Hej,

Vi har köpt ett beg IKEA Grimle bord som har någon typ av laminat, troligen melamin. Ytan är ganska matt och slät.

Vi har torkat av bordet med vatten och diskmedel på en trasa och det mesta har försvunnet men det finns fortfarande kvar något som liknar avtorknings ränder. Dock är det ganska mycket och det är inte rimligt att det är ränder från avtorkningen(använde väldigt lite vatten).

Så hur rengör man denna yta så lätt som möjligt? Läst något om vinäger och sprit?
 
Med lämplig duk till att börja med. Vatten med YES är utmärkt.
 
Jag använde en vanlig disktrasa som denna :

8873088712734.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det tog bort en hel del men det finns fortfarande kvar någon hinna. Går inte att gnugga bort ens med fingrarna, vet inte vad det är men hade normala fall gissat på någon typ av fett men då borde det ha kommit av med YES.
 
Dessa duger inte! Du behöver microduk av täta typen. Jag ska kolla om jag hittar foto...
 
Aha, ja sådana har jag ju, frågan är bara om det är vinäger eller ätika man ska använda? Tittar man på nätet så nämner de flesta artiklar vinäger och ättika som om det är en och samma sak?
 
Det verkar som att ättika är samma som vit vinäger? När jag var i butiken köpte jag både vinäger och ättika? Vilket är det egentligen man ska använda?
 
Vinäger och ättika gör att kalken inte syns efter att vattnet torkat. Ska inte användas koncentrerat.
Ev kan du köra med speciell medel anpassat till laminatGOLV!
Men som jag nämnde tidigare är det själva "trasan" som är viktigast.

Edit. Vi använder något som heter PRONTO 5 i 1. Grön färg. Fungerar perfekt till golv och alla lackade möbler.
 
Redigerat:
Provade med halvtglas ättika, några droppar YES och nästan 1 liter vatten. Tyvärr gick inte flammigheten bort så kanske har bordet utsatts för mindre bra behandling sen tidigare. Blandningen var dock inte häller så imponerad när man skulle tvätta bort klister från tejp på en karm.

Tack för kommentarerna oavsett.
 
Till tapen, ren bensin.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.