Har en Whirpool torktumlare som har börjat bråka... Den starta och går några minuter som vanligt, sedan börjar lampan som indikerar att filtret ska rengöras lysa. Jag har gjort ren filtret, kondensorn, slangar och överallt jag kommer åt. Fortfarande samma skit...

Någon som har tips? Känns så surt att behöva slänga eländet efter typ 2 år och köpa en ny...
 
Torkade rent materialet som känner av om tyget är fuktigt eller ej med ättika i trumman.

Sedan har den fungerat som vanligt.
 
Tydligen skall man endast använda en fuktad svamp med grov yta. Testa att googla "rengöra fuktsensorer på torktumlaren "
 
Fick igång den nu efter ett trick jag hittade på ett amerikanskt forum.. Det finns tydligen ett sätt att "nollställa" maskinen. Förs grundlig rengöring såklart.

Dra ur strömmen, låt den stå strömlös en timme (det orkade inte jag, det var nog snarare 5 minuter). Sedan vrider man vredet medurs till "sixth sense", trycker på startknappen tre gånger, vrider vredet ett steg medurs och trycker tre gånger på startknappen igen.

edit: Den fungerade längre än sist, men lampan kom tillbaka... :(
 
Redigerat:
Har du tvätt i när du provar?
 
Ja jag kör med tvätt. Tror inte det är värmesäkringen eftersom den blir varm och kör som vanligt ända tills lampan för filtret tänds, det sitter någon typ av sensor(?) under luddfiltret, kan det vara den som är kass?
 
Ingen aning, mitt hetaste tips var fuktsensoren (skenan) i trumman....
 
Vad är det för modell?
Är det korsvärmeväxlare eller värmepumpsvärmeväxlare?

Har du rengjort värmeväxlaren?
Jag misstänker att den mäter tryckskillnaden mellan trycket i trumman och trycket efter växlaren.
 
Vad har den för service-nummer? Börjar på 85
 
Det är en Whirlpool AWZ 8679, servicenr. 859235361002

Värmeväxlaren har jag gjort rent, samt runt i kring den och luddfiltret.
 
859235361002 = AWO/D 4725 Tvättmaskin :)
Skulle nog plocka isär och kolla om det finns mycket ludd i elementet och fläkthjulen
 
More likely 857596717090
 
A
provat detta??

Rengör värmeväxlaren
Indikatorlampan tänds efter 30 program när
värmeväxlaren behöver rengöras. Rengör
värmeväxlaren. För att återställa indikatorn
vrider du programvalsratten till det vertikala
läget som utvisas av symbolen “ ” och håller
“Start (Pause)”-knappen intryckt i 3 sekunder
tills indikatorn slocknar.
I

Vad händer på tidsprogrammen??
 
Ionte skrev:
859235361002 = AWO/D 4725 Tvättmaskin :)
Skulle nog plocka isär och kolla om det finns mycket ludd i elementet och fläkthjulen
Ojdå, tog fel manual... Har en whirpool tvättmaskin också. Ska leta reda på rätt nummer. :)
 
Nu verkar den funka igen... Skruvade av plåten bak och sedan skruvade jag loss allt löst jag hittade och rensade på damm/ludd. Har kört igenom en laddning tvätt utan att lampan tänts så jag hoppas det gjorde tricket!
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.