K
Har beställt ett 210 m2 hus med en IVT 495 twin, och idag fick jag reda på att jag inte får använda jord eller bergvärme för att min tomt ligger nära kommunens vattentäkt.
Så jag måste byta system. Vad är bästa alternativet för mej?
 
Nibes Fighter 360 och en kamin är väl inte en helt fel kombination i ditt fall.
 
Nedgradera til en IVT490 och så kompletterar du med en luft/vatten värempump istället.
 
K
Vad är en luft/vatten värmepump för nåt? (Jag är inte insatt i värmepumpar alls), är inte IVT 490 en luftvärmepump? Eller är det skillnad på frånluftsvärmepump och luftvärmepump? Vattenvärme går ej, om du menar typen man lägger slangen i en sjö eller dyl. Vilken är bäst av Nibe eller IVT? Kommer förmodligen att ha en braskamin också.
 
Ken skrev:
Eller är det skillnad på frånluftsvärmepump och luftvärmepump?
Luftvärmepumpen tar värmeenergi från utomhusluften. Frånluftsvärmepumpen tar värmeenerig från den luft som man suger ut ur huset.
 
Jag har satt in en Termavent, det är en värmepump som tar tillvara på värmen i huset.
Dvs när luften kommer utifrån är den idag 12 grader, denna värms genom en kompressor som tagit vara på frånluften. Från luftens temperatur när den går ut är idag 2 grader.

Fungerar bra tycker jag, dessutom var det den en bra lösning för mig då jag har 7 meter höga glaspaneler och vill minska kallraset.

Dock låter den lite idag, men jag hoppas detta skall minska avsevärt med ljuddämpning samt balansering.
 
Väljer du en frånluftsvärmepump typ Nibe Fighter 360, IVT 490 mm, löser du såväl uppvärmningsbiten som ventilationen.

Köper du istället en uteluftsvärmepump får du lösa ventilationen med ett annat aggregat.
 
K
Tack! Nu börjar det klarna för mej. Skall ta och läsa alla trådar om pumpar här så blir jag nog ännu mer utbildad!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.