Hej!

Hade ni satt PVC-fönster i en nybyggd villa?

Villan är i modernare snitt, dvs inget "klassiskt" trähus utan har en mer modern design.

Vi kommer spara ca 50 kkr för hela huset och får dessutom bättre U-värde, men frågan är om det är värt det??

Hur hade ni resonerat?
 
Ja. Det hade jag absolut gjort
 
  • Gilla
Anonymiserad 220941 och 2 till
  • Laddar…
Nej. Det hade jag absolut inte gjort.
 
  • Gilla
Stringfellow Hawke och 3 till
  • Laddar…
Snailman
Jag har gjort just så, men jag ville ha just drekipp och inåtgående... Jag valde en kantig profil, och inte de rundade som ser mer gammaldags ut.
 
Snailman skrev:
Jag har gjort just så, men jag ville ha just drekipp och inåtgående... Jag valde en kantig profil, och inte de rundade som ser mer gammaldags ut.
Vilken leverantör valde du? Är du nöjd?
 
Snailman
Ja, väldigt nöjd, kolla mina inlägg här på forumet, har skrivit firman jag köpte fönstren genom, och vilken profil, treglas med 0,5 u värde på själva glaset med varmkant, och profilen har 6 kammare, och tre tätningslister.

Lagan fönster offererade monterade gjorde jag själv, och profilen var alphaline 90plus, blev 26 fönster totalt.

Den här profilen http://lbtmfonster.se/alphaline-90-2/

Glöm inte härdat glas på in och utsida av fönster som går ner till golvet

Här är en bild https://www.byggahus.se/forum/fonst...-under-fonstren-9.html?perpage=15#post2314453
 
Redigerat:
katten1234 skrev:
Hade ni satt PVC-fönster i en nybyggd villa?
Ja, det hade jag kanske gjort om jag fått bestämma själv, jag är ingenjör och ser mycket till funktion och pris.
Min fru däremot är arkitekt och ville ha svenska aluklädda träfönster med silverfärgad utsida.
Eftersom jag är karl i huset så fick jag sista ordet även i denna diskussion, och som vanligt blev de sista orden "-Ja älskling".
 
  • Gilla
coolnicklas och 8 till
  • Laddar…
katten1234 skrev:
Hej!

Hade ni satt PVC-fönster i en nybyggd villa?

Hur hade ni resonerat?
Nej det hade jag absolut inte gjort.

Helt enkelt för att jag personligen gillar och föredrar riktiga och gärna massiva material, som riktig sten, massivt trä och liknande. Konstgjorda material tycker jag oftast ser... konstgjorda... ut, och jag undviker dem helst på platser där de syns. Plast tycker jag generellt är ett fult material som jag alltid helst vill undvika. Men resonemanget bygger ju enbart på en personlig smak...
 
harry73
Gabbe1 skrev:
Ja, det hade jag kanske gjort om jag fått bestämma själv, jag är ingenjör och ser mycket till funktion och pris.
Min fru däremot är arkitekt och ville ha svenska aluklädda träfönster med silverfärgad utsida.
Eftersom jag är karl i huset så fick jag sista ordet även i denna diskussion, och som vanligt blev de sista orden "-Ja älskling".
Man ska lyssna på arkitekten. Därför är arkitektritad värdehöjande, men ingenjörkonstruerad inte :p
 
Martin E skrev:
Helt enkelt för att jag personligen gillar och föredrar riktiga och gärna massiva material, som riktig sten, massivt trä och liknande.
Förr hade man bilar med instrumentbrädor och dörrsidor i plåt eller riktigt trä. Idag skulle knappast någon vilja ha dessa material i en bil.
PVC fönster är det inget fel på, mer än att en del retar sig på att de inte liknar träfönster!
 
  • Gilla
santos
  • Laddar…
thomas33 skrev:
Förr hade man bilar med instrumentbrädor och dörrsidor i plåt eller riktigt trä. Idag skulle knappast någon vilja ha dessa material i en bil.
PVC fönster är det inget fel på, mer än att en del retar sig på att de inte liknar träfönster!
Så sant! :)
 
thomas33 skrev:
Förr hade man bilar med instrumentbrädor och dörrsidor i plåt eller riktigt trä. Idag skulle knappast någon vilja ha dessa material i en bil.
PVC fönster är det inget fel på, mer än att en del retar sig på att de inte liknar träfönster!
Förutom att de allra bästa/lyxigaste bilarna har det än idag....
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Problemet är ju ofta att folk ofta jämför dom billigaste pvc fönsternas med dyra svensktillverkade träfönster.
Det är två helt olika kvalitet på dom och ska man jämföra ska det vara billiga träfönster eller dom dyr och okej pvc fönsterna.
 
Jag tycker det är viktigt att använda äkta material och sedan stå för det, och att huset ska skapa en helhet som passar dess identitet. Så jag tycker at det är helt OK att bygga ett modernt hus med tak av självbärande plåt, stora PVC-fönster och fasad av plast men att sätta in samma saker i ett 50-talshus av tegel ska det vara dödsstaff på.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
pelpet skrev:
Jag tycker det är viktigt att använda äkta material och sedan stå för det, och att huset ska skapa en helhet som passar dess identitet. Så jag tycker at det är helt OK att bygga ett modernt hus med tak av självbärande plåt, stora PVC-fönster och fasad av plast men att sätta in samma saker i ett 50-talshus av tegel ska det vara dödsstaff på.
Det där är faktiskt väldigt intressant, för jag resonerar precis tvärt om! :)
Vem vill kosta på en gammal 740 nya premiumdäck när det finns regummerade alternativ för en bråkdel av kostnaden, Lite så ser jag på det med fönster. Ett nytt hus ska väl hellre ha "fina" påkostade trä/alu-fönster medan PVC kan du sätta på en gammal kåk som ändå är lite nergånget :)
 
  • Gilla
santos
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.