Hej,

Jag gillar IKEA MÖRBYLÅNGA som ser ut så här :

morbylanga-bord-brun__0364486_PE548340_S4.JPG

Det tråkiga är att det finns en glipa mitt i skivan vilket är ett stort minus för att spela brädspel på.

morbylanga-bord-brun__0364527_PE548337_S4.JPG

Glipan är 1-2 cm och frågan är om den kanske går att fylla igen på något vis? Första tanken är att få en bräda utskuren i perfekt mått för att fylla hålet och för min del så hade det inte gjort något om den är en annan färg(kanske till och med blir lyxigare). Men frågan är om det verkligen blir bra? Misstänker att det omöjligt blir jämnt utan att slipa?
 
Eftersom bordsskivan kommer i två delar så skall det inte vara så svårt att montera dem helt ihop. Blir givetvis att göra nya hål på undersidan av bordsskivan.
 
thomas33 skrev:
Eftersom bordsskivan kommer i två delar så skall det inte vara så svårt att montera dem helt ihop. Blir givetvis att göra nya hål på undersidan av bordsskivan.
Ja det är såklart en idé men att göra hål bara 0,5-1 cm längre bort känns inte hållbart, dessutom lär all garanti försvinna. Därför tänkte jag att lägga i en special anpassad stav borde inte vara några problem och kan dessutom förhöja utseendet om det finns lite kontrast, ljus trä eller mörkare(svart).
 
Varför inte pula in ett tågvirke av rätt dimension? Skulle kunna se riktigt häftigt ut.
 
MissAnpassad skrev:
Varför inte pula in ett tågvirke av rätt dimension? Skulle kunna se riktigt häftigt ut.
Kul idé! Dock så kommer bordet användas för brädspel och då är det många gånger en hel del smådelar ex

20151003_WBP004_facebook.jpg

Så jag siktar på ett jämt bord, det är okay om man känner skarven men det ska inte vara nivåskillnader.
 
Då skulle jag fylla ut nivåskillnaden runt tågvirket med resin.
 
Varför inte nåta? Alltså som trädäck på båtar. Nåtmassan är väl svart vilket blir en fin kontrast till träet.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
mangen5 skrev:
Varför inte nåta? Alltså som trädäck på båtar. Nåtmassan är väl svart vilket blir en fin kontrast till träet.
Ja! det där tror jag hade varit riktigt fint, problemet är dock att garantin försvinner troligen helt efter som det troligen?? är svårt att få av nåta om det skulle behövas? Därför tänkte jag att om man klämmer fast(möjligen dubbelhäftande tejp) en vit eller svart list med rätt storlek så kan man fortfarande nyttja garantin om det mot förmoda skulle behövas.
 
Varför behöver du garantin på bordet? Vad skulle kunna hända som täcks av den när du väl fått ihop bordet? Skulle benet gå av tror jag inte Ikea bryr sig om vad du har gjort med bänkskivan heller.
 
  • Gilla
Niklas Rickardsson
  • Laddar…
Det är ju inte så värst många funktioner på bordet som kan gå sönder om man säger så ;)
Man kan iofs tänka sig att det kan uppstår torrsprickor som garantin täcker men det är väldigt sällsynt.
 
En annan variant är att få en glasskiva tillskuren med samma mått som skivan.
 
Lägg en duk eller löpare över bordet när det är dags för brädspel? Garanterat den enklaste lösningen.
 
Ett träbord kan spricka på grund av dålig kvalité så garanti är helt klart intressant att ha kvar. Vi har haft köksbord som förvisso varit i massivt trä men som sprucket en hel del trotts rätt hantering och då har det funnits garanti att tillämpa.

Duk, är tyvärr inget alternativ att ha när man spelar dessa typer av brädspel, de riskerar att komma ivägen. Man kan såklart tänka sig att rulla ut en matta som täcker hela bordet men det kommer ändå svikta vid skarven.

Egentligen borde vi egentligen köpa ett helt annat bord, finns ju massor med bord som inte har glipa mitt i skivan. Men Ikea håller ett ganska okay pris i jämförelse och åtgärden för att täcka glipan känns ganska liten.

Förövrigt kan man ju undra hur kvalitén verkligen är på bordet, vad jag förstår så är det bar 3 mm av skivan som är massivt trä och resten spånskiva. Ben och andra delar är dock massiva.
 
Om det är ett laminat (om än tjockt) så minskar väl risken för sprickor ytterligare?

Köp nu dina drömmars bord och börja spela :)
 
Eftersom skivan är laminat så kommer den inte spricka. Precis som jag skrev ovan så skulle inte IKEA bry sig om vad du gjort med mitten av skivan om den skulle spricka någon annanstans. De har världens bästa garantihantering och du kan i princip lämna in vad som helst och få en ny. Det känns förövrigt som att du problematiserar den här springan lite väl mycket...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.