Hej!

Jag har en källardel på 50 kvm och 2.4 m till tak. Just nu består den av lecablock och en gjuten platta. Huset är nybyggt.

Jag vill indreda källaren med golv, väggar och tak.

Får man fråga flera frågor i forumet?

Fråga 1) I vilken ordning bygger man? Vad börjar man med; Golv, tak, vägg.

Fråga 2) Vad skall jag använda mot plattan? Platon + spånskivor?

Fråga 3) Vad skall jag använda mot lecablocken? Vindpapp, stålreglar, 70mm isolering och gipsskivor?

Många frågor. Hoppas jag kan få svar på någon i alla fall.

Tack på förhand!
/Anders
 
Det beror till viss del på vad du ska ha källaren till.

Förvaring, bostad, hobbyutrymmen, bastu......

Står själv inför liknade funderingar och har inte svar på allt, men jag kommer nog att köra klinker direkt mot plattan på en del av utrymmet, andra delar kommer vi endast att måla. Om du ska lägga trägolv ska du absolut använda platonmatta eller liknande först, annars får du nästan säkert fuktproblem.

Om du inte kan tänka dig att enbart slamma/putsa väggarna invändigt så ska du köra stålregel mot muren, med isolering om behov finns. Mot stålregel kan du ju köra antingen gips direkt eller en kombination av träskiva och gips, ger lite mer att skruva i.

Vad det gäller arbetsordningen så gör jag förmodligen så att vi sätter glespanel i taket, reglar sen upp mellanväggar, därefter installationer, täcker innerväggar, sen taket och sist golven.
Kommentarer på detta mottages tacksamt.

 
Tack för ditt svar!

Det blir nog hobbyrum och ev en gillestuga på sikt...

Några funderingar bara.

Jag har hört att lecablock motsvarar ca 5 cm isolering i sig. Jag tänkte mig lägga till 7 cm isolering. Stålreglar verkar vara bäst. Behöver man inte lägga någon papp eller plast först mot lecablocken? Tränger det inte in fukt den vägen?

Jag vet inte vilket typ av golv jag skall ha. Men jag kör nog med platon och golvspånskivor.

Spontant känns det som om jag vill lägga platonmattan innan väggarna. Det känns inte bra att väggarna har direktkontakt med plattan. Rätt eller fel?

/Anders
 
Det bästa är ju att isolera utanpå Lecan, tar inget utrymme samt att man tar bort risken med fuktproblem.

Jag är inte säker på vad som gäller när man sätter isolering på insidan mot lecaväggen, behövs diffspärr eller ska man absolut inte använda diffspärr o.s.v
Finns säkert nån här som vet.

Vet ej heller vad som gäller för bottenreglarna till väggarna, men varför inte använda stålreglar mot plattan?

Det är ju samma problemställning för alla som inte bygger med källare, hela bottenvåningen byggs ju direkt på plattan. Hur gör man, plast under träreglar eller stålreglar i väggarna?
Man har ju oftast någon form av syllpapp / tätning mellan platta och ytterväggar så jag antar att det är så man gör. Alternativt så kan man ju sätta en träbottenregel i någon form av fixmassa som isolerar mot plattan. Då slipper man dessutom borra hål i plattan för expanderbult.

Men nu funderar jag bara högt, ta ej detta som rekommendationer!

Jag ska kolla detta med grannhuset, de bygger utan källare på platta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.