Skulle få en grind pulverlackerad. Pga strul så fick han som skulle lacka ändra sig och våtlackera istället.

Fått ett pris på pulverlack och jag inbillar mig att den är dyrare och tåligare.
Vad skulle ni anse att en våtlack ska kosta i jämförelse?

Pulverlacken kostar 2000kr. Borde jag kunna diskutera ett prisavdrag för att jag fick våtlackering?
 
Jag skulle varit glad för att få våtlack ist för pulverlack. I mina ögon är pulverlack sämre, får man en skada kryper rosten under utan att det syns, sen lossnar lacken i stora flagor, och pulverlack är väldigt hård, så det är svårt att slipa och bättra en skada.
Våtlack borde oxå vara dyrare då det är mer jobb, pulverlack har man ju uppfunnit för att det ska gå fort att lacka, man bahöver inte spruta så noga, pulvret formligen suger sig till materialet, med våtlack måste man spruta från alla vinklar.
 
Jag tycker också att våtlack är bättre. Pulverlacken blir väldigt hård och chippas därför lätt. Speciellt viktigt på en grind som man kätt slår i saker med. En tvåkomponents våtlack blir segare och mer hållbar
 
Tack då har jag lärt mig något nytt.
 
Du har rätt i att pulver är hårdare och mer hållbar, dyrare är den för att det är mer förarbete vid pulvermålning, all gamal färg och rostporer måste blästras bort så det inte "kokar" igenom eftersom pulvret bränns i 220 grader i ca 45min. Kan vara svårt att få en grind helt plåtren om det är spjälor och vinklar åt alla håll. Sen är pulver mycket lättare att måla med eftersom färgen är laddad och grinden jordad så den suger till sig pulvret. Pulverfärgen blir även väldigt seg trots att den är så hård, bockade ett par aluplåtar 45 grader efter att de va målade utan att färgen sprack. Men din grind kommer säkert hålla med våtlack. Men ja gillar pulver bättre. Fredde
 
Jag har gjort många gallergrindar genom åren och anser att pulverlack är bättre.
Ska den sitta utomhus så bör det vara epoxi grund.
 
Nu är den våtlackad. Tyvärr ett fuskjobb rakt igenom men det är en annan historia :(
 
Jag är inte förvånad då det är få som kan våtlacka grindar bra.
Min erfarenhet är att det ofta blir ojämnt och missar kring detaljer då det är svårt att våtlacka dessa bra då det kräver lackning från alla möjliga vinklar.
Det är inte ovanligt att man inte blir nöjd med våtlackningen och de som lackat blir tvungna att göra om arbetet 2-3ggr innan det blir bra, vilket ofta ger en dålig stämning mellan beställare och den som lackar.
Pulverlack är betydligt bättre då det tränger in och blir precis som jag vill ha det.
Stora plana ytor så fungerar våtlack men annars brukar det inte bli bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.