Hej,

Jag har tänkt köpa ett ruckel men är osäker om det kan bli hus igen.
Huser är byggt på torpargrund och golvet inuti är så fullt av röta och mögel att det håller på faller in, detta på grund av att den förre ägaren täpt igen lufthålen och att huset inte är dränerat, det finns på ett ställe vatten som är 1 meter djupt. Om jag sliter ut golvet totalt och det otrevliga under, lägger grus eller nåt på marken dränerar och bygger ett nytt golv är jag av med möglet då?
Den första stocken är också full av röta tack vare felkonstruktion, är det svårt att byta den?
Huset som är i två våningar på 180 kvm har övre våningen helt oinredd med takstolarna framme och jag behöver bygga ett nytt wc och kanske tilläggsisolera det fast fasaden ser bra ut, både panelen och plåttaket.
Huset kostar ungefär 400 000 kr att köpa i ett område där ett liknade hus i perfekt skick skulle kosta 2 000 000 kr. Finns det någon chans att göra hus av det igen, jag har mycket tid och är beredd på att lägga ned MYCKET arbete. Eller skall jag bara glömma det?



 
Ruckelrustaren skrev:
Hej,

Huser är byggt på torpargrund och golvet inuti är så fullt av röta och mögel att det håller på faller in, detta på grund av att den förre ägaren täpt igen lufthålen och att huset inte är dränerat, det finns på ett ställe vatten som är 1 meter djupt.
Det första du ska göra är att kolla grundvattennivå, tror jag. En 1 meter djup vattenpöl i torpargrunden måste ju ha sin förklaring! Man kan inte förklara så mycket vatten med att huset saknar vädring och dränering, tycker jag. Hitta förklaringen först och ta reda på om det kan åtgärdas....
gaia
 
Jag tror grundvattnet är okej, eller det är det, det har bara samlats där för de har byggt till en veranda så det är någon slags höjdskillnad. Huset har stått i 10 år. Men kan man få bort möglet helt och är en nedre stock svår att byta?
 
Är det är alltså ett timmerhus vi pratar om?!?

Är huset tilläggsisolerat?
Är det panel på nu eller är hela timmerstommen synlig för inspektion?
Kommer du ned i och runt hela krypgrunden?
Går det att inspektera timmerstommen innifrån?
Har det ruttnat så pass att huset satt sig?

Ett timmerhus har ju den fördelen att det går att byta ut skadade delar. Att byta en syllstock är inte så stort jobb om man vet hur det går till (kräver en erfaren timmerman). Problemet är oftast att både invändig och utvändig beklädnad måste tas bort helt och hållet. Vilket i sig inte är ngt problem om du tänkt riva allt och enbart behålla timmerstommen.
Se till att kolla stockarna under fönstren och under ytterdörrar. De tar ofta skada om underhållet varit dåligt.

Vi har plockat ned och flyttat ett timmerhus, gjort mycket jobb själv. På pengafronten kan man säga att det blev då inget billigare jämfört med att köpa nyckelfärdigt. Nu skall ju ditt stå kvar på samma plats så det blir ju lite billigare.
Fast, även om det kostade lite mera så är det ingen som har ett sådant hus som vi har. Det finns inget som slår ett riktigt timmerhus. Snyggare finns inte!

/Jögga
 
Tack för hjälpen hittils. Känns som jag vet lite mer.
Huset är ett timmerhus, någon gamling som bott där och inte gjort ett skit, så huset ser ut som det gjorde när det byggdes före kriget, alltså inte tillägsisolerat, det tänkte jag göra själv.
Det är panel på så det är svårt att se hur timmren ser ut, men jag får väl slita sönder lite innifrån.
Jag hade tänkt byta ut panelen där den är dålig och tillägsisolera på det.
Men jag kan inte tänka mig att möglet skulle sprida sig upp i timmret, eller? Den nedre stocken måste jag byta på vissa ställen, så är det, men resten skall jag hålla, tänkte pussla lite.
Och huset har inte satt sig, vet inte hur rakt det var från början men det ser okej ut.
Men blir jag av med möglet i golvet om jag sliter ut det helt och dränerar? Möglet kom för att de täpte igen krypgrunden, som jag kan krypa i men helst inte vill för det är rasrisk på golvet.
Och det är som du säger jögga, de gamla husen är snyggast, vad har ni fått betala för hela paketet? Bygg nytt säger folk till mig men de är ofta så fula, lite estetik får det ju var om jag ändå skall bo där.
 
Vårt bygge slutade på 1.6 miljoner, fast då är vi inte riktigt klara (övervåningen kvar).
Huset är på nästan 140 m2 utvändigt, två plan plus källare.

Mögel är ju mögel och skall inte förväxlas med röta och tex hussvamp. Blir det torrt så slutar möglet att växa, det sitter dessutom på ytan. Mögel är symptom på att ngt är fel och om det inte åtgärdas blir skadan så mkt värre.

Det låter lite som om du skulle kanske måsta lyfta huset för att kunna fixa grunden (dränera om osv). Där måste du nog ta hjälp av en expert på plats.

För att säkerställa kvaliten hos timmret så måste du nog riva ganska så mkt både invändigt och utvändigt. En bra koll på om huset har satt sig är att mäta takhöjden inne. Är den samma överallt eller är den tex några cm lägre i ngt hörn. Kan vara ett tecken på att det är röta i syllen.

Det är mycket jobb men ny i efterhand så är jag mycket nöjd att vi kom i mål. Jag skulle dock inte göra om det!

/Jögga
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.