Jag tycker att ni ska göra som någon förslog tidigare och överväga att göra en tillbyggnad med badrum och kanske kök. Ni får ju i och för sig inget badrum på övervåningen i så fall, men slipper göra stora ingrepp i huset och slipper oroa er för vattenskador.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
thimon skrev:
Något vi dock kommer göra ifall vi tar oss ann projektet är att ändra på planlösningen. Utrymmet i mitten av huset där köket är nu är helt enkelt inte lämpligt för att ha ett kök i. Dessutom är kök/badrum och tvättutrymme något som vi vill ha i modern standard.
Var vill du ha köket då? Är det inte praktiskt att ha köket där det redan finns en vedspis?
Förresten så undrar jag, är det inte 6 delad planlösning, med då brukar salen vara rakt fram och köket till höger och vänster.
 
Det vore roligt med några inne-bilder! :)
 
Tillbyggnad kanske är att ta i, det är ju inget litet hus. Hur har ni tänkt? Köket till höger med matrum i anslutning? Toa i mitten både uppe och nere, där finns ju redan vatten indraget från var köket är nu om jag förstår er rätt? Tvättstuga bakom det vid bakre ingången?

Stora ingrepp kommer nog ändå att behöva göras gissar jag, att dra in vatten och avlopp är väl inget större problem. Huvudsaken att man inte går bärsärk med isolering och förstör ventilationen i huset.
 
Mitt hus är från samma tid. Uppfört i samband med byns laga skifte i mitten av 1800-talet.

Det är fantastiskt med 1-glasfönster !
Att lägga mossa eller fönstervadd mellan innerfönster och ytterfönster till vintern är mysigt så här års. Barnen älskar det. Och att till sommaren få ta ut innerfönsterna och kunna höra naturen genom rutorna ger en fantastisk rumskänsla och tar bort alla känsla av instängdhet som moderna kopplade fönster ger.


Täta inte fönster med moderna fönsterremsor, använd ylleremsor så håller fönsterna längre och ni minskar golvdraget.
Gör inte misstaget att rikta väggarna med gipsskivor, det påverkar ljudbilden och rumskänslan negativt. Pappspänn eller använd andra tidstypiska material.
 
  • Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
Hej har inte skrivit på ett par dagar har dock läst allt ni skrivit, ett par gånger.
Vi hade tänkt åka ut i helgen men det blev inte av då min vän som är byggingenjör inte kunde frigöra sig. Hoppas på nästa helg.

Som det är nu så kommer man in i en hall, med en stor sal till vänster och en till höger som är avdelad, köket ligger rakt fram i mitten, där har en gång i tiden funnits vatten och avlopp.
planlösning nuvarande.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dock är det bara två fönster på gaveln till vänster på ritningen, va nån tankevurpa där.

Har inte riktigt bestämt hur vi vill ha planlösningen, men en första tanke ser ut något som detta nedan. Denna är dock ritad tidigt, endel har ändrats och annat har visat sig eventuellt vara problematiskt, men delar med mig iaf.
planlösning första.jpg
Möblerna är bara inställda lite för att man ska få perspektiv på storlekarna, t.ex. så står matsalsbordet och blockerar den öppna spisen för tillfället.

Förhoppningsvis kan jag knäppa lite innebilder till nästa helg, har ingen bra kamera tyvärr.
 
  • Gilla
olomar
  • Laddar…
Min morfar och mormor hade en gammal gård från 1721 (har jag för mig, gammal var den iallafall) som iofs bara användes som fritidsboende, men de var nog ganska tidigt ute på byggnadsvård och bevarande. De byggde en enplans ryggsäck på huset med kök och bad. De lämnade kvar "gammelköket" som det var med vedspis etc. Resten av huset renoverades i gammal stil och väldigt varsamt (vad jag minns, jag var nog bara 10-12 år när huset såldes och det är altså 30 år sen). Jag skulle tro att man rätt enkelt kan fixa en toalett på överplan, utan att riskera vattenskador och fördärva resten av huset. Finns ju modeller som klarar rätt smala rör. Frågan är om det inte är billigare att göra en tillbyggnad än att bygga om befintligt hus.

Om ni bygger där groventren idag ligger (2 plans tillbyggnad) så skulle ni kunna lägga kök på undervåning och bad på övervåning så vatten och avlopp är över varandra, och kök och bad hamnar "mitt på huset". Svårt veta hur det ser ut utifrån. Bonus är ju att ni får ett större hus och större rum. Och med rätt planering kan ni förlägga rör för värme samt bergvärmepump och ny elcentral etc i den nya tillbyggnaden. Kanske kan ni även gå in med radiatorer från nya delen till gamla och låta dem gå utanpåliggande vid sockeln till fönster på andra sidan. Lika med el, sätt det mesta vid nya delen, sen en "kulo" utanpåliggande som går längs sockeln med ett par tre uttag per rum.

Dela av med innerväggar låter enkelt, men ska ni få "rätt" stil på dörrar, foder etc är det nog rätt mkt jobb.

Lycka till iallafall!
 
Redigerat:
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Jäklar va fint hus (y) det där har potential att bli rena drömmen.. det kan rent av vara rena drömmen egentligen, redan nu då jag inte vet hur det ser ut invändigt :)

Det ni ska fråga er själva..

"Vill vi bo här?"
Gillar ni huset utseende, storleken, "andan" i huset, utsikten, omgivningen osv.. är det här huset ni VILL ha, som ni ser er själva sitta på farstukvisten, och dricka nått gott, gamla och skrynkliga när ni blivit pensionärer? ;)

Det är A o O så att säga innan man sätter igång ett sådant här projekt.. (oavsett hur stort projektet är egentligen)

Nästa fråga att fundera på:

"Vad saknar huset idag som vi VILL ha och MÅSTE ha?"

Dvs.. vad måste funka för att ni ska kunna flytta in idag (diskmaskin, värmen, badrummet m.m gör en prioriteringslista.. vad som är måste och vad som önskas i längden..). Då får ni lite överblick över vad som saknas, vad ni behöver göra.. och i vilken ordning ni bör göra det..

Sedan skulle JAG (utgår ju från mig själv..) leta reda på en riktigt bra besiktningsman som kan hjälpa er att gå igenom huset.. inte vem som helst. Skulle inte ta någon standard besiktningsman/ standardfirma (de flesta är tyvärr inte värda sina pengar.. när det kommer till att besiktiga ett gammalt hus - de flesta är mer insatta i hus från 70-80-90 tal..och tar man ut en sådan till ett gammalt hus.. så kommer det stå "Kräver fördjupad undersökning" på hela deras protokoll..).

Utan leta reda på någon som vet hur gamla gårdar funkar (behöver inte vara en officiell besiktninigsman, utan bara någon som vet mer än ni).. hur man byggde förr i tiden osv.. för man kan inte lösa alla problem på "moderna vis" alltid när man renoverar gammalt..(även om många går!)..

Vi köpte själva en gård från andra halvan av 1800-talet.. och vi gav närmare 20 000 kr (!) för en besiktning.. men det var väl spenderade pengar (trodde aldrig jag skulle säga det). Besiktningsmannen var hos oss en hel dag, med undantag från 30 min lunch.. från morgon till kväll. Han klättra upp till varje skorsten (mer än en..).. kröp in i alla kattvindar han kom in i.. kollade grunden.. . såg över ventilationen, fönster osv osv.. det var verkligen fullt upp hela dagen (vi har också några stallbyggnader som skulle kollas)

Försök hitta någon som kan något om just det ni tror är mest problematiskt kring ert hus.. dvs någon som kan ge er mycket bra råd angående det som oroar just er.. (jag kan säga i efterhand att jag önskade jag antecknat mer under besiktningen, en hel dags information och råd.. blev överbelastning och jag/vi glömde en del med tiden..). Det är guld värt att kunna få svar när man ställer frågor.. och olika alternativ på vad man kan göra och vad det kan kosta (utan att h*n är ute efter att få jobbet så att säga, utan h*n är enbart där för att svara på era frågor).

Det är först efter en redig genomgång av huset som ni egentligen kan få en överblick av kostnader.. (och efter ni själva bestämt vad ni kräver av huset).

I övrigt kan det ju bli både så billigt och så dyrt som ni önskar! Vi kan alla ge tips om hur mycket en "viss sak" kostar.. men det betyder inte att det kommer kosta det för er.. erat hus kanske har andra förutsättningar.. och det är dessa förutsättningar ni måste lista ut :)

Saker som jag skulle tro behövs ses över.. är väl:

- Avlopp tex.. men kostnaden är beroende av era val.. var ni ska dra avloppet, hur långt, hur stort, ska ni ha flera badrum.. ska köket flyttas osv.. det kan skilja många kronor mellan valen..

- Värmekälla. Vad finns det för förutsättningar? bergvärme, jordvärme, luft/va, ved/pellets.. finns vattenburet system? Funkar skorstenarna idag, finns kakelugnar? Varmvatten?

- Grunden. Se över ifall det finns några problem med bjälklaget, isoleringen, marken, svampangrepp, insektsangrepp.. är det fuktigt och vad bör göras? Kolla fallet runt huset om det är fuktigt.. (om det lutar mot huset kan det räcka med lite bortledning av vattnet / alt dränering)

- Taket är ju troligen helt okej eftersom det var bytt om jag förstod saken rätt.. (kan vara värt att se över iaf, så man känner sig säker..men det kommer troligen inte behövas göras nått åt det).

- Fönster är något som man bör göra en genomgång av, för om det är de gamla fina.. vill man ju egentligen gärna ha dem kvar.. och de är ofta värda att renovera! Man kan ta några per år om man vill göra det själv.. är de i hemskt dåligt skick kan man försöka få nån riktig "fönsterrenoverare" som kommer och tittar på dem.. om de är värda att bevara eller om det gått för långt.. (oftast är det bara något eller några som är riktigt dåliga..resten kan man rädda).. om ni bara har englas idag kan ni lätt göra om dem till två troligen :) och bevarar då den gamla looken på huset (vi har riktiga spröjs på utsidan, dvs inte borttagningsbara, och hela rutor utan spröjs på insidan).

Sen är det ju allt estetiskt.. kök och badrum kan kosta hur mycket som helst, allt beror på vad ni vill ha.. vilka material.. om ni gör något själva eller inte.. (färg och tapeter kan man välja att ta rum för rum, när man väl bor där.. om man vill slippa göra allt på en gång).

Hoppas ni fått lite att tänka på iaf :)
Önskar Er lycka till, oavsett vad ni bestämmer er för

Med vänlig hälsning, Sandra
 
  • Gilla
kulle och 3 till
  • Laddar…
Fönster i bestämd form pluralis heter "fönstren". Inte "fönstrena" eller "fönsterna". Kom ihåg det!

P.S
Fint hus, var rädd om det.
 
  • Gilla
oliva
  • Laddar…
mielo skrev:
Fönster i bestämd form pluralis heter "fönstren". Inte "fönstrena" eller "fönsterna". Kom ihåg det!
Jaha?
 
  • Gilla
MissAnpassad
  • Laddar…
Instämmer i kören. Bevara och ta fram det gamla som finns kvar. Englasfönster med justa innerfönster är väldigt fint. Innerfönster med spröjs förstås som monteras med stift i överkant och klisterremsor inför vintern. Med fetvadd och risgryn i tändsticksaskar. Mycket luft emellan :). När det är i ordning så behöver ni förmodligen inte isolera väggarna mer. Lägg krutet på att isolera tak och golv.

Jag tycker spontant att det ser ut som en tvåplans dubbelstuga. I så fall så flyttar ni tillbaka köket till den ursprungliga platsen om ni gör som ni tänkt. Läs böckerna. Traditionell planering i köken ser lite annorlunda ut än det du ritat och fungerar väldigt bra. Nu är det svårt att se, men det ser ut som om murstocken är stor nog för att rymma en bakugn :))). Folk har haft dille på att mura igen sådana. Har du tur så är det bara ett lager håltegel framför. Knacka bort och baka pizza på riktigt. Antagligen döljer sig bakugnen där du ritat in matbordet. Klättra upp på taket och se efter hur många pipor det är i skorstenen. Helstenskanaler är nästan säkert från eldstäder

Roligt hus
mvh / Findus
 
En undran... Sådana där hus brukar omges av en halv by med lador, gamla stall och uthus. Det finns inte möjligen ett vagnslider eller nåt´ som kan förvandlas till ett snickeri :). Ett sådant kan du ha stor glädje av. Passa på när du har bra förhandlingsläge att få investera i lite semiprofessionell hobbyutrustning.

Findus
 
Det ser ut att bli bra det där....efter några justeringar......
-Jag är så gott som säker på att det gamla köket inte är ursprungligt.
Ert hus är byggt före billiga oljelampor förändrade byggnadsskicket. På den tiden fungerade storstugan som kombinerat kök och vardagsrum. Ljuset från elden var det enda ljuset som fanns vanliga vardagskvällar. Hade man något årende till något annat rum tände man en pärtsticka eller en talgdank men pärtstickor var brandfarliga och talgdankar dyrbara så de skulle användas sparsamt. Det var bara herrskap som höll sig med separat kök. Herrskapet hade ju råd att bränna talgdankar så mycket de ville eller rentav dyra stearinljus.
Jag tycker att ni gör helt rätt att göra storstugan till storstuga (fast ni kallar det kök/vardagsrum) så som den skall vara.

-Att bygga tvättrum och WC i farstukammaren (nuvarande köket) är en riktigt bra ide tycker jag. Då koncentrerar ni alla våtutrymmen på ett ställe och det blir mindre risk för fuktskador.

-Det finns ett stort fel i er planering på nedre våningen. Ni får absolut inte såga upp den där öppningen som ni har planerat mellan storstugan (kök/vardagsrum på er ritning) och farstun (entre på er ritning) Där finns redan en traditionell dörröppning att gå igenom och den där väggstumpen styvar upp ytterväggen. Om ni förstorar öppningen sågar ni bort dymlingarna kring dörrhålet och då blir ytterväggen utan styrning. Sannolikheten är stor att ytterväggen börjar sätta sig och får en stor bula utåt.
Modernt skolade byggare brukar hävda att de spikar lodräta plankor på väggen och de förstyvar ytterväggen. Tyvärr fungerar det bara i teorin. När ni har bott några år i huset så det är genomtorrt då har det blivit några millimeter lägre till tak. En timra rör sig alltid i höjdled. Med tiden släpper spikförbanden och så börjar ytterväggen bulna. Dessutom gör såna där moderna stora öppningar inte hemma i stilen i ett gammalt hus. Det ser ut som en värre liderport.

-På vinden tycker jag att allting ser bra ut....förutsatt att den längsgående väggen på farstuvinden (ovanpå nuvarande köket) är en icke bärande brädvägg. Om den mot förmodan skulle visa sig vara timrad och inknutad i tvärväggarna kanske någonting skulle gå att planera om kring den......
-Den nya dörröppningen i tvärväggen mellan farstuvinden (övre hallen) och framstuguvinden (sovrum) torde inte vara något problem. Det blir tillräckligt långt timmer på båda sidorna. Många parstugor hade en dörr just där och framstuguvinden uppdelad i två kamrar (sovrum) just så som ni planerar. Helt enligt traditionen.

Ni är på rätt spår tycker jag......men tänk gärna litet till!
Det här var mitt timmermansperspektiv på saken.

Lycka till!
 
  • Gilla
Cecilia R och 5 till
  • Laddar…
Stefan N skrev:
Att fixa lite glas är ju ingenting mot allt annat jobb.
Att få det hyfsat klart och beboeligt under 1 mille är bara glömma.
Det beror på vilka krav man har. Allt är relativt.
Renoveringen kan vara ett livstidsprojekt eller ej. Övervåningen kan man vänta med eller ha den brukbar under sommarmånaderna. Kanske börja göra om den till sommarbostad då Kalmar med dess närhet är populärt.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
slurppe99 skrev:
Det beror på vilka krav man har. Allt är relativt.
Renoveringen kan vara ett livstidsprojekt eller ej. Övervåningen kan man vänta med eller ha den brukbar under sommarmånaderna. Kanske börja göra om den till sommarbostad då Kalmar med dess närhet är populärt.
som nån skrev tidigare, ska man uppdatera huset till modern standard, 10 eluttag i varje rum, spikraka väggar, laminatgolv, 3glas plastfönster, golvvärme etc så blir det inte bara dyrt, det blir dåligt, fult och tappar all gammal charm... Om huset är tätt, inte röt eller mögelskadat, bygg en ny utbyggnad med modern standard, måla och tapetsera om den gamla delen, om innanfönstren var borta, beställ nya sådana.
 
  • Gilla
Mattias_Edeslatt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.