Hej!

Jag har bredspacklat fyra väggar i ett mindre rum och dammsög väggarna och borstade av med borste. Målade en gång i lite halv dunkel belysning och tänkte inte så noga. Målade en gång till och då har det blivit jätte många små dammsamlingar som torkat i färgen nu. Det går att dra bort de flesta med nageln, men det är massvis.

Vad gör jag?

Kan det funka att köra något relativt fint sandpapper och dra av lite löst med, torka av väggen från damm och sedan måla igen? Vad tror ni? Vilken storlek på korn isf?
 
Det går att köra med tex 120-papper sen stryka igen.
Men vad målade du med? Tvättad (med diskmedel) kvalitetsroller eller? Låter nästan som det är släpp från rollern för så mycket damm borde du inte ha haft kvar.
 
Hej!

Okej, så jag borde inte gå mindre än 120 korn? Jag tvättade rollern i tvål och vatten innan jag började. Jag har använt 2st rollers, först en fin men jag ville ha mera struktur så använde en rought från Jem o Fix. Det har varit lite hårsläpp någonstans, men mestadels ser det ut att vara damm.

Går det köra fläckvis med sandpappret, eller kommer det syns när jag målar igen att det är ojämnt?
 
Kör med ledad slipkloss och gå över hela ytan, det kommer inte synas när du målat.
 
Hela ytan, som i hela väggarna?
 
Ja, bara lite lätt så du vet att allt skräp är borta.
 
Stort tack, jag testar det! :)
 
Ett tips för framtiden är ju att tvätta väggarna efter dammsugning. Jag tvättar alltid med en rak golvmopp med målartvätt på mellan bredspackling och grundning. Då får man bort allt damm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.