Hej,
har precis flyttat in i nytt hus och tyvärr fått fel fog på golvet i våra badrum. Misstolkning mellan kakelleverantör, plattsättaren och oss.....

Väldigt tråkigt givetvis. Har hört talas om något som kallas fogkrats för att skrapa bort lagd fog och fylla i med ny "rätt" fog.

Är det stor risk att "kratsa" för djupt?
Blir det bra resultat av detta?
Kan den nya fogen komma att släppa på något sätt?
Är det stor risk att förstöra befintliga plattor?
etc. etc.

Mycket tacksam för svar från någon som gjort liknande/har erfarenhet av kratsning. Vi vill ju gärna inte försämra orginalfogningen på något sätt.....

P.S Läste också någonstans om fogsyra, erfarenheter av det?

Mvh
Nichlas
 
produktbild.php

Fogkrats funkar bra men det är ett djäkla jobb. :p
Se bara till att inte kratsa för djupt 2-3 mm räcker. ;)
 
Jag har gjort det med just detta verktyg och rispat/ skadat några plattor när den "gled ur fog". Och det var lätt att glida ur när man skulle trycka hårt. Mina fogar var gamla och mycket hårda så det var verkligen ingen lätt match ( dammigt också). Som tur var så var det bara en liten toa men efter detta erfarenhet ger jag mej aldrig mer på sådan jobb. Om dina fogar är lika betonghårda så kan du förberedda dej för repor i kakel här och var. Börja där det syns minst för att få lite känsla i hanteringen av detta verktyg ;)
Lycka till!
gaia
 
Tack för svaren hittills. Får väl kraftigt överväga detta jobb vad jag förstår då vi helst inte vill ha några repade kakelplattor i vårt veckogamla hus.....
 
Fogkrats fungerar bra! Jag har kört 5 kvm. Jobbigt men det blir bra!

Krauta 59:-
Silvan 119:-

Schysst prisskillnad!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.