Vi ska lägga klinker i tamburen vid entrén. Problemet är bara att under den gamla linoliummattan från 60-talet hittar vi den gamla fina lumppappen, därunder tjärad fuktspärr ovanpå betongen. Hmmmm. Vi kan ju inte sätta fixen i lumppappen, så nu är frågan vad som är bäst att göra:

-Antingen hacka, slå, slipa bort alltsammans ned till betongen - med mycket möda och stort besvär - eller också låta det vara, och bara lägga golvgips över allt sammans (som bygger onödigt mycket??!)

Tips mottages tacksamt..
 
Vi har precis lagt klinker i vår nyköpta bostadsrätt med samma underlag. Vi bilade bort lummpappen med en golvstripper (hyrde billigt på k-rauta) men lät tjäran vara kvar. Vi var och hörde med lite golvfirmor och på byggvaruhusen. Några tyckte att vi för säkerhets skull skulle ta bort tjäran också men de allra flesta sa något i stil med: "Om det var jag som skulle lagt så skulle jag chansat att lägga på tjäran men jag lämnar inga garantier på att det inte släpper".

Vi körde som sagt med tjäran kvar men var noga och gick över golvet och tog bort där den verkade sitta löst samt att vi spacklade alla skarvar. Efter det så primade vi golvet och lade klinkersen. Vad vi märkt efter en månad så verkar det ha funkat bra men som sagt vill du vara på säkra sidan så skall du nog hyra en golvslipmaskin och slipa bort tjäran också.

/Niclas
 

Ok! Tack för tipset!
Vad är en golvstripper?
Det verkar som vår tjära-lager sitter på något halvt om halvt löst sittande avjämningsmassa, så det blir till att bila bort hela rasket och jämna av med golvspackel igen. Det är ju tamburen, så det rör sig om drygt 2 m2 bara. Men jag värjer mig för köket :surprised: sedan..
 
En stripper är en maskin med ett blad som bilar/hugger ner i golvets ytskikt. Som sagt vi fick inte väck vårat tjärlager men det satt verkligen stenhårt. Om erat sitter löst så kanske det går lättare. Annars är som sagt alternativet att slipa bort allting med betonggolvslip (dessa kostar dock en del mer att hyra).

Låter som ni tänker göra ett liknande projekt som vi har gjort. Vi har lagt klinkers i köket samt i tamburen i hallen i våran bostadsrätt.
 

Okej,
Vi får se hur vi gör. Tamburen är ganska liten, men till köket får vi nog hyra en sånda stripper också. Där tänkte vi nämligen köra linoliumplattor, och någonting säger mig att det måste vara 100% slät yta för att det skall lyckas.
I tamburen kör vi klinker liksom ni, men i hallen valde vi laminat eftersom vi har småbarn. I övringa rum lägger vi 14 mm limmat ekparkett.
En oväntad fördel med laminat i just hallen som vi upptäkt, är ju att hallen med sina många dörrar/trösklar lämpar sig extra bra med det tunna laminatet :) Vi satsade på riktigt högkvalitetslaminat så det blir riktigt bra. Inte samma "känsla" som parkett, men helt godkänt tycker vi.
 
Hur fick ni bort lumppappen? Jag har tjärad lumpppapp på betongen som jag måste få bort nu men har ingen aning hur.
 
S
plan-g skrev:
Hur fick ni bort lumppappen? Jag har tjärad lumpppapp på betongen som jag måste få bort nu men har ingen aning hur.
mekaniskt. bila eller fräs/slipa
 
SBH skrev:
mekaniskt. bila eller fräs/slipa
Har slitit som ett djur med platta sidan med kofoten och lagt ca 1 timma per kvadratmeter. Ohållbart inser jag och behöver en maskin. Förslag på maskin? ABS-slip döms ut av uthyrningsfirmorna och de har inget bra förslag i övrigt.
 
S
plan-g skrev:
Har slitit som ett djur med platta sidan med kofoten och lagt ca 1 timma per kvadratmeter. Ohållbart inser jag och behöver en maskin. Förslag på maskin? ABS-slip döms ut av uthyrningsfirmorna och de har inget bra förslag i övrigt.
självklart kommer det vara så. den där massan är inget roligt för någon maskin.

bilmaskin med bredmejsel. fräs kommer du inte få hyra, maskin kläggar igen.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
SBH skrev:
självklart kommer det vara så. den där massan är inget roligt för någon maskin.
bilmaskin med bredmejsel. fräs kommer du inte få hyra, maskin kläggar igen.
Intressant förslag men jag undrar om det går att få bilmaskinen till att ta precis lagom mycket. Ta sig igenom lumppapp och tjära men lämna betongen oskadd. Nån som testat?
 
Har idag hyrt och provat med en stripper. Dvs en stor maskin med egg som vibrerar och skär.

Resultatet blev ej tillfredsställande då den ej tog tillräckligt djupt utan enbart översta lagret.

Vi har kämpat vidare med skrapning med kofötter men har återigen gett upp efter några timmar....ohållbart!

En bilmaskin blir väl ungefär likvärdig med strippern antar jag. Förslag på annan maskin?
 
Ska du ha klinker eller matta?
Matta då kan du flyta över med Ardex k22f (tror den heter så) är osäker på om den är lämplig att flyta med om du ska ha klinker
 
nino skrev:
Ska du ha klinker eller matta?
Matta då kan du flyta över med Ardex k22f (tror den heter så) är osäker på om den är lämplig att flyta med om du ska ha klinker
Ska lägga klockgolv i laminat eller vinyl. Eftersom vi har skrapat en på en del ställen så är det något lägre nivå där. Vi är begränsade av höjd så vi kan inte flytspackla om det bygger för mkt på höjden.

Kan man flytspackla direkt på en blandad yta av betong, tjära och vissa delar med lumppapp?
 
Med K22F (om det nu är så den heter) så funkar det vill jag mena.
Orsaken till att man inte kan använda ett vanligt spackel är för att när den torkar så blir det väldiga spänningar i spacklet som, om det är dålig yta, kommer orsaka att spacklet släpper från underlaget.
K22F är spänningsfattig vid torkning så den drar inte alls, eller väldigt lite, i underlaget vilket gör att det inte släpper.

Är inte helt 100 på att det ovan är helt rätt men taget ur minnet så var det ungefär så här jag fick höra att det var, kontakta teknisk support innan du börjar om du tänkt prova flyta.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
S
nino skrev:
Ska du ha klinker eller matta?
Matta då kan du flyta över med Ardex k22f (tror den heter så) är osäker på om den är lämplig att flyta med om du ska ha klinker
nepp. vad du än kommer försöka med på tjäran så kommer det till slut spricka eller börja lukta.

man måste få bort tjäran
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.