Som sagt. En hel vetenskap detta med nyanser.

För att ytterligare krångla till det hela. Vad är era åsikter om vilka glansvärden som blir bra. Har öppen planlösning, blir det konstigt att ha högre glans på köksväggarna?
Vill gärna ha den där lite matta ytan på väggar utan att de blir svåra att torka av. Lister tycker jag om då de är mer blanka. Är väl mer praktiskt också?

Så snälla, dela med er av erfarenheter och åsikter om glans å vitt i kombination.
Tack på förhand
 
Svarar på ett par av off-topic frågorna om NCS versioner genom att citera mig själv:
nemlan skrev:
Färginstitutet som äger NCS standarden har tagit fram originallikare. Dvs hur specifika kulörer i NCS-systemet ska se ut*. Det finns 1950 st i den 2:a utgåvan som används sedan 1995. Jämfört med 1:a utgåvan så var det några kulörer som försvann, andra tillkom och vissa (1000 st) justerades av pigment- eller noggrannhetsskäl. S 0502-Y justerades, dock var skillnaden marginell på endast E=0.3, vilket innebär nästintill osynlig skillnad.

Anledningen till att det obestridligen är skillnad mellan de båda kan bero på vad som helst. Den mest logiska förklaringen jag kan hitta på är att färgtillverkarna använde gamla (typ 1979), dåliga likare för att göra sina recept på 0502-Y, samt att receptframställningen inte var lika noggrann som idag. Eller så var bara vissa tillverkare keffa på att blanda färg. Detta skulle även lägga grunden till att man idag inte heller hittar samma 0502-Y hos diverse fabrikat.

*Fotnöt: Det är därför man kan mäta kulörer till S 4946-R61B, men det går inte att beställa den samma hur som helst eftersom det inte finns en definierad motsvarighet. Jämför med att du kan mäta upp 53,999999995 cm, men det är inte säkert att brädgården kan leverera det.
 
TheRose skrev:
Vad är era åsikter om vilka glansvärden som blir bra. Har öppen planlösning, blir det konstigt att ha högre glans på köksväggarna?
Vill gärna ha den där lite matta ytan på väggar utan att de blir svåra att torka av. Lister tycker jag om då de är mer blanka. Är väl mer praktiskt också?
Vill ni ha slittåliga väggar bör ni välja 20 glans. Det råder säkert delad smak om hur det ser ut, men jag tycker bara att det ser fräscht ut i kök, och så funkar det som en diskret avdelare i den öppna planlösningen. Att få till en matt yta som är riktigt tvättbar är en svår kombination. Flera färgtillverkare har matta färger med hög slitstyrka, typ Pashmina, Lady (Ultra...någonting?), Symfoni... osv, men jag är av uppfattningen att en matt färg inte ska användas på en yta som man vill rengöra regelbundet. Det är ju trevligt med en matt vägg som inte repas av minsta kontakt, men jag tror inte att ytan håller sig snygg i ett kök.

Lister m.m. föredrar jag blanka av både estetiska och praktiska skäl, men även matta lackfärger har rätt schysst slitstyrka.

Edit: Tillägger att i mitt kök, som ansluter till vardagsrummet, så möts 3 olika glanser i 3 mer eller mindre gultonade vita kulörer. Inget jag tänker på, men hade jag gjort jobbet själv så skulle jag nog ha försökt begränsa det till 2 glanser och kulörer.
 
Redigerat:
nemlan skrev:
dock var skillnaden marginell på endast E=0.3, vilket innebär nästintill osynlig skillnad.
:
Nej du, det var väälddigt synlig skillnad. Det kan jag skriva under eftersom det kostade mig en hel del att måla om.
 
Jag har målat hela lägenheten inklusive köket med Alcro Pashmina helmatt som är en ny slitstark och avtorkningsbar färg, och det är inga problem alls att torka av den. 20-glans i kök har således spelat ut sin roll av det skälet, sen kan man ju välja det av estetiska skäl ändå.
 
Gnagare i Bajenhöjden skrev:
Jag har målat hela lägenheten inklusive köket med Alcro Pashmina helmatt som är en ny slitstark och avtorkningsbar färg, och det är inga problem alls att torka av den. 20-glans i kök har således spelat ut sin roll av det skälet, sen kan man ju välja det av estetiska skäl ändå.
Samma sak här fast symfoni ultramatt som är samma färg som pashmina fast det står Beckers på den.
 
falkn skrev:
Samma sak här fast symfoni ultramatt som är samma färg som pashmina fast det står Beckers på den.
Vi har gjort samma sak. Körde hela huset invändigt med Beckers Symfoni ultramatt. Obruten vit. Taket även så fast med vanlig takfärg med lite glans.
Tycker alla typer av vita med brytning blir gräsligt. Speciellt stockholmsvitt.
 
Matstj skrev:
Nej du, det var väälddigt synlig skillnad. Det kan jag skriva under eftersom det kostade mig en hel del att måla om.
Instämmer! Åtminstone på stora ytor. Har målat ett hus med sidiplattor vitt med Fluggers fasadadakrylat 0502-Y.
Skulle aldrig någonsin komma tanken att göra det med dito S 0502-Y Det skulle se ut som det var nikotingult ;)
 
Är det försent att ändra färg på antingen kök eller fönster/lister/etc?
Själv tycker jag det ser riktigt dåligt ut med S 0502-Y mot/bredvid 0500-N. Är det inte försent så byt nu så ni får ordning på detta. Annars så är det ett stort tips till folk som ska bygga och renovera att man verkligen bör ha koll på de vita kulörerna innan man börjar beställa.
S 0502-Y är betydligt gulare än utan S, och även utan S är detta rätt gult när man har 0500-N bredvid.
 
Kör glans 7 på väggar och tak, glans 40 på lister och foder, måla ev taklisten med takfärgen om du vill att den smälter in mer, ja skulle har kört med S-0500-n på foder, lister och obruten vit på tak väggar
 
Vi har har målat snickerier med S 0502-Y för att det skall gå ihop med fabriksmålade fönster osv. Taket inklusive taklist i helvitt funkar bra. Som väggfärg har vi valt 0502-Y utan S. Detta för att foder mm inte skall se smutsgula ut men utan att få för gula väggar.

Upplevelsen är ändå att väggarna är brutna i gult. Kontrasten mot taklisten är bara fin. Men rum mot söder och väster är för varma i tonen och känns inte vitmålade. Rum mot norr upplevs mer som neutralt vita.

Skillnaden mellan S 0502-Y och 0502-Y är påtaglig. Det bör tilläggas att NCS-systemet inte har med brytningsproportioner att göra utan är en mätskala för hur ögat upplever färgen.
 
Matstj skrev:
Nej du, det var väälddigt synlig skillnad. Det kan jag skriva under eftersom det kostade mig en hel del att måla om.
Det var inte stor skillnad i NCS, men det var däremot betydligt större skillnader ute bland de olika fabrikaten som jag förklarar senare texten.
 
Takfärgen e väldigt sällan att man bryter. men takfärg har generellt glans 2 snickerier har glans 35-40 dom vanligaste glanser på väggfärg e glans 5, 7, 20. men man kan säga att glans 7 har goda avtorknings möjligheter å det blir bättre ju längre upp i glans man kommer, personligen så gillar ja glans 5 (dok inte lika bra avtorknings möjligheter) då den e mattare å ger ett mer professionellt intryck. Har du inte några småbarn så rekommenderar ja glas 5 å 7an i köket. sen tvättstuga 7an eller 20.
kulörval e en smaksak själv gillar ja S 0502-Y då det är en varm vit kulör. s 0500-N tycker ja e väldigt steril i mitt tycke. S 0502-Y upplevs som vit om du inte kan jämföra med någon vitare kulör. å den utan S varför den uppkom vet ja inte. skulle tro att det har med dom nya takfärgerna som e vitare än dom vanligt.
Så man kan säga att alcro 2 RF (takfärg) å milttex 5 0502-Y ger samma upplevelse som alcro milltex 2 (takfärg) å milltex5 S 0502-Y (vägg) då den takfärgen inte e lika vit som RF.
så allt e en smaksak men kan rekommendera Alcro
 
Försök hitta ett hus som är målat med vitt så att ni kan se hur det kan komma att bli, jag tycker det är svårt med allt i vitt...det som i tanken känns bra kan vara svårt att få till i verkligheten.
 
Tack för alla kloka svar, utan dessa hade vi kört på S0502-Y utan att tänka till. (y)
Men nu till slut så har vi äntligen kommit fram till nåt bland allt det vita. :)
Målaren provmålade upp S0502-Y och en riktigt vit brevid varandra (och intill salningen på ett fönster)
Valet blev buslätt! Den ena såg beige ut och den andra vit - Så vi kommer att köra på det riktigt vita. Har inte en susning om vad nyansen heter, märket på färgen men det blir vitt, snyggt vitt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.