Hej!

Skall lyfta en 10 m2 friggebod och flytta den ca 30 m på tomten. Boden står på 6 st 50 cm betongplintar. Tanken är att gräva ur så mycket det går för plintarna och sen ha en kranbil som lyfter hela stugan med plintarna och sen sätter ner den på sin nya plats. Jorden är nästan helt sandbaserad så grävningen går lätt.
Skall hyra en 170 mm plintborr för dom nya plinthålen och sen fylla med ca 10 cm makadam men nu är problemet:
Hur mäter man hålen sinsemellan så man är säker på att dom är någorlunda lika djupa?

J P-A
 
harry73
1 - Man sätter friggeboden på rätt plats,
2 - spraymarkerar där plinthålen ska komma,
3 - sätter friggeboden åt sidan,
4 - borrar för plintarna
5 - ställer tillbaka friggeboden med plintarna i hålen
 
harry73 skrev:
1 - Man sätter friggeboden på rätt plats,
2 - spraymarkerar där plinthålen ska komma,
3 - sätter friggeboden åt sidan,
4 - borrar för plintarna
5 - ställer tillbaka friggeboden med plintarna i hålen
Jo,men då är ju frågan hur man vet att alla hålen är lika djupa... eller det kanske inte har nån större betydelse ifall det diffar nån cm
 
Varför sätter du inte nya plintar? Eller bara ställer den på Lecablock?
 
Jag tror tyvärr att du ska glömma idén om att flytta boden, inklusive plintarna.
Även om du skulle lyckas fylla varje hål till rätt höjd, så måste det även vara lika hårt packat. Risken för sättningar i boden, är väldigt stor. Varje plint brukar dessutom vara gjuten med en kaka i botten. Det innebär att varje plint får en lite rund botten. Den exakta höjden på varje plint är därför nästan omöjligt att mäta.
Gjut eller köp nya plintar istället.
 
det är vell inte säkert att alla hålen ska vara lika djupa heller. det blir förmodligen enklare, billigare och bättre att fixa nya plintar o ställa stugan på,
 
harry73
Man kan göra alla hål ordentligt stor, ställa friggeboden på rätt plats med plintarna i hålen, men men stående på lecablock eller domkrafter. Justera höjden och sen fylla plinthålarna med betong
 
Strunta i plintarna och ställ boden på lecablock eller betongplattor. Jag har både altan och friggebod 15 kvm stående på vanliga betongplattor och det har inte varit några problem med det hittils.

Under både frigga och altan har jag rullat ut ogräsduk för att slippa en massa växtlighet där.
 
Hmmm....
Har grävt fram plintarna och de är helt släta nertill. Såg också att plintarna står endast direkt på sand. Plintarna är från 1975 och ej justerbara så då tycker man att de är lika långa nertill iom att stugan är platsbyggd. Tror jag chansar och gräver nya plinthål men bara 40 cm djupa och försöker få dem någorlunda lika djupa. blir det snett så borde det bara vara att justera med sand under.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.