskmaskinen och täcklister ska på i nästa steg. Maskinen fixerades även i skivan. Nu står den stadigt och jag vart jäkla nöjd med resultatet.
jag har exakt samma problem kan du vara snäll och dela med dig utav bilder?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.