Vi har problem med att vid kraftigt regn så kan det ibland droppa in lite från vår altandörr. Jag har varit uppe på taket för att försöka lokalisera var vattnet kan rinna in. Jag har lyft på pannor o kan inte hitta ngt som tyder på att det är fuktigt .Vi har en takkupa som ligger i liv med altandörr ( behöver inte komma därifrån) vad är bäst att göra. Skall man be en firma komma o kolla på det el är det ngn annan i forumet som har ngt annat förslag. Vet ngn vad det kan kosta att låta en firma lokalisera problemet
Med vänlig hälsning / Fredrik
 
Vill du göra det "billigt" så är nog en rulle papp och en hink med icoklister det billigaste för dig. Lyft på pannor laga och lappa där du tror problemet kan vara och håll tummarna.

Har du svårt att hitta läckan så har sannolikt en firma det också. Vatten kan leta sig in på de ställen man minst anar för att sedan rinna längs takstolar och reglar och läcka in på ett helt annat ställe.

Nu vet jag ju inte skick på ditt tak. Men ofta när vi får sånna här jobb så är det runt kupan eller uppe i nock det bråkar
 
Tack för svaret Mattias. Jag tror jag gör som du tänker med papp o klister .
Jag tror att det kanske kan spöka från kupan . En panna som ligger på plåten har en jätteglipa, kan man bocka plåten o få ner pannan lite el skall man låta det vara? Det verkar också som att när det regnar kraftigt och blåser hårt det är då det trycker in vatten ej bara vid vanligt kraftigt regn. Man kanske ska fundera på papp på den sidan o hålla tummarna?
/ Fredrik
 
Lite bilder kanske?
 
Ja lite bilder skulle underlätta.
 
Jag hade(?) ett underligt läckage under en ränndal. Det är normalt snustorrt under tegelpannorna när det regnat. Ändå har vatten letat sig in. Jag kollade pappen lite mer noggrant och de som spikade dit ränndalsplåten hade använt en för lång spik på ett ställe. Den gick genom plåt och läkt men även genom pappen. Jag bytte till en kort skruv och lagade med klister. Hittills har det inte läckt in något. Vi får se hur det blir i vinter.
 
Japp det kommer. Jag tar på kupan o sen har jag lite bilder inifrån där vattnet runnit på smygar. Som sagt det kommer:)
 
Tack för tipset imported benno. Jag har fått skruva dit plåten på ett par ställen på kupan då det inte fanns ens spik trots att det var förborrat för det.
/ Fredrik
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hoppas det går att se bilderna?
 
Varför har dom klenat vit fog överallt?
 
Ja det fanns när vi flyttade in. Det har varit en del diskussion med tidigare ägare om själva läckan där dom inte haft problemet med att det läcker in vilket kan bevisas att det pågått en längre tid, så jag e inte förvånad.
Förutom det. Kan man tänka att det är stora glipor mellan plåt o pannor. Sen går inte pannorna ända in mot själva kupan utan slutar en bit under plåten. Själv vet jag inte om det brukar göras så
 
Tror felet kan uppsåt när dom bytte fönstret i kupan försök få tag i en plåtslagare som kan titta på det.
 
Tack Johan för svaret.
Tänkte också om det kan vara så att plåten mot pannorna kan vara boven??
Skulle man kunna prova lägga nockband som skydd??
 
Jag tror du måste förstå hur vattnet tar sig till altandörren under kupan för att förstå var vattnet tar sig in. Var blir det blött på dörren? Hur ser det ut invändigt under kåpan? Kan man lyfta på någon fönsterbräda och se hur det ser ut runt fönstret.

Plåten runt kupan ser ju ok ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.