20151112_074350.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här ser man en lösning. Sensorn sitter direkt på sladden men krympslang över. Sedan förgreningar mm. Billigare än så blir det nog inte.

Jag ser nu också att de använt RJ12. Vad lustigt men så är det tydligen.
 
M
Tack för svaren! Jag hade inte tänkt köra i parasite mode utan det blir bussnät så 3 kardeler per sensor.

Tack Johan för bilden!
RJ12 används för att den har 6 kardeler vilket gör att du kan ha 2 sensorer direktkopplade på samma kabel skulle jag tro.
Men det är är samma montage som jag hade tänkt göra när det kommer till sensorerna.

Ingen som ser någon nackdel med patch panelen jag tänkte köra på?
 
Jag kommer troligen köra på kroneplintar i mitt kommande system. Kanske inte lika stilrent, men enklare att kontaktera om.

Ser inget bekymmer med din patchpanel, märk den bara väl så ingen får för sig att det är en vanlig patchpanel ;)
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
M
Hur tänkte du koppla på krone-plinten? Jag är dåligt insatt i hur krone-plinten funkar.

Omkontaktering i mitt fall lär ju aldrig bli aktuellt då det bara finns "ett sätt" att koppla 1-wire. Annars så är det ju samma standard i patch panelen som i Krone, LSA+ om jag inte minns fel.
 
Marcussjogren skrev:
Tack för svaren! Jag hade inte tänkt köra i parasite mode utan det blir bussnät så 3 kardeler per sensor.

Tack Johan för bilden!
RJ12 används för att den har 6 kardeler vilket gör att du kan ha 2 sensorer direktkopplade på samma kabel skulle jag tro.
Men det är är samma montage som jag hade tänkt göra när det kommer till sensorerna.

Ingen som ser någon nackdel med patch panelen jag tänkte köra på?
Allt det ser ju fint ut och inga problem att använda om du vill.

Men du verkar missuppfattat detta med tex sex ledare i kabeln ger två givare, du behöver bara tre ledare och sen kan man där det ev passar bara lägga fler givare parallellt. Så om du går ut i ett stråk där du tex kommer ha tre tempgivare med ett stycke mellan varje är det bara att grena av en kort stub och koppla samma ben på dem till samma tråd. Du behöver alltså inte gå ut från din patch till varje punkt du har en givare där det inte behövs.

Titta gärna lite på Krone som mexitegel nämnde det är ett bra sätt och kompakt, även stor möjlighet till struktur och prydlighet som du verkar vilja ha.
 
M
GK100 skrev:
Allt det ser ju fint ut och inga problem att använda om du vill.

Men du verkar missuppfattat detta med tex sex ledare i kabeln ger två givare, du behöver bara tre ledare och sen kan man där det ev passar bara lägga fler givare parallellt. Så om du går ut i ett stråk där du tex kommer ha tre tempgivare med ett stycke mellan varje är det bara att grena av en kort stub och koppla samma ben på dem till samma tråd. Du behöver alltså inte gå ut från din patch till varje punkt du har en givare där det inte behövs.

Titta gärna lite på Krone som mexitegel nämnde det är ett bra sätt och kompakt, även stor möjlighet till struktur och prydlighet som du verkar vilja ha.
Ja jo det har jag iofs förstått att man kan göra, men om jag förstått det hela rätt så är det inte önskvärt att göra på det viset utan att alla sensorer bör kopplas direkt på "master-bussen". Men jag kan mycket väl ha fattat fel också, det är mycket information jag gått igenom det senaste :)

Det jag inte fattar med en kroneplint är hur varje sensor ska kopplas på mastern, ska man ha dubbla kablar i varje kopplingspunkt? Har försökt hitta någon pedagogisk info om hur en kroneplint fungerar men inte hittat något vettigt än.
 
I ditt fall med 5V matning skulle jag tänka mig att det är en fördel att lägga så mycket som möjligt på slingor med flera noder parallellt där det passar. Allt för att dels hålla ner totala längden och dels för att minska antalet långa stubledningar. Så det är mer att få en så praktisk och vettig dragning som möjligt som är huvudsaken, och där kommer ju någon lämplig fördelningspunkt tex Krone, patch osv in.

Kroneplintarna är normalt förbundna per slits tvärsöver så du kan tex med KK-tråd koppla vänstersidan 5V-0V-Q-5V-0V-Q....... osv hela vägen ner varje slits tar två trådar så inget problem att bygla. På högersidan går du ut med treledarkablarna 5V-0V-Q för varje slinga och där är det bra för översiktligheten att man bara lägger en tråd per slits.

Skulle du bygga större kan du sätta en plint för varje funktion 5V, 0V och Q på samma sätt byglade vänster och kabel ut höger då får du väldigt många säkra, bra anslutningar på liten yta och ändå riktigt snyggt och riktigt.
 
Precis, det blir skalbart och ändå med ordning och reda:
2203005_1200_675.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M
Ah - men då var det nog ungefär så jag trodde att det fungerade i så fall.

Det är en väldans tur att vi inte bor i Nord Korea och bara får tycka om en sak, för jag tycker fasiken att det blir skitfult med Krone nu när jag har spenderat mer tid på att titta på bilder. :D
Jag förstår att man i ovan bild tyckte det var smidigt med Krone och om man ser till vilken mängd kablage man har förlagt så skall dem ju ha en stor eloge. Skulle inte vilja leta upp en felmärkt kabel där!

Jag har nog ändå bestämt mig för att köra på den patch-panel jag visade er lite tidigare. Hittade även en annan kille som gjort exakt det och i min mening så är det till och med skitsnyggt inuti patchpanelen. Men eftersom jag tyckte Krone var fult så får ni gärna tycka att "min" variant är ful också :D

dsc00140_2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M
GK100 skrev:
I ditt fall med 5V matning skulle jag tänka mig att det är en fördel att lägga så mycket som möjligt på slingor med flera noder parallellt där det passar. Allt för att dels hålla ner totala längden och dels för att minska antalet långa stubledningar. Så det är mer att få en så praktisk och vettig dragning som möjligt som är huvudsaken, och där kommer ju någon lämplig fördelningspunkt tex Krone, patch osv in.
OK - då kanske jag är lite för petig när jag har läst, men kan även missförstått så ska läsa om det avsnittet igen och se om jag kommer till ro med det :)

Så då kommer jag förmodligen köra vidare på min patch-panel och kanske på sina ställen komplettera med den något enklare patchpanelen från m.nu där jag vill ha många sensorer. Tänkte t ex sätta lite tempsensorer på luftvärmepumpen för att se framledning, retur osv tills dess att jag orkat knåpa ihop övervakning via CANBUS-modulen i den.


Stort tack för era synpunkter på bygget!
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Glöm inte posta bilder! :)
Vad är det för värmepump du har?
 
M
Lovar att det skall komma bilder, men det kan ta ett litet tag ;-)

Jag har en IVT Optima 700 med en IVT 290 A/W-panna som kör mjukvaran Rego800. Måste därför antingen köpa ett kitt från husdata för 900:- exkl mjukvara eller motivera mig själv att bygga ett eget (vilket är ganska simpelt).
 
Redigerat:
OK, jag har en NIBE 1145 som kör någon (förmodat) moddad variant av MODBUS. Ska försöka ge mig på det vilken dag som helst :)
 
M
Härligt, hört att dem är enklare att övervaka, lycka till! :)

Nu råkade det bli så att jag vann ett TellStick Net-paket här på forumet. Så nu ställs jag inför ännu ett beslut. Men lutar lite år att försöka kränga det vidare på Tradera och köpa en RB Pi istället och köra 1-wire.

Eftersom jag både vill mäta saker, styra lampor och övervaka värmepump så tror jag att det är den vettigare lösningen. Dessutom kostar det ju skjortan om man vill köpa hem 5st trådlösa hygrometrar till TellStick och om dem skall vara någorlunda pålitliga.
Vill dessutom ha allt detta i samma webinterface.

Hade det vart en TellStick duo hade jag nog gjort precis tvärtom och köpt en trådlös 1-wire-brygga då man i Duo kan mata all data vidare till en egen databas (om jag fattat rätt).
 
Marcussjogren skrev:
Härligt, hört att dem är enklare att övervaka, lycka till! :)
Jasså, jag tycker mig ha hört det motsatta :D

Jag fick hem mina RPi's igår, en kommer bli mätserver så småningom. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.