Hej!
Jag tänkte att jag skulle bygga mig ett vettigt arbetsbord och efter en del googlande och gafflande så blir det ett Mft bord!
Jag har ett höj och sänkbart bord idag så det får bli utgångspunkten.
Toppen har jag beställt från en kollega som har en CNC maskin så att alla hål kommer på rätt plats!

Så här har jag tänkt mig det hela

MFTCart.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Börjar ta lite form

1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En fråga till er som har byggt egna bord. Har ni använt Festools "vinkelfot" till Mft/3 bordet och isåfall hur har ni monterat dem?
 
  • Gilla
LoweW och 5 till
  • Laddar…
Det blev lite till gjort idag...

2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det blir ganska högt... även i nedersta läget så kommer bordet vara 980 mm högt, jag själv är dock 194 så jag tror att det kommer att fungera i alla fall!
I högsta läget tror jag inte att jag kommer att ha det speciellt ofta...

3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Nu är det bara toppen som ska upp på vinkelfötterna och aluprofilerna som ska kapas i rätt längd

4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blev tvungen att smyginviga bordet idag och det känns riktigt bra!

5.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
badtastex och 6 till
  • Laddar…
Efter en liten paus så har nu profilerna och toppen kommit på plats!
Det som ska till nu är några små lådor i tomrummen ovanför systainrarna och så blir det en Moxon tång som kommer att fästas i profilen!

6.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tar gärna er feedback på vad man skulle kunna gjort annorlunda/bättre...
 
  • Gilla
ErikWestman och 5 till
  • Laddar…
Ser ju snajsigt ut! Vad fick du betala för festool grejorna? skenorna, fötterna och det där?
 
  • Gilla
Alex Höglund
  • Laddar…
Skenorna kostade elvahundra för två styck tvåmeters, fötterna 125 pix styck
Dyrast tror jag vinkelanslaget var - typ 1200 kr
(alla priser plus moms förstås...)
 
Riktigt snyggt bygge.
Vad fyller festool fötterna för syfte. Tänker du att du skall kunna lyft bort bordet och använda den med vanliga MFT-ben?
 
  • Gilla
Alex Höglund
  • Laddar…
Bra jobbat! Har du köpt eller gjort skåpen själv?
 
  • Gilla
Alex Höglund
  • Laddar…
Snygg mft! Och rolig avatar, trodde jag hade ett kryp på skärmen först :D
 
  • Gilla
Alex Höglund
  • Laddar…
Baas Henry skrev:
Bra jobbat! Har du köpt eller gjort skåpen själv?
Jag har ritat dem men eftersom jag inte har någon kostnadseffektiv lösning för att göra hål för hyllbärare så lät jag ett annat snickeri göra dem (Jag köper nästan allt skivmaterial av dem också eftersom de har stora plattuppdelningssågar och det blir billigare för mig i längden!)
 
  • Gilla
Baas Henry
  • Laddar…
patrik skrev:
Riktigt snyggt bygge.
Vad fyller festool fötterna för syfte. Tänker du att du skall kunna lyft bort bordet och använda den med vanliga MFT-ben?
Trodde att det skulle bli den enklaste lösningen att fästa skenorna i men det var inte helt trivialt att få det på plats i rätt vinkel. Så här i efterhand hade jag nog inte behövt dem men som du säger så skulle jag teoretiskt kunna använda de vanliga benen så det får väl motivera att de sitter där :)
 
Alex Höglund skrev:
Jag har ritat dem men eftersom jag inte har någon kostnadseffektiv lösning för att göra hål för hyllbärare så lät jag ett annat snickeri göra dem (Jag köper nästan allt skivmaterial av dem också eftersom de har stora plattuppdelningssågar och det blir billigare för mig i längden!)
Vilket material är skåpen gjorda av?(mdf?)
Vilken tjocklek?
Hur stabilt är konstruktionen, är det stabilt nog för att Sätta hjul på och rulla runt?

Mycket tacksam för svar! Ironiskt nog håller jag på och ritar ett rullande mft bord med förvaring. Läst mycket på engelska men mer info skadar aldrig ;)
 
Redigerat:
Baas Henry skrev:
Vilket material är skåpen gjorda av?(mdf?)
Vilken tjocklek?
Hur stabilt är konstruktionen, är det stabilt nog för att Sätta hjul på och rulla runt?

Mycket tacksam för svar! Ironiskt nog håller jag på och ritar ett rullande mft bord med förvaring. Läst mycket på engelska men mer info skadar aldrig ;)
Skåpen är gjorda i 19 mm spånskiva med melamin. Den är stabil, jag kan dra runt den på golvet utan problem, har tänkt att jag ska ha någon typ av hjul som man kan välja om det ska vara en fot eller ett hjul typ http://www.aliexpress.com/store/product/Brand-New-Polyurethane-Foot-Master-Leveling-Caster-GD-60F/627092_1184085813.html.
Det höj och sänkbara bordet blir lite svajigt om jag höjer upp det men tänker mig att man kan kasta in ett par klossar i rätt höjd under och vila bordet på det om man behöver ha det helt stadigt.
 
  • Gilla
typh och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.