Hej, precis nyregistrerad här...

Tänkte höra med er angående en offert vi har fått in på att renovera vårt badrum, vilket är ganska litet (strax under 3 m2, "normal" höga väggar). Grejen är att vi har bråttom att få gjort det innan årsskiftet pga ROT. Misstänker att de därför kanske har utnyttjat situationen och saltat lite grand.

Priset jag har fått från kakelsättaren är följande:

Pris: 56.750 kr
ROT: - 22.500 kr
Summa: 34.250 kr

Detta är exklusive kakel och fog som jag ska köpa själv. Företaget tar 500 kr / h inkl moms, vilket betyder att det hela beräknas ta 113,5 h. hantverkaren sa att han hade räknat på 100 h och lagt på lite pga fastpris.

Vi ska ha 15x15 plattor på golv och väggar, så inga konstigheter där. Vet inte exakt hur de olika yrkeskategorierna fördelar arbetet, men vi ska ha golvvärme. Antar att rörmokaren sköter golvvärmen och det kakelsättaren kommer att göra är att gjuta fallet och ordna fuktspärren samt kakla golv och väggar? Något mer?

Är 56.750 kr rimlig arbetskostnad, dvs 113,h i arbetstid? Om inte, vad vore en rimlig arbetskostnad/arbetstid?

Tacksam för svar! Är som sagt lite bråttom med tanke på ROTen...
 
Du får nog speca bättre vad som faktiskt ingår i 56750 kr.

Taksänkning? Led-spottar? Ny eldragning? Handdukstork? Frånluftsfläkt? Flytt av avlopp?
 
För att förtydliga, detta är ENDAST kakelsättaren del. Så ovan exempel som nämnts (el, lampor, taksänkning, ventilation, avlopp) är sådant som tas upp i övriga delar av offerten.

Som jag skrev ovan så gäller väl detta gjutning av fallet, fuktspärren samt kakling av golv och väggar? Eventuellt något mer, jag är ingen expert på området..
 
De verkar väl snarare säga att det är 45000 i arbetskostnad, och 11750 i material.

Som jämförelse har jag 2013 betalat ca 50000 i arbetskostnad för tätskikt, flytspackling, montering av ett par luxeelement, inkakling av runt badkar, plattsättning och fogning i ett badrum som är ca 9 m2. Proffsfirma, och det tog honom ca 10 arbetsdagar och blev väldigt bra. Så 45000 låter rätt mycket, hör med fler.
 
Ja, det har du rätt i. Baserat på roten blir det 45000 i arbetskostnad. Alltså 90 h i arbetstid. Är inte det rätt mycket?

Sedan 11750 i material, är det rimligt med tanke på att det är exklusive kakel och fog?
11750 kr för fuktspärr och materialet till golvgjuningen, har jag missat något?
Har ingen aning vad fuktspärren kan tänkas kosta, men åter dyrt. Vad tycker ni?

Kan naturligtvis försöka hitta någon ny, men det är detta pris från denna hantverkaren jag har fått från rörmokaren som står för helheten så att säga. Det är ju också bråttom då det måste göras innan årsskiftet pga ROT (vi kommer använda upp vår ROT nästa år med),
 
Jag hade ca 15000 i materialkostnad (flytspackel, tätskikt, fix, fog, byggelement) exkl kakel för 9 m2. Kan ju vara lite olika hur mycket jobb väggarna behöver innan, det är väldigt noga att det är plant, stabilt och har bra fäste. På min offert skulle väggarna vara klara (jag gjorde det själv).
 
I sådana fall låter ju en materialkostnad på 11000 för vårt badrum på under 3 kvm som mycket. Att du hade förberett borde väl främst ha påverkat arbetskostnaden?

90 timmar för att gjuta fall, fixa tätskickt och sätta plattor på golv och väggar (15x15 plattor) måste väl ändå vara väl tilltaget??
 
1500:-/kvm exkl plattor, om det är färdig snickrat
Flytspackling tätskikt och fix & fog
 
Jag får vårt badrum till 17 m2 (golv + väggar). Enligt ditt pris då nino så hade 25500 varit ett vettigt pris, är det inklusive flytspackling (fallet?) samt tätskickt och övrigt som muraren/plattsättaren gör?

Isf är ju vårt pris på 45000 för arbetet samt 11000 för materialet (exklusive kakel och fog) VÄLDIGT i överkant...
 
Du kan ju alltid chansa och säga att du kör på löpande istället. Du vet ju vad han ska ha i timmen; så om du tror att det kommer gå fortare än 113,5 timmar så ligger du på plus. Men skulle det ta längre tid än så för att nåt oväntat dyker upp som tar längre tid än dom räknat med, så får du bita i det sura.
 
Ja det är med flytspackling.
Bara att räkna vad man tror det tar, material kan man kika på nätet vad det kostar och lägga på en slant.
Flytspacklingen och tätskikt är väl ca 1 dags arbete totalt med 2 resor.
Tar det sen 2 1/2 veckor att kakla och foga 17 kvm så tycker jag nog att man ska se sig om efter ett annat yrke...
Det är nästan 1 dags arbete / kvm (5.88h) , du skulle ha 15x15 det är 45 plattor / kvm det ger ca 7.5min / platta
Man får ju hoppas att dom tar med några kartonger från firman eller dom kanske hämtar en och en :D

Ska väl tilläggas att mitt pris avser ett enkelt badrum utan massa bök med ytterhörn eller tätskärning mot tak osv, enkelt att komma fram, inga trappor osv
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
De jag pratat med brukar ta pris per kvm vägg och golvyta. T.ex 850 kr inkl moms för kakling/klinkers inkl tätskikt (på ett färdigt rum, med alla rör etc klart.)

Då är det enkelt att räkna på allt.
 
Jag kollade innan jag gjorde vårt första badrum på 3,5m2 då fick vi en offert på 35000:- för flytspackling och kakling, våtskikt, brunn, el-golvvärme, humid boards på väggar, allt ingick förutom kakel & badrumsmöbler!
 
Låter ju katastrofalt i mina öron också om det nu bara är flytspackling, tätskikt och plattsättning som ska ta 90 timmar och materialet till detta skulle kosta 11750kr.... jisses...

Håller just på att färdigställa ett badrum jag rev förra måndagen och det är 1,8 x 1,8m och 2,4m takhöjd med ett dörrhål och ett litet fönster 40x40cm.

Flytspacklingen tog 6tim då jag valde att flyta i 2 omgångar då det är elslingor på spånskiva med armering inblandat och då tycker jag det är smidigare att göra så.
Fuktskyddade i helgen vilket tog 5tim.
Satte väggplattorna igår vilket tog 9tim.
Fogade väggarna och la silikon i väggvinklarna idag vilket tog 4tim.
Fick även lagt golvplattorna idag vilket tog 4tim.
Imorgon fogas golvet på max 2tim... och sen sätts inredningen upp.

TOTALT 30 tim... och jag är dessutom inte en renodlad plattsättare ska tilläggas. ;)


Materialåtgången är cirka följande:

5st armeringsnät
8st flytspackel
4st innerhörnor
11st rörmanschetter
1st brunnsmanschett
20lpm folie
1st gummimembran
1st skarvlim
Remsor för skarvar
3st fix
1st fog 15kg
1st fog 4kg
2st silikon

Cirkakostnad: 8000:-


MEN visst är det så att har man bråttom och hantverkaren kanske får vika sig dubbel för att hinna med att ta sig an jobbet så får man också vara beredd att betala lite mer.
Han får kanske offra kvällar/helger för att kunna ta sig an jobbet och då vill man ha lite bonus för detta.

Jag fick själv en förfrågan om 2 badrum och 1 kök i en villa och det skulle utföras under dec-jan då jag normalt sett håller min semester p.g.a att det oftast är då det är som minst med jobb.
Självfallet skulle jag kunna lämna ett pris och vara beredd på att offra min semester mena då skulle det också vara riktigt bra betalt...varför skulle jag annars bry mig ? ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Till mitt badrum på 3,1 kvm gick enbart tätskiktet (Kiiltos väv) på nära 7000 kr, inkl alla manschetter, primer, gucka osv.
Sen har vi köpt klinker för ca 6000 och kakel för 4000, och så fix+fog+hörnlister för knappt 1000 kr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.