Funderar lite på hur jag ska klä in ackumulatortanken på ett smidigt sätt... bör ju gå och ta bort ganska enkelt om man behöver greja med något.

Bifogar en bild på eländet :)

 
  • acc.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
gips på 45 mm regelstomme, spackla inte skruvarna...
 
mm för man får inte ha plywood antar jag, blir ju så tungt med gips dock.

Notera mina fina digitala kött termometrar, mycket bra då tidigare ägare tyckte att det räckte med 1 termometer på ackumulatortanken, sitter också helt emot tanken så när jag har isolering på så ser jag ju inte den iallafall.

Ska skaffa 2 till så har jag full koll på tempen sen!

 
  • termo.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
kanske klä plywood med tunn plåt, galvad eller alu?
jag isolerar min tank med frigolit som jag sen klär in med crawfordport element, aluklädda med 5 cm skumisolering mellan plåten.
 
pellefant skrev:
kanske klä plywood med tunn plåt, galvad eller alu?
jag isolerar min tank med frigolit som jag sen klär in med crawfordport element, aluklädda med 5 cm skumisolering mellan plåten.
Låter intressant, vill gärna se bilder om du har. "crawfordport element"-förklara närmare.
 
varför ska man inte använda plywood?
 
Jag bara gissade på att det brinner för bra, tanken står ju ca 1 meter från pannan.
 
tyvärr har jag inga bilder på inbyggnaden ännu, jag håller på att sätta dit frigoliten och koppla alla rören. crawford portelement är från typ industriportar, dom som är i sektioner vågrätt och går upp i taket. jag fick ett gäng sådana och byggde en slagport som är 3*3 meter, dom överblivna bitarna tänkte jag ha till att bygga in tanken med.

liknande den här är elementen från fast aluminiumfärg
http://www.crawford-allhabo.se/crawford542.htm
 
Jag bara gissade på att det brinner för bra, tanken står ju ca 1 meter från pannan.
Du har väl luckorna stängda när du eldar?
 
kanske sotaren har något att invända om det inte är tändskyddande beklädnad?
iofs är det inne i pannrummet...
 
pellefant skrev:
kanske klä plywood med tunn plåt, galvad eller alu?
jag isolerar min tank med frigolit som jag sen klär in med crawfordport element, aluklädda med 5 cm skumisolering mellan plåten.

Frigoliten tål inte mer än 70[sup]o[/sup]

Själv så klär jag in tanken med vanlig isolering och sen 22mm spånskivor. Men serviceluckor där det behövs.
Valde spånskivor istället för gips för det kände mer hållbart i fall man skulle slå i med nåt
 
Har haft frigolit runt tanken i över 15 år och den är det inget fel på.
 
min elpanna är isolerad med frigolit och den har då hållit...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.