Vill göra de två sovrummen på övre plan till ett enda större genom att riva väggen mellan dem. Men är väggen bärande? Hörde men en snickare. Han "trodde" inte det. Räcker inte för mig. Vet någon här på forumet? Vilken information behöver jag för att kunna svara på frågan. Har alla bygglovsritningar men bärande väggar är inte utritade.
 
  • BILD1.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Enklast sättet att kolla detta är att gå upp på kallvinden. Om alla takstolar har samma dimensioner och utförande är den markerade väggen inte bärande. Det enda som en vägg på övervåningen i ett hus med snedtak skall bära är takstolar. Viss försiktighet med hus byggda före ca 1950 (oftast byggda med plankstomme) är dock tillrådlig.
 
Om du vill riva väggen i vilket fall som helst kan du ju först ta ned gipset. Är det då bara några ynka 75-reglar kvar så är väggen inte bärande.
 
Ytterst liten risk att den väggen är bärande, med tanke på att hjärtvägg saknas i övrigt. Men kolla, som sagt på vinden, så det inte är "någon special" över sovrummen.
 
Hej och tack för svar. Huset är byggt 2000. Relativt liten takhöjd på övervåningen om man jämför med mer påkostade villor. Vinden består bara av en liten liten tårtbit så det går ej att komma upp där. Saknas till och med lucka. Har bara inspektionslucka i kattvinden. Om jag skulle ta upp en lucka skulle jag förmodligen inte se något mer än isolering.
 
Kommer som sagt inte åt vinden. Däremot kan jag ju öppna upp väggen och kolla storlek på reglar. Känns det som ett säkert sätt, som någon nämnde, att utgå från att väggen inte är bärande om reglarna är 75 eller mindre?
 
Om huset är byggt så sent som år 2000 kan man utgå från att alla takstolar har samma utförande och då kan inte den aktuella väggen vara bärande. Det låter dessutom som om övervåningen har ett stort snedtak och då är den vågräta delen av innertaket som sitter på den s.k. hanbjälken kort och utan behov av stöd. Enklast bedömer man detta genom att se på en sektion av huset. Idén att titta på tjockleken på väggen du vill ta bort är fel metod.
 
  • Gilla
starmanin
  • Laddar…
Hur menar du när du skriver att man ska se på en sektion av huset? Jag ska ta foton på de ritningar jag har så ni får se.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.