Jag nu, till slut, kommit ner till bjälklaget i mitt hus från 34. Massa sågspån är det.. :)

Rummet är c:a 3.5x2.5 m.
c/c-måttet mellan mina bjälkar är 570 mm. Bjälken är 75 bred. Vad/Hur skall jag lägga innan jag kan limma fast min gipsplatta? Jag har sett lite olika idéer, men inget dirket konkret. Behöver jag lägga 22 mm spånskiva som grund, eller räcker det med nåt tunt spångolv? En annan ide är ju att lägga 22 mm spån mellan bjälkarna, dvs spika fast en fals på bjälkarna, och sedan spika spånskivan i falsen. Som en hylla, alltså...

Jag vill ju att det skall bygga så lite som möjligt, men det måste ju vara stabilt också.

Ovanpå klinkret tänkte jag sätta ett kök..

Detta borde ju vara ett klassiskt problem, men jag har inte hittat nån konkret lösning, men det har säkert nån där ute...

Jonas
 
Bob_the_builder
Skruvlimma en 22mm golvspånskiva, därefter hellimma en 13 mm golvgips. Ingen golvvärme planerad?
 
Jo, golvvärme också, el 4 mm kabel...
 
Bob_the_builder skrev:
Skruvlimma en 22mm golvspånskiva, därefter hellimma en 13 mm golvgips. Ingen golvvärme planerad?
Ja precis så. Det finns väl inte så många andra sätt att göra det på egentligen.
 
Tack för svaren!
 
En snickare jag pratade med, är inne på att lägga 2 st. 13 mm gips på spånet. Då blir det ju säkert stabilt, men är det nödvändigt?

Finns det några "officiella" regler?

Jonas
 
Den "officiella" regeln - plattsättarnas branschstandard - säger att för plattsättning med träbjälklag ska man ha en styvhet motsvarande bjälklag cc 30 + 22 mm spån + 13 mm gips.
Eftersom ditt bjälklag är glesare kan snickaren ha rätt. Vad som gör mig osäker är att dina bjälkar ju är litet fetare än dagens standard. En ensam 45 x 200 sviktar märkbart om man ställer sig och hoppar litet på den med dina som är 75 breda kanske är stadigare..?

Att fästa spån mellan bjälkarna m hj a falsar styvar rimligen upp mycket sämre än att montera det över.

 
Jag tittade lite på Gyprocs hemsida, där står:
Om man har ett traditionellt bjälklag med c 600 mm på bjälkarna så kan man nå tillräcklig styvhet med en golvgipsskiva limmad med ett bruk som heter S48. Det är en metod som Ardex tagit fram.
Det borde väl funka med Norgips också... :)
Men det är säkert dyrt... ardex alltså..

minerit VT finns tydligen också...

Provningar på Trätek, institutet för träteknisk
forskning, har visat att erforderlig styvhet enligt
branschreglerna uppnås genom att limma en 8 mm
Minerit VT på ett 22 mm spånskivegolv med
bjälkar s 600 mm. Limmet skall vara Ardurit S48
från Ardex AB.
Inga andra sätt att styva upp ett spånskivegolv
bygger så lite i höjd som Minerit VT-metoden.
Observera att det måste vara skivtyp VT, det går
inte med andra typer av Mineritskivor. Det måste
också vara Ardurit S48, inte andra limmer.
 
Nu kom snickaren med ett annat förslag för att minska bygghöjden, eftersom han gärna vill ha spån + 2 13 mm gips...

Man tar bort ca 2-3 cm på bjälkarna i bjälklaget. Detta innebär att bjälkarna blir 197x75 istället förr 200x75. Det tycker jag låter som en bra idé, kan det vara så?

Jonas
 
låter som er snickare trivs bra hos er..jag antar att han går på timlön ;)
annars hade han nog kommit med ett annat förslag.
 
Tar det så lång tid? Är det inte bara att såga/hyvla? Finns det nåt bättre förslag?
Det rör sig om 5 balkar á 2.4 meter.
Många frågor blev det :surprised:
 
Cirkelsåg i 90[sup]o[/sup]-vinkel gjorde susen. 4 timmar extra tog det, men nu blev allt i våg också, så det var nog värt en tusenlapp..
 
Bob_the_builder
Farzan skrev:
Den "officiella" regeln - plattsättarnas branschstandard - säger att för plattsättning med träbjälklag ska man ha en styvhet motsvarande bjälklag cc 30 + 22 mm spån + 13 mm gips.
Eftersom ditt bjälklag är glesare kan snickaren ha rätt. Vad som gör mig osäker är att dina bjälkar ju är litet fetare än dagens standard.
Branschreglerna (PERs) kräver den böjstyvhet som motsvaras av 22mm golvspån monterat på bjälklag cc 300mm. Vad gäller böjstyvheten så krävs alltså INTE en golvgips på det c-avståndet. Om man har max cc 600 mm (t ex 570...) så hellimmar man golvgips, t ex med Ardex S48.

Den extra golvgipsen snickaren "lurat på" johu ser jag inget skäl till. Enkel, limmad golvgips hade varit tillräckligt för ett badrum, så nog borde det duga i en hall?
 
Bob_the_builder skrev:
[quote author=Farzan link=1145602675/0#6 date=1146127468]Den "officiella" regeln - plattsättarnas branschstandard - säger att för plattsättning med träbjälklag ska man ha en styvhet motsvarande bjälklag cc 30 + 22 mm spån + 13 mm gips.
Eftersom ditt bjälklag är glesare kan snickaren ha rätt. Vad som gör mig osäker är att dina bjälkar ju är litet fetare än dagens standard.
Branschreglerna (PERs) kräver den böjstyvhet som motsvaras av 22mm golvspån monterat på bjälklag cc 300mm. Vad gäller böjstyvheten så krävs alltså INTE en golvgips på det c-avståndet. Om man har max cc 600 mm (t ex 570...) så hellimmar man golvgips, t ex med Ardex S48.
[/quote]

Ja, du har rätt som vanligt och jag hade fel.
Branschstandarden:
"På golv skall skivkonstruktionens böjstyvhet mellan reglar vara minst motsvarande den böjstyvhet som uppnås med en 22 mm golvspånskiva upplagd på stöd med max 300 mm centrumavstånd samt limmad och skruvad enligt golvspånskivetillverkarens anvisningar."
Och det dessutom i våtrum, där styvheten är extra viktig för att inte tätskiktet ska spricka.
Man ber om ursäkt...synd att man inte kan redigera sina inlägg iefterhand här...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.