Mitt hus är byggt 1976 och det grunden är en sk. "betongplatta på mark". Jag har nu tänkt att riva ut allt golv i nedervåningen (markplan) för att sedan lägga in vattenburen golvvärme.

Läser dock lite här och där om det kan bli problematiskt med fukt om man har golvvärme på "platta på mark" då fukt/kondens bildas när man stänger av golvvärmen på sommaren och plattan då blir kallare än omgivningen under.

Tänkte höra här om någon har en idé om denna problematik berör mig. Min grund/golv ser ut såhär idag: (ovanifrån och ner)

Träparkett 14mm
spånskiva 16mm
Cellplast 2x30mm
Plastfolie 0.2mm (överlappas 150mm i skarvar och tejpad med vattenfast tejp)
Lättklinkeravj 40mm
Betongplatta 100mm
Dränlager 150mm

Mitt golv är alltså redan isolerat med 60mm cellplast. Räcker det för att golvvärmen inte ska påverka temperaturen i plattan och då även undvika problemet med fukt vid avtängning av golvvärmen?


Untitled-1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det ingen som har koll på detta eller? Skulle verkligen vilja få lite input så jag inte av misstag struntar i golvvärme.. eller ännu värre, lägger golvvärme och sedan får problem med fuktskador.
 
Just frågor runt fukt i betongplattor och källare är jättesvårt. I ditt fall är isoleringen på ovansidan av betongen, den skall vara under för att skydda för fuktvandring. Jag hade rivit ut allt ner till betongen, lagt platon och sedan spårad cellplast med plåtar för golvvärmen.

Edit: Osäker på vad "Lättklinkeravj" är för något men det verkar vara något slags flytspackel utblandat med leca? Den skall nog vara kvar. Man måste ha en helt slät yta att bygga upp bolvet på.
 
Redigerat:
D
Vad skall du ha för golv efteråt? En lösning är att lägga tjockare lager cellplast än du har nu (minst 10cm) och sedan lägga golvvärmerören, antingen i spårade cellplastskivor eller gjuta in dem i en betongplatta ovanpå cellplasten.
 
  • Gilla
HMAR och 1 till
  • Laddar…
Det är lite det jag kanske hade tänkt. Jag ska ha parkett ovanpå (15mm). Tar man bort 16mm spånskivan och lägger på 30mm cellplast till där slingorna ligger injutna då kanske det räcker för att isolera bort problemet?
 
D
Jag la 10cm cellplast, sedan golvvärmerören i rörhållare på cellplasten, armering och gjöt sedan över med ca 8cm betong. Om du skall ha parkett så kan du ju lägga spårade cellplastskivor med värmefördelningsplåtar istället för betongen så sparar du lite bygghöjd. Lägg t.ex. 50mm cellplast till ovanpå och sedan färdiga golvvärmeskivor i cellplast, eller lägg t.ex. 70mm cellplast och fräs sedan själv ut spår i cellplasten för golvvärmerören.
 
  • Gilla
joeljonsson
  • Laddar…
Tänk på att det skall vara extra hållfast cellplast, S150 eller bättre. Vanlig S80 sviktar om du lägger golv direkt på.
 
  • Gilla
joeljonsson
  • Laddar…
Intressant! Jag har försökt leta rätt på Cellplast S150 men kan inte hitta det hos någon byggfirma (på internet iaf). Vet du var man köper och vad det kostar?
 
ok. Siffran i ex xps200 eller s150 står för hårdheten eller? ju högre siffra desto hårdare (och även bättre?)
 
D
Ja. Desto högre siffra desto högre last tål den utan att deformeras. Om den är bättre eller inte beror på vilka aspekter du har på isoleringen, men ur hårdhetssynvinkel är den "bättre".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.