Har en datorskärm HP 2159v vilken endast har en port för inkoppling VAG (blå).
Undrar om man kan koppla den till en ny stationär dator, eller måste den ha hdmi eller den vita porten.
Tänkt köpa ny dator, och strunta i skärmen.
Kanske finns den någon lösning, eller måste jag köpa ny skärm med?

Mvh.....
 
finns dvi till vga omvandlare :)
 
Till vettigt pris? och funkar helt ok?
Vart köper man sådan, hos Kjell typ kanske.:D
 
Fairlane
120 kronor på Kjell om det inte finns inbyggt i datorn.
 
Gör dig själv en tjänst, köp en ny skärm. Du får mycket för pengarna för under 2000.
 
En modern dator har troligen displayport-utgångar och HDMI. En displayport till VGA-adapter kan du köpa billigt.

Angående att byta ut skärmen så säger jag varken bu eller bä. Modellen du har slutade säljas för ett halvår sen så det behöver inte vara något problem med kvaliteten och den har vanlig full hd-upplösning precis som vilken annan skärm i samma storleksklass som säljs idag. Däremot tycker jag att en 21.5" är alldeles för liten, men det är en annan fråga.
 
Jag tänkte i huvudsak på den analoga inkopplingen. Det gör ju att det kryper i bilden på ett oerhört irriterande sätt när man vant sig vid den stabila bilden via hdmi/dvi/displayp.
 
På stationära så är fortfarande VGA mer eller mindre standard, så det ska inte vara något problem.

När det gäller kryp i bilden så handlar det till stor del om att ha rätt kablar och att inte ha för långa kablar.

Jag skulle dock funderat på en 4K-skärm. Jag har en sådan, och tro mig, har du en gång provat den skärmupplösningen och den skärmytan du får då, då kommer du aldrig att gå tillbaka till någon fjuttsans HD. Bästa elektronikinvesteringen jag gjort på väldigt många år.
 
Jag är också sugen på en 4K-skärm. De börjar komma ner i pris till vettiga nivåer nu. Jag funderar även på möjligheterna att köra en 40" kurvad TV som 4K-skärm, det borde bli stor och högupplöst bild.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.