OK, har letat lite på forumet, och läst en del av trådarna, och hittade inte riktigt "det svar/fråga jag hade".... så jag drar en ny tråd i ämnet.

Har ett hus, från ish 1973...med krypgrund, ventilerad sådan med ventilation från Anticimex. (iofs oväsentligt i detta läge).... och har en fukthalt på under 17%... om jag minns rätt.

Regelverket under huset är vanligt trä, med isolering och under det en blinbottenskiva. Nu är tanken att jag ska förstärka lite underifrån (stora akvarium i rummen ovan) och då undrar jag följande:

* kan jag ta tryckt virke till det, eller ska jag använda vanligt C24 klassat virke?
Tänkte främst på att det tidigare (förra ägaren) haft lite fukt i krypgrunden. Och nej, har inte tänkt göra den till "varmgrund"...

Virket, eller förstärkningen kommer att ligga "under" blindbottenskivorna, tvärs golvreglarna som sitter där. Alltså "utanpå" golvkonstruktionen. :rolleyes:
 
S
aldrig tryckt virke i/under en bostad
 
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
Nja... håller i princip med föregående talare men mer ur aspekten att det är onödigt.
Vad jag har förstått av att läsa på om tryckt virke var risken för elak lukt mest knuten till Pentaklorfenol som upphörde att användas i slutet på 70-talet.
 
Har du fuktproblem kommer det tryckta virket bli fuktigt, sen kommer det "smitta" grannvirket.
 
SBH skrev:
aldrig tryckt virke i/under en bostad
Varför då?
 
S
öringen skrev:
Varför då?
på grund av vad som har funnits och vad som finns nu i dom
 
Tycker bara det är lite lustigt att vissa tycker det är så tokigt att ha tryckt virke i grunden eller som syll. Samtidigt har man ett gigantiskt trädäck runt halva huset som man sätter fötterna på hela sommaren.
Luktproblemet som förekom i äldre hus med tryckt syll är ju som sagt knuten till Pentaklorfenol som inte längre används.
 
  • Gilla
Mugmaz
  • Laddar…
Det blir ju lite moment 22.
Har man torrt i grunden så behövs inte tryckt virke, vanligt virke klarar sig bra men torrt tryckt luktar inte.
Har man fukt i grunden så blir det problem med tryckt virke och vanligt ruttnar.

Så resultatet blir att har man torrt i grunden så har man inga problem oavsett tryckt eller inte.

Protte
 
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
Man kan ju resonera så här: Så länge du har så låg fuktighet som du har kommer otryckt virke inte vara ett problem, (ej heller tryckt men det är dyrare). Skulle av någon anledning fukthalten stiga så kanske tryckt virket i sig klarar sig bättre, men å andra sidan har du andra akuta anledningar att lösa fuktproblemen snabbt. Tillfällig fukt klarar vanligt virke alldeles utmärkt. Mao, som redan sagts; tryckt är onödigt och dyrt. Kör på otryckt.
 
  • Gilla
Moomin
  • Laddar…
Och det är oftast bättre kvalite i otryckt virke, kan vara bra när det är förstärkningen du är ute efter. Om du skall stödja från marken och upp under så se till att bryta ev. funkttransport, inte virke direkt på marken.
 
  • Gilla
Moomin
  • Laddar…
Halloj.
Läst igenom, och kommit fram till att det blir vanligt virke i mina förstärkningar.
Sanden i grunden "dammar", så det är ingen fukt i marken heller att tala om. Och kommer se till så att fukten inte kommer upp i virket från marken.

Tack för bra svar. Ha en bra dag allihopa.
 
R
varför inte anv 1"6 för dettippar på att golvreglarna har ett CC 600mm så då funkar 1"6 bra olja in dom med grundträolja så klara dom sig under en tid
 
S
Moomin skrev:
Halloj.
Läst igenom, och kommit fram till att det blir vanligt virke i mina förstärkningar.
Sanden i grunden "dammar", så det är ingen fukt i marken heller att tala om. Och kommer se till så att fukten inte kommer upp i virket från marken.

Tack för bra svar. Ha en bra dag allihopa.
använd en bra syllisolering också
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.