Hej! Tänkte be er byggrävar på forumet om råd när jag nu är i kast med att isolera halva taket inifrån på min 1.5-plansvilla från 1927. Jag har rivit ut det gamla spånet, (ca 110mm) och tänkte nu isolera med hygroskopiskt material i form av Feelingwoodskivor mellan takstolarna, hela snedtakets längd från fot upp till nock för att vinna maximal takhöjd. Det har inte funnits någon luftspalt innan, men däremot så har det funnits kallvindsutrymme över det gamla innertaket och spånet upp till nock.
Min tanke är då att dela av vinden jäms med murstocken, så att ena rummet får full takhöjd och det andra rummet lämnar jag som det är. Jag hade tänkt lägga de nya skivorna dikt mot råsponten, sen sätta upp ångbroms, vindpapp eller masonit mot takstolarna och sen någon form av innertak av spont som målas vitt. Är jag helt ute och cyklar med mitt tillvägagångssätt, behöver jag kanske något mellan yttertaket och isoleringen, eller kommer det att fungera utan problem? Jag blir jätteglad om jag kan få lite feedback då jag behöver få detta gjort innan det blir för kallt ute :)
 
Jag har lite samma tankar, jag komemr definitivt lägga en luftspalt mellan isolering och yttertak, även om jag kommer använda fellingwood för att inte ändra luftströmning etc mer än nödvändigt

/K
 
Ok. Jag pratade med en av deras anställda från Danmark angående min tänkta metod och han sa att ifall det inte fanns luftspalt innan så behövs det inte nu, eftersom skivorna har samma egenskaper som trä. Jag är faktiskt lite skeptisk själv då jag tänkt isolera hela takhöjden, från fot upp till nock och jag har ju haft en oåtkomlig liten kallvind innan, samt att det bara är halva vindsvåningen jag tänkt göra såhär, (den andra delen av vinden är höjd över hanbjälkarna). Men, eftersom jag tänkt byta både pannor och spont inom 3-5 år så kanske man ska göra en chansning och se hur det ser ut efter det. Risky business kanske? :) jag ska dock säga att jag tror jag har svartmögel på norrsidan, i höjd med den förra lilla kallvinden, men inget alls i närheten där det legat spån innan. några invändningar eller funderingar på detta?
 
Redigerat:
Nej fanns det inte inna så behövs det nog inte.
Jag har ju en hel kallvind med öppet i takfoten (stoor luftspalt :)) så jag tänkte försöka ha en luftspalt för att bibehålla konstruktionen...

/K
 
Vi får se om 3-5 år när det är dags för takbyte helt enkelt :) fungerar det bra så gör jag kanske samma sak i det andra rummet på övervåningen. Får hoppas min gamla takpapp håller måttet några år till bara, då den börjar se lite sprucken ut på ett par ställen. Jag hoppas det går bra för din del, Klas!
 
Skillnaden blir ju att du får en effektivare isolering och alltså en lägre temp och högre fuktighet på utsidan av isoleringen. Kanske tänkte du en tjockare isolering också? Så visst blir det en skillnad mot tidigare.

Men tycker det låter helt rätt tänkt med hygroskopisk isolering. Vi har gjort något liknande fast med linisolering. Vi satte en liten luftspalt på 25 mm. Bara öppen upptill där vi har ett litet hanbjälklag och så gavelventiler. Kändes fel att borra massa hål i timret för att få till en takfotsventilation. Dessutom menar många numer att det då gärna blir för mycket ventilation.

Hursomhelst skulle jag själv inte chansa på att skippa luftspalten. Den bygger knappt 29 mm med masonit och det utrymmet tycker jag det är värt. Luftspalten är ju också en liten försäkring för små läckage utifrån, vilket ju kan vara en faktor om taket är på upphällningen. Lite vatten i luftspalten torkar lättare än om det hamnar i en isolering som helt saknar ventilation.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Tack för svaret! Jag förstår tänket med luftspalten och saken är den att jag inte har haft varken luftspalt eller takfotsventilation innan, bara en liten kallvind över hanbjälkarna och det gamla spånet, (inga gavelventiler heller). Jag känner dock ett luftläckage runt skorstenen. jag behöver isf ta upp hål för det i takfot eller nock antar jag? Min spontana känsla är ju att varm fuktig luft går rätt ut genom yttertaket om jag struntar i luftspalt. Om det inte ser bra ut när jag river om ett par år får man kanske sala på takstolarna utifrån när jag lägger om taket och tillverka en luftspalt då. Nu när det är nedrivet i rummet så är det ett rätt rejält drag när det blåser dock, så jag vet inte ifall det kan innebära problem med isoleringen, vad tror du?
 
Nja, ett vanligt yttertak med takpapp är diffusionstätt. Finns iofs en del difföppna dukar men de är mindre vanliga. Om du har ett äldre men inte ett riktigt gammalt tak från innan takpappens tid (kanske innan 1940 eller så) så lär det ligga difftät papp på det. Då torkar det inte den vägen. Råsponten kan istället få ta emot all fukt när den fastnar vid takpappen.

Risken med att vänta och se tills takomläggningen är ju att det blir problem och isoleringen möglar. Inte så kul att behöva byta rätt ny och dyr isolering...

Du måste lokalisera var det blåser. Isolering som det blåser igenom funkar inget vidare.

Om du ändå kör på luftspalt skulle jag nöja mig med gavelventiler och att det finns lite fritt utrymme alldeles vid nocken för att ventilera luftspalterna.
 
Vad jag kan se från insidan så ser det ut som att taket har legat sen huset byggdes, iaf att döma av sponten. Men det är klart att någon av de tidigare ägarna kan ha bytt ut pappen och läkten. Jag tycker det låter sunt som du säger att bygga en luftspalt med utrymme i nock och en gavelventil. Då blir det dock inte mer än 95mm Feelingwood och 15mm luftspalt isf.
Kan det bästa vara att spika läkt i stolarna, dikt mot sponten, fästa masonitskivor i hela takstolsbredden, isolera och sen sätta dit en ångbroms? Jag har hört att man inte ska använda oljehärdad masonit, (då den inte andas lika bra), så går det bra med vanlig till luftspalten? Nu börjar det ta sig känner jag :)
 
Zture skrev:
Vad jag kan se från insidan så ser det ut som att taket har legat sen huset byggdes, iaf att döma av sponten. Men det är klart att någon av de tidigare ägarna kan ha bytt ut pappen och läkten. Jag tycker det låter sunt som du säger att bygga en luftspalt med utrymme i nock och en gavelventil. Då blir det dock inte mer än 95mm Feelingwood och 15mm luftspalt isf.
Kan det bästa vara att spika läkt i stolarna, dikt mot sponten, fästa masonitskivor i hela takstolsbredden, isolera och sen sätta dit en ångbroms? Jag har hört att man inte ska använda oljehärdad masonit, (då den inte andas lika bra), så går det bra med vanlig till luftspalten? Nu börjar det ta sig känner jag :)
I stugan på landet som jag byggde för 7 åtr sen så satte jag vanlig masonit. Där är det 45 mm luftspalt (funkar säkert med mindre ocksp).
Masoniten ligger lite omlott så att om det skulle rinna kondens/vatten så kommer det rinna ut vid takfoten istället för att tryckas in i isoleringen (om det inte blir för mkt förstås) - och pss "skvallra" :)

Dvs omlottningen ligger så att vatten som kommer uppifrån aldrig får en kant att fastna på (lite svårt att beskriva i text känner jag) :)

/K
 
Jag förstår vad du menar, ungefär som med takpannor, dvs den nedersta skivan ligger under den övre. Det dumma med det hela för min del blir ju att jag isf måste ta upp hål lik förbaskat i takfoten i varje "stolfack" och då kan man ju lika gärna ta upp hål på andra sidan med så det blir ordentlig luftgenomströmning från fot till fot, istället för gavelventil. Nu blir det fundering igen :/
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi använde vanlig masonit. Inte difftät vilket går handihand med resten av konstruktionen.

Vi struntade som sagt i att ta upp någon takfotsventilation. Det blir ett stort ingrepp, speciellt om det ska göras så kondens kan rinna ut. Dessutom risk att man drar in mer fuktig luft än man ventilerar ut. Men på ett nybygge är det väl mer eller mindre standard. Luftspalt med bara gavelventiler blev alltså vår kompromiss mellan ingen luftspalt och full ventilation. Sen är nog inte takfoten helt tät så viss cirkulation blir det.

Spika läkt på stolarna är ju standard för en sån här konstruktion. Brukar behövas någon läkt i mitten också. Kan fästas i själva masoniten.

Dock verkar 95 mm isolering väldigt snålt om det är permanentboende. Vi satte 200 i snedtaket vilket också är en bit ifrån modern standard på 300-400. Finns det inte utrymme för att korsregla?
 
Jaha ok, jag förstod det som att du hade öppnat upp takfoten. (*en lättnadens suck*) :) ok noterar att fästa dit mitten med. Jo jag vet, det är snålt med bara 95mm. Men om jag ska ha luftspalt på det så har jag inte mycket val. Jag skulle kanske kunna få in 45mm till, om jag har tur. Saken är den att jag har en dörröppning precis vid snedtaket och jag kan inte flytta den utan att behöva riva murstocken :( jag har även tänkt riva den gamla kattvinden och bygga in garderober där, men de kan man kanske offra 60-70mm i höjd på. Får ta och mäta lite när jag kommer hem. Det blir på det berömda som vanligt skulle jag tro :)
Men förhoppningsvis så blir det bättre isolering än tidigare ändå, då jag läst att dagens isolering i samma tjocklek som spån ska vara ungefär dubbelt så effektiv. Om det stämmer vet jag ju dock inte :)
 
Jo vet ju väl själv att isoleringstjocklek i ett gammalt hus alltid blir en kompromiss mellan utrymme och värmeekonomi, speciellt gällande snedtak. Ingen idé att isolera jättetjockt och få ett rum som är så litet att det inte längre funkar till det man tänkt.

Vi hade ett liknande dilemma. För oss blev 200 mm en lagom kompromiss. Sen skulle vi också på ett liknande sätt få problem med en dörr. Att korsregla ger ju dock en extra vinst i att du bryter köldbryggorna. Vi körde 150 + 50 just därför. Satte sen ångbroms och innertak direkt på reglarna utan glespanel som är standard i modernt byggande, allt för minimera hur mycket det skulle bygga.

Vi valde dock att göra ett litet hanbjälklag längst upp. Då kunde vi köra tjockare isolering där det blir som varmast och alltså där isoleringen gör mest nytta, utan att förlora något utrymme. Blev 350 mm där. Också enklare att då få till ventilationen av luftspalterna via gavelventilerna så.

Du kan inte lokalt köra tunnare isolering vid dörren? Alltså den delen av takfallet. Om det finns flera rum är det kanske en mindre del av helheten? Tänk på att det är den genomsnittliga isoleringstjockleken som spelar roll. Lite tunnare på begränsade ytor påverkar väldigt lite det totala u-värdet.

Och slutligen, du vet faktiskt att ny isolering är betydligt effektivare. :) Bara att googla efter lite värden. Dubbelt upp stämmer rätt bra. Även om det inte heller är något större fel på sågspån som en del isoleringstillverkare vill få oss att tro. Man behöver mer utrymme bara.
 
Redigerat:
Lite kul att du säger det angående att bygga ett extra litet hanbjälklag, då jag själv gått i de tankarna. Där skulle man nog kunna trycka upp rätt mycket och fortfarande vinna bra takhöjd.
Funderar faktiskt på om man skulle ta bort dörren helt och isf ha en sned hörna i dörröppningen. Kan ju se lite fränt ut ;)
Jag har nog tänkt att banka upp vanlig råspont eller pärlspont direkt efter ångbromsen och få den vitmålad. Gillar när det är lite gammal rå stil på det hela :p
Vad bra, då har jag läst rätt :) jag tackar så hemskt mycket för hjälpen! Jag hoppas ni är kvar och kan bistå mig igen ifall jag återkommer med fler frågor under projektets gång :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Macarus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.