Vi har ansökt om att bygga ett enplanshus med dubbelgarage på landet 1 mil utanför Uppsala, i första läget var kravet att huset skall vara av träfasad samt rött tegeltak samt röd fasadfärg.
Vi ansökte om träfasad, bruten vit fasadfärg och svart tak.

Vi lockade ut våran handläggare till tomten för att hon skulle se att det fanns vita, gula och röda hus, svarta och röda tak och hon tog naturligtvis en jobbig kollega med sig som tyckte att vi inte alls skulle ha brutet vitt för att då blir vi dominanta och tar all uppmärksamhet m.m. Det sjuka är att vi inte ligger så synligt och närmsta väg kanske det passerar 10-15 bilar dagligen, det finns ett nybyggt vitt funkishus i sten 1km från oss med grått tak 50m från en landsväg där det passerar typ 5000 bilar om dagen men den var det tydligen inga problem med att godkänna? Jag nämnde det för handläggaren som sa att dom såg den och dom skulle titta på det men någon måste ju ha godkänd den?
Våran tomt ligger ej i detaljplanerat område.

Nu har vi lyckats iaf att få igenom svart tak men dom ger sig inte på fasadfärgen, valet vi har är att överklaga till nämnden och det kommer tidigast att ske i december sen kostar det 10.000kr och om det det blir ett avslag så kan man överklaga till länsstyrelsen osv men om det blir beviljat så kommer dom att ompröva hela bygglovet och vi får betala hela bygglovskostnader igen på ca: 40.000?! Helt sjukt bara för att man byter fasadfärg?!

Det som är ännu sjukare är ju att när slutbesiktningen är klar DÅ kan vi måla om till vitt utan att dom kan göra något åt det?! Helt sinnes anser vi och det höll dom med om själva, visst kan jag måla om huset men det är ju 15000-20000kr som känns onödigt.
Sen kan man ju chansa och slutbesikta grundmålat men då noteras väl det i deras protokoll och man får säkerligen betala ett vite om man målar vitt... är det någon som tror sig veta vad det kan ligga på?
 
Har ingen annan kommentar än den gamla "Sverige är fantastiskt..." :x

Jag lider med dig.

/S
 
  • Gilla
MekareMicke
  • Laddar…
När vi byggde garage så var det ingen besiktning (fristående garage) bara skickade in papper att det var byggt enl bygglovet.
Sedan var de såklart ute och mätte in det.
 
Kanske vansinnigt, men kan man inte beställa panelen med bruten (röd) grundfärg? Besiktiga kåken i grundmålat skick och måla den vit..
 
  • Gilla
klaskarlsson och 5 till
  • Laddar…
MekareMicke skrev:
Det som är ännu sjukare är ju att när slutbesiktningen är klar DÅ kan vi måla om till vitt utan att dom kan göra något åt det?! Helt sinnes anser vi och det höll dom med om själva, visst kan jag måla om huset men det är ju 15000-20000kr som känns onödigt.
Så trots att de vet om att du får (och kommer) måla om efter slutbesiktningen är de nitiska och kräver en viss färg under uppförandet? Då är man inte lämplig att fatta myndighetsbeslut.

Om byggnadsnämnden inte styrs av tjänstemännen (vilket är fallet ibland) så är det oftast så att politikerna ofta ser saker och ting ur ett mer praktiskt perspektiv än vad många handläggare gör. Mitt förslag är att du ringer upp någon i nämnden och hör dig för lite om rimligheten i det som du upplever.
 
  • Gilla
gaia och 4 till
  • Laddar…
På vilket sätt får de bestämma över fasadfärg? Begär att få se det kommunala beslut som bestämmer att färgval ska ingå i bygglovet. Det är inte alls självklart att det ska vara så.
Om du vill överklaga så kan du göra det bara för den de som handlar om färgval. Då kan ju inte kommunen ta ut en helt bygglovsavgift för den ändringen.
 
Vi kommer att råka ut för samma problem som TS.
Vi ska bygga ca 2 mil utanför Uppsala och i förhandsbeskedet står det tegelrött tak. Ett sånt tak tycker vi är skittråkigt så vi vill ha svart eller mörkgrått så det ska bli kul att ta striden med handläggaren och nämnden.

Det roliga är att av de fem närmsta husen har två av dem svart tak och ett tredje har svart tak på utbyggnaden. :)
 
Hur kan det kosta 10 000 kr att låta ärendet gå upp i nämnden? Varför ska de ompröva hela bygglovet när processen är i gång? Låter inte som ett vanligt förfarande.
 
Har själv avslutat ett bygge i Uppsala härom året. Kommunen deltar inte i någon slutbesiktning utan de utfärdar slutintyg när allt pappersarbete inkommit från KA (eller motsvarande). Du bör m.a.o. ha goda möjligheter att få slutintyg utan att täckfärgen är målad (så länge du, KA och entreprenör är överens om att detta ska göras senare). [Tror dock inte kommunen har rätt att ställa dessa krav utanför detaljplanerat område. Kommunen får då bara ställa krav eller neka lov om synnerliga skäl finnes vad jag förstår. Men att ta den fighten riskerar ju att dra ut ordentligt på tiden.]
 
  • Gilla
MekareMicke
  • Laddar…
Med det som Boverket skriver inser jag inte att kommunen öht har med färgval att göra.
 
Med tanke på hur jävla illa det ser ut i diverse bostadsområden kan man ju undra om de inte borde prioritera det i stället för enstaka hus på landet...
Det finns ju områden med de mest vilda husdesigner fulla med tigrar, pelare elefanter och påhitt tänkt att efterlikna sultanens palats placerade mitt i eller nära gamla hederliga svenska villakvartér.
Inte någoting görs för att behålla områdens karraktär och enhetlighet.

Struntar man i sånt idag? Får man en sån granne kan man raskt räkna med 30% avdrag på priser vid en försäljning.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
MekareMicke
  • Laddar…
Jag hade varit väldigt glad för lite sådana galna hus. Här är det trista svenska standardhus så långt ögat når. Blä för att bevara områdes karaktärer. De ska leva och utvecklas, mycket roligare då.

Däremot är det ju praktiskt om maxhöjder på hus anpassas efter tomternas storlek. Men inte utformning och utsmyckning. Ju mer blandat desto roligare.
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Försök inte hitta logik i bygglov, för det finns inte....
 
  • Gilla
xyzhus och 1 till
  • Laddar…
Jag fattar inte vad NÅGON annan än den som äger huset har med färgsättning att göra? Hur kan man anse att man bor i ett "fritt land" när man inte ens får bestämma färg på sitt eget hus? Rena Sovjet!

Värst är det på landsbygden, varför måste den konserveras, i stan kan man ju bygga nya stilar? Jag tycker bara det är tråkigt när allt är lika.

/Tomas
 
  • Gilla
katos och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.