Vi ska flytta till skåne och därför tittat på hus och fastnade för ett hus från 1914. Vi gjorde en besiktning i tisdags som visade lite roliga saker som jag skulle behöva hjälp med att förstå hur omfattande det är.

Grundmur: Betong
Grund: Källare + krypgrund
Stomme: Sten
Bjälklag: Betong + trä
Fasad: Tegel

- Fukten på vinden: ligger precis på gränsvärdet. Är isolerat på vinden, men luckan var otät som säljaren skulle fixa.
- Röta i fönster
- Fönsterbleck saknas på vissa ställen
- Saltavlagring på väggen i källaren, vissa punkter på väggen fuktiga. Han sa något om att gränsvärdet var 80 något och att värdet på väggen låg på 130, men eftersom det är en stenvägg är allt bra vilket jag inte förstår för fukt är väl fukt? Källaren används som tvättstuga och pannrum.
- Frostsprängningar i teglet (var kanske 5-6st) (Gult). Huset är tilläggsisolerat på 80-talet, där man byggt in den gamla fasaden? Fogen hade också tryckts ut lite.

Det fanns några saker till, men det är småsaker. Jag skulle önska om någon kunde berätta hur akuta sakerna är och ifall det handlar om extrema kostnader. Vi har inte fått protokollet ännu, men detta var det han sa.
 
Redigerat:
Om det var allt så är det ovanligt lite.
Fönsterbyte vill man kanske göa ändå för att få dragfritt och bättre isolering. Kostnaderna är beroende på hur snygga fönstren ska vara.
För att få källaren i bostadsenligt skick krävs troligen en ny dränering och att innerväggar putsas om. Har ni inga organiska material i källarvägga/golv finns inget som kan mögla.
Jag förstår inte:är huset tilläggsisolerat? Utanför teglet? Eller är teglet satt utanför tilläggsisoleringen?
 
Thomas_Blekinge skrev:
Om det var allt så är det ovanligt lite.
Fönsterbyte vill man kanske göa ändå för att få dragfritt och bättre isolering. Kostnaderna är beroende på hur snygga fönstren ska vara.
För att få källaren i bostadsenligt skick krävs troligen en ny dränering och att innerväggar putsas om. Har ni inga organiska material i källarvägga/golv finns inget som kan mögla.
Jag förstår inte:är huset tilläggsisolerat? Utanför teglet? Eller är teglet satt utanför tilläggsisoleringen?

Teglet sitter ytterst sen ska det vara isolerat och längst in ska orginalfasaden finnas tydligen om jag förstod det rätt.
 
Så en fönster renovering eller utbyte plus montering av fönsterbleck/överblick samt dränering, inte så farligt
 
sir_daniel skrev:
Så en fönster renovering eller utbyte plus montering av fönsterbleck/överblick samt dränering, inte så farligt
Vad tror du om teglet? När besiktningsmannen pratar om fog som trycks ut och byta armering till rostfritt blir jag som inte kan något kring detta orolig inför köpet.
 
Det låter lite som vårt hus var när vi köpte det. Jag antar att priset är satt efter att det är ett renoveringsobjekt?

På vinden låter det ju inte akut och förhoppningsvis blir det bra om man byter luckan.

Ska ni använda källaren till att bo i behöver ni dränera om. Annars kan det räcka med att sätta värme i källaren. Fanns där radiatorer? Som jag har förstått det behövs inte särskilt mycket värme för att tränga ut fukten. Angående att det är stenvägg och hög fukthalt så menar han nog att en stenvägg skadas inte av fukt, den tål det och kan torkas ut genom att ta bort fuktkällan (dvs dränera om).

Röta i fönster - vi har också röta i ett par av våra fönster. Det är väl mest att det känns riktigt obehagligt att ha det. Akut blir det om det blir hål i fönstret (blev det hos oss) och det börjar blåsa in. Annars kan ni väl vänta både ett och två år innan ni byter dem.
 
Marlen Eskilsson skrev:
Det låter lite som vårt hus var när vi köpte det. Jag antar att priset är satt efter att det är ett renoveringsobjekt?

På vinden låter det ju inte akut och förhoppningsvis blir det bra om man byter luckan.

Ska ni använda källaren till att bo i behöver ni dränera om. Annars kan det räcka med att sätta värme i källaren. Fanns där radiatorer? Som jag har förstått det behövs inte särskilt mycket värme för att tränga ut fukten. Angående att det är stenvägg och hög fukthalt så menar han nog att en stenvägg skadas inte av fukt, den tål det och kan torkas ut genom att ta bort fuktkällan (dvs dränera om).

Röta i fönster - vi har också röta i ett par av våra fönster. Det är väl mest att det känns riktigt obehagligt att ha det. Akut blir det om det blir hål i fönstret (blev det hos oss) och det börjar blåsa in. Annars kan ni väl vänta både ett och två år innan ni byter dem.
Nix inte som ett renoveringsobjekt. Sambon försökte fråga kring källaren, men blev bara idiotförklarad och fick som svar att man inte behöver dränera. Interiören är väldigt fräsch. Är som sagt teglet som oroar mig mest, då jag kände till allt annat och kostnad för att fixa, men inget kring tegel.
 
Vad det besiktningsmannen som sa att det inte behöver dräneras? Är det någon ni litar på så är det ju ok. Inte ok om det är en besiktningsman från Anticimex som ni fått på rekommendation av mäklaren ...

Tillägg: En så gammal källare borde det inte vara något problem med. Hur stor del är krypgrund?
 
Marlen Eskilsson skrev:
Vad det besiktningsmannen som sa att det inte behöver dräneras? Är det någon ni litar på så är det ju ok. Inte ok om det är en besiktningsman från Anticimex som ni fått på rekommendation av mäklaren ...

Tillägg: En så gammal källare borde det inte vara något problem med. Hur stor del är krypgrund?
Är vi själva som gjorde besiktningen, sambon tycker om anticimex sätt att lägga upp fel med olika symboler som hon förstår så vi tog in anticimex. Litar gör jag inte för jag kan inte förstå hur en källare med fukt kan anses okej. Det är en liten källare, får plats en panna, tvättmaskin och lite andra saker. Resten är krypgrund.

Japp han sa att det inte behöver dräneras, för sten möglar inte.

Hoppas jag gör mig förstådd, multitaskar på jobbet.
 
Här är en artikel om vad det kan kosta att dränera om ni bestämmer er för det. https://www.byggahus.se/bygga/vad-kostar-drnera

Angående fasaden så har jag ingen aning om vad det kan kosta. Prova gärna att starta en tråd under delforum Fasad och fråga vad det kostar att göra om fogar i fasad och byta enstaka tegelbitar, gärna med bild. (om du inte får svar här).
 
Fukt är farlig i samband med organiska material. Stenkällare utan träväggar klarar mycket mer fukt. Saltutfällningar är mest en kosmetisk fråga.
Om man städar ur allt skräp, knackar bort lös puts, värmar 5 grader över utetemp och målar allt fint med silicatfärg så brukar det bli rätt fint i källaren.
Anticimex är tyvärr inget bra val, ofta okvalificerat folk och de tar inget som helst ansvar för sina "arbeten". Med eller utan symboler.
 
  • Gilla
hempularen och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.