Vi har byggt in en massa rör i ett rum i källaren och eftersom väggen (putsad betongvägg) inte är slät har vi använt fogmassa i skarvarna.

Problemet är att färgen inte fäster på fogmassan (som ska vara övermålningsbar)?! Beror det på att vi valde den absolut billigaste väggfärg vi kunde hitta? ::)
Eller för att vi blandat strukturmedel i färgen?
Det blir ett väldigt "snyggt" mönster av färgen på fogmassan, lite som spindelnät...

Kan man prima fogmassan med något för att få det att fästa, eller borde vi prova att byta färg?

I övrigt är vi väldigt nöjda med färgen, 200 spänn för 10 liter (obruten) på K-Rauta och den täcker hur bra som helst. :D
 
Vilken fogmassa använde ni? Jag har använt alcros latex-fog och den gick utmärkt att måla med lågpris tak/grundfärg (ca 200pix på Coop).
 
Det låter spontant som om "fogmassan" innehåller någon form av silikon, eller? Om så är fallet kommer inte färgen att fästa....
 
Tack för svar!

Det står iaf på tuben att det ska vara övermålningsbart...
Minns inte vilken sort det är, ska kolla hemma ikväll.

Skarvarna är ingen katastrof, väggarna är vita och skarvarna vita, så det kommer man inte tänka på.
Synd däremot att vi i bara farten gick över en spricka i taket med samma fogmassa...

Nåja, vad är väl en bal på slottet? Det är ju inte direkt den största motgången vi haft... ;)
 
känner igen det där!

Jag köpte fogmassa som ska va övermålningsbar.
När jag målade med landoras vit färg blev det krackelerat.

Men när jag målade med andra färger, alltfrån billiga cheapyfärgen till dyra beckersfärgen blev det bra. Det är just landoras färg som var skum och blev konstig.
 
I hörn kan man få problem med krackelering även utan fog.
Färgen läggs här lätt för flödigt vilket spec. med matta färger kan resultera i en krackelering.
Om man därtill har fogat och slarvar lite med att kontrollera torktiden så är det 'kört'.

Och tänk på att vid större lagningar så kan annat spackel el. annan fog vara lämpligare.

/Fredrik
 
Kan meddela att det inte är något silikon i fogmassan.

Vi har spacklat igen en hel del hål och skarvar vilket har funkat väldigt bra, det var bara det att det var så enkelt att bara spruta in fogmassa i sprickan i taket... ::)

Fick upp delar av belysningen igårkväll och det blir så bra ändå, så jag slappnar av nu. :)
Tack för alla tips!
 
Det finns olika Latex/akrylatfogmassor som är övermålningsbara.

Vissa "ska" målas över för annars så fastnar för mycket skit i fogen, dvs ytan blir aldrig riktigt härdad. Dessa finns med härdningstid, dvs, de är övermålningsbara allt från 1 timme upp till 2 veckor. Kan vara så att den du använt inte är menad att målas över förrän efter 2 veckor.

Sedan finns det dem som inte behöver, men kan, målas över och som kan köpas i olika kulörer, brun, svart, vit, ljusbrun, sandbeige osv. Dessa är oftast, eller uteslutande, inte övermålningsbara förrän efter 2 veckor.

Eftersom jag jobbar med detta kan jag tyvärr inte nämna några namn på produkterna, har fått bannor för detta tidigare av moderatorerna, så du får stå ut med ett "luddigt" svar ;) Men läs bara bakpå produkterna där står det när de är övermålningsbara.

Wilhelm
 
Sen är det ju som så att har man minsta lilla diskmedel i närheten när man slätar ut fogen så går det inte heller att måla över fogen.. Sen spelar det ingen roll vilket märke man köpt..
 
  • Gilla
SF84
  • Laddar…
Stefan_h skrev:
Sen är det ju som så att har man minsta lilla diskmedel i närheten när man slätar ut fogen så går det inte heller att måla över fogen.. Sen spelar det ingen roll vilket märke man köpt..
Och det säger du nu... ;)

Skämt åsido, jag fogade hörnen i fredags kväll (med lite diskmedel i vattnet) och målade över i lördags morse och det gick utmärkt. Alcro fog och billig grundfärg från Coop. Kanske en bra kombination och lite tur... :cool:

Skippar nog diskmedlet nästa gång, för då kanske kombinationen färg/fog inte fungerar lika bra och varför chansa...
 
Skriver detta i en 15 år gammal tråd då jag lagt märke till att denna tråd dyker upp i sökmotorer då man söker på t.ex. måla fog.
Jag har själv varit med i reklamationsärenden där övermålning av fog inte blivit som man förväntat sig och kan ge lite generell info om hur leverantörerna resonerar.

Om det står övermålningsbar med någon typ av färg, t.ex. vattenbaserad akrylfärg, på en fogmassa så betyder det att leverantören menar att färgen ej påverkar eller skadar fogmassans funktion. Det är ingen garanti för att en specifik färg klarar av att härda/vara färgstabil på fogmassan. Fogmassaleverantören tar generellt inte ansvar för hur produkter, t.ex. färger, från andra företag presterar när de appliceras på fogmassan.

Färgleverantörer skriver vilka material deras färg är menad för och nästan aldrig ingår fogmassor. Typiskt står att färgen skall användas för t.ex. måla trä. De tar därför inte heller ansvar för om färgen appliceras på ett underlag som den ej är rekommenderad för.

För att färger skall vara färgstabila så skall de appliceras på ett homogent material. Har man t.ex. lagat en spricka med fogmassa så kan det ske (sker så klart inte alltid) mindre och i ovanliga fall större färgförändringar över tid då färgen ligger på olika underlag vilket påverkar åldringen av färgen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.