tommib
Nja.

Ta istället SKX lampsladd (2-ledare) och koppla i Wago221 som du hittar på t.ex. Hornbach. Jag håller med GK100 om att du bör ta snyggare lampsocklar. T.ex. dessa. Välj en tillräckligt tunn skiva eller fräs ur från baksidan så att du kan klämma fast sockeln med skärmringen. Koppla med ovan nämnda SKX och Wago, avsluta det hela med ett färdigt sladdställ för europadon som du dragavlastar på lämpligt sätt.
 
  • Gilla
Sister ray
  • Laddar…
Om du utgår från Ikea:s trippla upphäng, så får du det mesta av kablar och kopplingar som du behöver.
Men det beror ju på om utseendet är en faktor eller om det är ljuset som räknas, vad ska du ha den här skapelsen till?

hemma-trippel-upphang__0246127_PE385257_S4.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Peter2400 skrev:
Om du utgår från Ikea:s trippla upphäng, så får du det mesta av kablar och kopplingar som du behöver.
Men det beror ju på om utseendet är en faktor eller om det är ljuset som räknas, vad ska du ha den här skapelsen till?

[bild]
Utseendet spelar noll roll, ska bara användas till filminspelning osv, dock skulle det va bra med strömbrytare så man kan bestämma vilka lampor som ska va på och inte.
 
tommib skrev:
Nja.

Ta istället SKX lampsladd (2-ledare) och koppla i Wago221 som du hittar på t.ex. Hornbach. Jag håller med GK100 om att du bör ta snyggare lampsocklar. T.ex. dessa. Välj en tillräckligt tunn skiva eller fräs ur från baksidan så att du kan klämma fast sockeln med skärmringen. Koppla med ovan nämnda SKX och Wago, avsluta det hela med ett färdigt sladdställ för europadon som du dragavlastar på lämpligt sätt.
Jag vill gärna ha sockel med strömbrytare så man kan bestämma vilka lampor som ska va på eller inte :)
 
tommib skrev:
Nja.

Ta istället SKX lampsladd (2-ledare) och koppla i Wago221 som du hittar på t.ex. Hornbach. Jag håller med GK100 om att du bör ta snyggare lampsocklar. T.ex. dessa. Välj en tillräckligt tunn skiva eller fräs ur från baksidan så att du kan klämma fast sockeln med skärmringen. Koppla med ovan nämnda SKX och Wago, avsluta det hela med ett färdigt sladdställ för europadon som du dragavlastar på lämpligt sätt.
Och
 
tommib skrev:
Nja.

Ta istället SKX lampsladd (2-ledare) och koppla i Wago221 som du hittar på t.ex. Hornbach. Jag håller med GK100 om att du bör ta snyggare lampsocklar. T.ex. dessa. Välj en tillräckligt tunn skiva eller fräs ur från baksidan så att du kan klämma fast sockeln med skärmringen. Koppla med ovan nämnda SKX och Wago, avsluta det hela med ett färdigt sladdställ för europadon som du dragavlastar på lämpligt sätt.
Och hur är det med wago? Om jag tex kör in sladd i wago fortsätter den på andra sidan eller hur funkar det? Hur paralellkopplar man till nästa lampa med wago?
 
Men om det finns plats så köp en färdig lampsladd med stickkontakt. Köp så många du behöver montera i en skiva. På baksidan får du ett gäng stickkontakter. Köp en skarvsladd som har så många uttag . skruva fast skarvsladds dosan, i med stickkontakterna på med ett bakstycke. Så nu har du en sladd ut men många lampor i andra änden.

Utan att kunna någon ellära.

Nu är det säkerligen så att man inte skall lägga sladdarna hoprullade inne i lådan pga något som jag inte har koll på.
Men principen borde funka.
 
  • Gilla
Snickerick
  • Laddar…
S
Gör som pär h föreslår! Enklast, säkrast, bäst. Antagligen billigast också ;)

Istället för att rulla överbliven kabel, så lägg den lite huller om buller i lådan. Nu är det nog inte så stora laster här, så det är nog ingen större fara, men better safe than sorry.
 
Nu har du den perfekta lösningen. Köp ett grenuttag. Kostar ca lika mkt som hela din "sockerbit" och sen hela sladdar. Se det inte som ett nederlag.
 
Hej allihop! Vill bara säga att jag lyckades parallellkoppla 2 lampor, extremt enkelt. Förvånansvärt enkelt faktisk :), undrar om jag gjort rätt dock :).
 
S
Peshtiwar Botani skrev:
Hej allihop! Vill bara säga att jag lyckades parallellkoppla 2 lampor, extremt enkelt. Förvånansvärt enkelt faktisk :), undrar om jag gjort rätt dock :).
Hoppas du ursäktar, men det är den här typen av kommentarer som gör att vissa av oss är inte så lite skeptiska till att du skruvar med elen på egen hand ...

Jag är ledsen att säga det, men det förefaller rätt uppenbart att du inte har tillräckligt med kunskap för att göra ett säkert jobb, och det är svårt att komma ifrån, fel gjort kan det leda till ett dödsfall på bråkdelen av en sekund.

Hur ser du förresten på det här med jordning? Kanske jordfelsbrytare kan vara en bra idé?
 
  • Gilla
Real7 och 1 till
  • Laddar…
Snickerick skrev:
Hoppas du ursäktar, men det är den här typen av kommentarer som gör att vissa av oss är inte så lite skeptiska till att du skruvar med elen på egen hand ...

Jag är ledsen att säga det, men det förefaller rätt uppenbart att du inte har tillräckligt med kunskap för att göra ett säkert jobb, och det är svårt att komma ifrån, fel gjort kan det leda till ett dödsfall på bråkdelen av en sekund.

Hur ser du förresten på det här med jordning? Kanske jordfelsbrytare kan vara en bra idé?
Jording tycker jag är viktigt. Jag körde skx anslutning så det finns ingen korsning, en blå och en brun sladd. Så jordfelsbrytare kan va en idé.

Jag förstår att folk är.oroliga, men jag har ringt en som läst el under gymnasiet. Fick tips och vägledning.
 
Du är ett troll...
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Mr9 skrev:
Du är ett troll...
Nej jag är inget troll. Jag har som sagt lyckats med två lampor, finns fan bildbevis på detta. Bara för att man inte pluggat el hela livet som du så är man inte ett troll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.