Vi behöver byta mattan på våran lilla toalett på nedre plan.
Det är bara en toalett och ett handfat där så frågan är om det klass som ett våtrum eller inte?
Frågan är om man kan lägga in en vanlig plastmatta eller om man måste köra på en riktig våtrumsmatta?
 
Ingen som vet?
Väggarna är inte "skyddade" så jag antar att det går att använda en pvc/plastmatta..?
 
Golvet ska ha matta som även går upp 50-100mm på väggen beroende på vilket regelverk man följer. Övriga väggdelar inga krav.
 
Tack för svaret. Men själva väggarna ska/kommer vara vanliga målade väggar så att säga.
Är själva klassningen på mattan jag undrade över. Men tolkningen av ditt svar så utgår jag ifrån att man inte måste ha en någon speciell våtrumsmatta..?
Självklart kommer den ligga minst 50mm upp på väggen, de gör redan den befintliga mattan.
 
Jag har en lill-toa som bara har WC och handfat. Där har jag lagt in ett vanligt laminat och trälister. Inget uppvik eller annat jox, har haft det så i åtta år och det ser fortfarande lika bra ut.
 
En toalett ska ha godkänt tätskikt på golvet med uppvik om man ska göra enligt boken.

https://mobil.byggahus.se/forum/badrum/198248-toalett-tatskikt.html

Sen får var och en bedöma riskerna. Handlar ju främst om läckande rör. Som vanligt är det sen försäkringsbolagens tolkning som är det kritiska... Men normalt håller de på reglerna.
 
Macarus skrev:
En toalett ska ha godkänt tätskikt på golvet med uppvik om man ska göra enligt boken.

[länk]

Sen får var och en bedöma riskerna. Handlar ju främst om läckande rör. Som vanligt är det sen försäkringsbolagens tolkning som är det kritiska... Men normalt håller de på reglerna.
Vad hjälper ett tätskikt om olyckan är framme, det finns ju likväl ingen golvbrunn. Ska man ha uppvik i hela huset då? Har besiktat mitt hus inför en försäkring, allt som anmärktes på var att jag inte hade skvallerskydd under diskmaskinen. Btw, ska man vara "på den säkra sidan" ska man väl allra minst ha uppvik i köket också :) Eller i alla rum med vattenburen värme. TS, ta en snack med ditt försäkringsbolag för att vara på den säkra sidan, eller läs igenom försäkringsvillkoren. Jag kör vidare med mitt golv så får andra vika upp bäst de vill.
 
alla nya kök som monteras in ska ha uppvik 50mm upp på vägg och 1m ut.
Det är inte för att kunna stå emot ett läckage typ rör som går sönder utan för att skydda mot droppläck
 
nino skrev:
alla nya kök som monteras in ska ha uppvik 50mm upp på vägg och 1m ut.
Det är inte för att kunna stå emot ett läckage typ rör som går sönder utan för att skydda mot droppläck
Enligt vilket regelverk då? Säker Vatten nämner ju ingenting om detta. Det känns ju extremt överdrivet och framför allt väldigt fult rent estetiskt. Att ha plastmatta med uppvik i bakkant är en sak, men den får ju inte synas.
 
Robert63 skrev:
Jag har en lill-toa som bara har WC och handfat. Där har jag lagt in ett vanligt laminat och trälister. Inget uppvik eller annat jox, har haft det så i åtta år och det ser fortfarande lika bra ut.
Man kan ju göra så men det är ju inte rätt.....
 
Robert, du gör rätt, bygger man för sig själv kan man skita i alla bajsnödig regler, så länge man inte ignorerar de viktiga
 
Robert63 skrev:
Vad hjälper ett tätskikt om olyckan är framme, det finns ju likväl ingen golvbrunn. Ska man ha uppvik i hela huset då? Har besiktat mitt hus inför en försäkring, allt som anmärktes på var att jag inte hade skvallerskydd under diskmaskinen. Btw, ska man vara "på den säkra sidan" ska man väl allra minst ha uppvik i köket också :) Eller i alla rum med vattenburen värme. TS, ta en snack med ditt försäkringsbolag för att vara på den säkra sidan, eller läs igenom försäkringsvillkoren. Jag kör vidare med mitt golv så får andra vika upp bäst de vill.
Tja, man kan säga vad man vill men detta är enligt både bkr:s och gvk:s regler. Bara att googla. Tanken är väl att ett litet läckage ska upptäckas och då utan att först ha blött igenom hela bjälklaget. Har du tätskikt blir vattnet stående på golvet istället för att ev. kunna försvinna ner under golvsockel eller liknande.
 
Fast det där löser ju redan droppskydden under tvättmaskin och kyl
 
AndersMalmgren skrev:
Fast det där löser ju redan droppskydden under tvättmaskin och kyl
Vi pratar ju om toaletter nu, men man kan ju ha ett droppskydd under den också :p
 
  • Gilla
CandyManX och 1 till
  • Laddar…
Blev förvirrad av Nino :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.