Hej!
Vilka hus leverantörer tycker ni är mest värd sina pengar?

Exempelvis likvärdig i storlek mässig hus av företaget Myrsjöhus kostar 2.6 med inred övervåning och Hjältevadshus ca 2 miljoner. Vet ni varför det är olika priser, är det val av material, inredning, garantier ect? Vi vill ha ett hus på ca 155-175 kvm.

Förutom fasta huskostnader och tomtkostnad, vad mer ska man ta hänsyn till?

Vore super om ni kunde skriva exempel på pris på dom olika sakerna som tillkommer som bygglovsansökan, ordna till marken och allt som kostar innan man börjar bygga, vore super om man fick ett ungefärligt pris så man vet vad för utgifter som väntar en.

Tacksam för svar! :D:D
 
Hej

Går själv i nybyggartankar och har i mina efterforskningar i ämnet sprungit på en blogg där man bygger ett Eksjöhus i Lindbacken i Uppsala, dom har redogjort sin budget men även faktiskt utfall på alla kostnader, stora som små, den har jag själv använt som en mall för att kunna göra en egen uppskattning utifrån en egna förutsättningar.

Den är förvisso något år gammal, det får man ha i åtanke...
http://byggahuslindbacken.se/husbudget/
 
MoggeW skrev:
Hej

Går själv i nybyggartankar och har i mina efterforskningar i ämnet sprungit på en blogg där man bygger ett Eksjöhus i Lindbacken i Uppsala, dom har redogjort sin budget men även faktiskt utfall på alla kostnader, stora som små, den har jag själv använt som en mall för att kunna göra en egen uppskattning utifrån en egna förutsättningar.

Den är förvisso något år gammal, det får man ha i åtanke...
[länk]
Vad kul att läsa ska titta på bloggen . Vilket hus är ni mest intresserad av?
 
Måste säga att det skiljer sig enormt med vilka "deals" husföretagen har med sina underleverantörer.

Vi bygger med Brahus och tycker att vi får mycket hus för pengarna, gällande husets konstruktion.

Däremot t.ex. Ballingslöv kök tycker jag är extremt lite för pengarna så där väljer vi bort husföretagets och fixar på egen hand.

Det skiljer sig väl väldigt mycket hur mycket man får "tillbaka" om man inte vill ha t.ex. takkåpa, kakel i badrum etc. etc.
 
Jaha så det är billigare att tacka nej till köket som dom erbjuder eller kakla badrummen och göra allt själv eller anlita någon annan ? Inte hört om företaget brahus får kolla på dom vilken modell bygger ni ?
 
Det går nog inte att säga ja eller nej på dina frågor, utan det beror helt på hustillverkare och vad man vill ha istället.

Vi har spenderat en hel del tid på att gå igenom hustillverkarens "tillvalskatalog" och sedan jämfört det med vad vi skulle få betala om vi köpte själv online.

Diskbänken skulle dom t.ex. ha 12.000kr för, medan den kostar 4.000kr online, medan Kamin + rör blir en väldigt bra deal med husföretaget.

Brahus har åtminstone varit väldigt bra att ha att göra med när det gäller att ändra, få arkitekttid etc. utan kostnad. Dom har också varit väldigt öppna och snabba med att informera om tillägg eller avdrag på pris, beroende på vilken ändring man vill göra i huskonstruktionen.

Vi bygger en "custom" modell av Brahus, där vi mixar "Classic 171" med planlösningen på "Classic 166" (Tror jag fick namnen rätt).

Fast vi har ju inte byggt klart än så jag hoppas jag inte får äta upp det jag skriver :)
 
  • Gilla
Berri
  • Laddar…
Som svar på din fråga; vad mer ska man ta hänsyn till?..

90 % av alla husföretag bygger säkert helt ok hus med bra finish och bra standard till överkomliga priser. Men kolla efter hur firmans kontrollsystem ser ut. Hur jobbar dom med kvalitet? Hur ser deras policy ut när det gäller eftermarknad? Tar dom ansvar för sina hus om det uppstår problem? Följer dom konsumentlagstiftningen? Eller åtminstone steg 1; har dom koll på konsumentlagstiftningen? Det är ju först när det uppstår ett problem som du vet om du fått vad du har betalat för.
 
Redigerat:
  • Gilla
Perik och 2 till
  • Laddar…
Tack för tipsen, jag började titta på tilläggskatalogen och det huset o leverantören vi är intresserad av pg.a. priset ingår inte alls så mycket grejer så tror att man lätt kommer att gå upp i pris medan det priset som är högre ingår det mycket bättre saker så som garderober /skjutdörrar ect. .. F_man


Vanbeasten : också tack för tipsen, vet du vad för frågor som är viktigt att få svar på eller på papper angående reklamaton, och kontrollsystem, vad exakt ska man veta där? för ställer jag frågan om hur deras kontrollssystem ser ut har jag ingen aning om vad jag pratar om då jag än inte vet så mycket om det här. Tacksam för mer svar :)
 
Nu när vi nyligen valde husleverantör och tog in diverse offerter m.m. så var det några hustillverkare som vi tyckte kändes mycket bra, och för oss lite bättre än många andra tillverkare: vi ritade om huset själva, utifrån ett antal befintliga husmodeller på marknaden, och alla dessa tre tillverkare var både flexibla, snabba och bra att ha att göra med.
- Eksjöhus, som vi till slut valde att beställa vårt hus av!
- Götenehus, som också verkar hålla både bra kvalitet och är väldigt bra att ha kontakt med - vi valde bort dem pga leveranstiden just nu. Samma pris och minst samma utrustningsnivå som Eksjöhus.
- Rörvikshus, som också varit väldigt tillmötesgående och professionella genom hela processen, vi valde bort dem pga några hundra tusen högre pris i vårt fall, för ett likadant hus som vi ville beställa. Lika hög utrustningsnivå som de båda andra ovan.

Samtliga dessa verkar hålla väldigt hög kvalitet och mycket hög nivå på vad som ingår i priset och även i på vad man kan välja som tillval. De är dessutom extremt flexibla när man om vi vill välja andra saker från andra tillverkare till många saker i huset, t ex stengolv, trägolv, badrumsinredning, kranar, duschar och badkar, vissa vitvaror, braskamin m.m. Det är enkelt att få ett rimligt prisavdrag för det som ingår i priset när vi ska köpa något annat själva.

Utöver dessa skulle vi även ha kunnat tittat på Willa Nordic och Trivselhus som verkar bra de med, men vi orkade inte titta på fler tillverkare än de 5-6st vi ändå gick igenom rätt noga. Finns säker fler som är bra och "prisvärda", vad man nu menar med det. Jag personligen menar inte "billiga", när jag säger prisvärda utan det handlar om en relation mellan pris och kvalitet/värde.

Några hustillverkare valde vi bort framförallt pga lite dåligt rykte kring hur de verkar behandla sina kunder om/när något går fel, samt att de i vissa delar hade klenare/sämre material som ingick i priset, i allt från tak till innerväggar m.m. Vi ville absolut inte köpa ett hus från en tillverkare som verkar tycka att det är ok att stämma kunderna istället för att rätta till fel och färdigställa bygget som de gjort fel på. Vi kan ha helt fel, men det är det intryck vi fått efter att ha läst runt på nätet och undersökt lite.
- Myresjöhus och Mjöbäcksvillan föll båda bort pga detta.
Mjöbäcksvillan delvis pga att de ägs av samma personer som äger bl a Borohus och Västkustvillan, vilka verkar behandla sina kunder väldigt tveksamt i alltför många fall.
 
  • Gilla
kallun och 1 till
  • Laddar…
Super tack för utförlig svart...uppskattar verkligen.

Det är verkligen som du skriver viktigt att titta på vad som ingår även efter att huset är klart. exempel om fel skulle uppstå vad för garantier ingår ect och hur bra dom är mot kunderna. Har du någon erfarenhet av företaget hjältevads hus? idag börjar jag träffa första leverantören och sen kommer jag att träffa flera i nästa vecka så det börjar gå framåt och marken är redan avstyckad sen är vissa hus leveranstid mycket längre än andras så sånt får man också ta hänsyn till om man då vill säga vänta 1.5 år eller 1 år.

tack för svar!!
 
Hej igen Berri,
jag har tyvärr ingen vidare koll på Hjältevadshus, vi tittade inte närmare på just dem.

Däremot så valde vi som sagt bort Götenehus just pga de har ovanligt lång leveranstid just nu, vilket iofs tyder på att de säljer bra och alltså är populära hos fler än oss. För vår del skulle 3-6 månader extra innebära rejäla svårigheter, så för vår del spelade det stor roll i detta läge. I andra fall kanske det inte spelar någon större roll.
 
Berri skrev:
Vanbeasten : också tack för tipsen, vet du vad för frågor som är viktigt att få svar på eller på papper angående reklamaton, och kontrollsystem, vad exakt ska man veta där? för ställer jag frågan om hur deras kontrollssystem ser ut har jag ingen aning om vad jag pratar om då jag än inte vet så mycket om det här. Tacksam för mer svar :)
Det är svårt att ge ett bra svar på, men ställ lite frågor om hur dom hanterar reklamationer. Kör dom på konceptet "asch, det fixar sig.. om det uppstår. Vi har ju aldrig några fel" eller berättar dom sakligt om vilka garantier, rättigheter och skyldigheter både du och dom har? Beskriver dom vem du ska vända dig till och hur du ska göra för att reklamera? Är dom måna om att du ska ha rätt att välja KA eller sin egen gubbe " för vi har jobbat ihop i nästan hundra år nu..." eller tycker dom att du ska välja deras KA.... " och så gör han besiktningen när det är klart "för han kan ju huset och vårt sätt att jobba". Du som byggherre ska otvivelaktigt välja en egen KA, inte deras gubbe. Du ska otvivelaktigt välja en oberoende besiktningsman, inte deras gubbe/KA. Och KA och slutbesiktningsmannen ska inte vara samma person!

Svälj inte husföretagets påståenden med att dom kör med egenkontroller eller liknande. Begär istället att din KA ska göra extra platsbesök och kontrollera kritiska punkter. Det är mer värt än egenkontroller som fylls i samma dag som slutbesiktningen för att man inte hann göra det innan.

Genom att ställa ganska öppna frågor får du en ganska bra uppfattning om deras attityd och kunskap och vilja att leverera den produkt du har rätt att förvänta dig.
 
Wow vad bra tips du ger !! Självklart ska jag ta upp sånna frågor och bra tips man lär sig hela tiden och det här är så nytt men tack vare snälla personer som er så lär man sig något nytt! En fråga vad står KA för ? Allt förstod allt men förutom vad eller vem den personen kan vara.
 
Ja sant som du Säger att dem kanske är populära där av väntetid. . Får man fråga exempelvis vad kostar ert hus eller vad prisen låg på dem ni tyckte om , för då vet man på ungefär vad för prisklass det är.. sen undrar jag hur stort hus ska ni bygga ?
 
Berri skrev:
Wow vad bra tips du ger !! Självklart ska jag ta upp sånna frågor och bra tips man lär sig hela tiden och det här är så nytt men tack vare snälla personer som er så lär man sig något nytt! En fråga vad står KA för ? Allt förstod allt men förutom vad eller vem den personen kan vara.
KA = Kontrollansvarig. En person som är auktoriserad och godkänd som Kontrollansvarig och som måste finnas för alla bygglovspliktiga byggnationer enligt Plan- och bygglagen. Tidigare kunde det vara precis vem som helt, men numera är det mer kontrollerat.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.