Jag har ett element där jag inte verkar ha någon ventil för att lufta det. Jag har en stark misstanke att det behövs då jag har problem med att få värme i det.

Kanske går det att sätta dit en ventil?

Nedan bilder visar alla sidor på elementet.
IMG_1883.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_1882.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_1881.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_1880.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Men vad är det svarta rostiga uppe på motsatt sidan till ventilen? Syns dåöigt.
 
Syns där ett skruvspår?
 
Jag tror inte det. Det är bara en liten grop.

Försökte ta ett tydligare foto.

IMG_1885.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Moxfall
  • Laddar…
Det ljusa är efter jag skrapade bort färgen, hoppades att det skulle finnas något igensatt.
 
Det verkar ju sitta upp och ned. Skvalar det i elementet? Är det delvis varmt? Rören varma? Lossa på termostathuset verkar vara enda sättet att lufta. Det kommer att drälla en del vatten men håll en trasa runt.
Det finns ingen högre punkt på röret där man kan sätta en avluftning?
 
Elementet och rören, till och från, är kalla.

Min tanke var också att det kanske sitter upp och ner.

Rören går rakt ut till rör som som kommer ner från taket och sedan går in till nästa rum.

Det jag funderar på är om det skulle bara gå att borra i elementet, gänga och sätta en avluftningsventil, det är gjutjärnselement så det borde ju gå.
 
Med den rördragningen ska det inte behövas någon lutningsnippel, ev luft försvinner bort och upp i rörsystemet därför det inte sitter någon där. Fungerar andra element kopplade på samma rör som kommer ner uppifrån?

En sak som kan störa är om det tidigare funnits öppet kärl för expansionen och det byggts om till slutet, vägen ut kan då försvunnit. Men finns element i våning ovanför får du luften dit och kan få ut den där om det sitter ventil där. Och obligatoriska frågan är också om termostatventilens pigg rör sig och att käglan verkligen följer med ocksså. Du ska knappast behöva borra in något för att det ska kunna funka.
 
Det är det kluriga, detta är källaren och rören går upp i taket och sedan sitter elementen på markplan med rör som kommer upp ur golvet (dock inte så att det matchar dessa). Det finns detta rörpar och ett annat som verkar gå upp i våningen över, men det är inte 100% säkert.

Så det enda jag kan säga med säkerhet är efter är rummen i en utbyggnad, där bytte vi till vattenburen golvvärme i och med renovering. Golvvärmen går på samma slinga men har en egen shunt, dock så är det problem att få värme där också.

Termostatpiggen rör sig, däremot vet jag inte om käglan följer med. Men jag funderar på att byta ventilhuset då det som sitter där är rätt gammalt.

Får gräva lite i ritningarna som vi fick med huset och se om det kanske finns utmärkt hur rören går...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.