Ska byta ut en gammal elpanna mot en värmepump.
Vi oroar oss för ljudet eftersom placeringen kommer att vara antingen
a) nedanför sovrumsfönstret
b) nära grannen
c) vid uteplatsen

Har någon erfarehet av detta? Skiljer sig de olika fabrikaten åt?

RSM
 
Skall du inte kyla på sommaren så är kanske uteplatsen bästa platsen om du nu inte vill bli ovän med grannen.
 
Är det inte också värt att ta med i beräkningen att placera pumpen så att den hämtar värme från söder(=sol)sidan av huset ?

Om det nu var en pump som tar värme från luften det gäller, men det är väl också den enda pump som kan tänkas störa grannarna.

Man kan väl inte helt ersätta andra värmekällor med en värmepump som tar energin från utomhusluften, det är väl inte lönsamt att skaffa en pump så stark att den orkar värma ett helt hus när det är -25 ? Fast erat hus kanske ligger i lä i södra sverige :)
 
Man kan väl inte helt ersätta andra värmekällor med en värmepump som tar energin från utomhusluften, det är väl inte lönsamt att skaffa en pump så stark att den orkar värma ett helt hus när det är -25 ?
En luft-vatten värmepump lägger av innan det blir så kallt som -10 grader C.
Luft-luft går ner till ca minus 15-17 . Då har den i och för sig mycket dålig effektivitet.
Berg/jord/sjövärme fungerar året runt.
 
Enligt vad jag hört är det inte så stor skillnad på vilket vädersträck den ligger i. Min egen teori är att det beror på att VP mest arbetar på natten, då temperaturdiffen inte är så stor mellan söder-sida och norr-sida.
För egen del så ska jag försöka värma poolen med samma enhet, så det kan spela roll för mig.

Jag håller på att införskaffa en luftvärmepump för ett vattenburet system, men har några frågor.
Det verkar som tekniken för de här enheterna är äldre än för inverters och andra luft-luft system.
- Vet ni någon tillverkare som har scroll-kompressorer (i stället för kolvar)? Dessa anses väl ha lägst ljudnivå. Vilket märke är bäst i detta avseende?
- Kör alla med on-off-reglering, eller finns det någon som har en teknik som sparar materialet mer?
- Är det någon som har en graf över effektivitet vid olika temperaturer? Skicka gärna en länk...

Tackar!
 
Jag vet bara att CTC EcoAir 5,9 och 7,9 har scrollkompressor (Copeland).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.