Hej!

Sitter och funderar över att bygga om en mindre toalett till ett badrum med dusch. På ritningen bifogad, har jag redan räknat med att flytta en vägg (20 centimeter) (den vänstra) och kan möjligtvis klämma fram 10 cm till i "bredd" på rummet om man trixar lite utanför.

Min fråga är om det ens är möjligt att bygga ett badrum på så få kvadrat utan att det faller inom ramen "stockholmsdush"? Det vill säga knappt brukligt.

Att sätta dörren i en vinkel som på ritningen är valbart, men en önskan, eftersom det ger välbehövd yta utanför toaletten.

Kan även tillägga att den tilltänkta duschen är en "extra", och inte den primära som är bättre tilltagen.

Skärmavbild 2015-10-23 kl. 21.24.16.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Absolut! Det finns ju riktigt smarta lösningar som sparar utrymme, som toaletter där det sitter ett handfat ovanpå ryggdelen och duschhörnor vars dörrar går att fälla in i hörnet när de inte används.
 
Jag fnulade lite på installation av möbler i utrymmet, med "standard" lösningar. Vill gärna inte hänga över dass för att tvätta händerna t.ex. Ikea liten kommod, samt en liten vägghängd stol. Infällbara raka dörrar 80 x 80 (antar att det är brukligt? 70x70 verkar lite väl trångt). Tänker att det blir gott nog, när dörrarna är infällda?

bad.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Det kommer ju inte bli ett badrum som är tillgänglighetsanpassat, men det vet du säkert
Skissade lite med paintbrush
Skärmavbild 2015-10-23 kl. 21.24.16.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kommer utan problem bli användbart, inte ett lyxspa men helt klart schyst, vårt ena badrum är 1.66 X 1.66 alltså marginellt större än ert och vi har litet handfat och vanlig toa samt en lejonfotsbadkar som är 1.65 långt :) funkar kanon, stör mig ibland på det lilla handfatet när man skall tvätta ansiktet eller raka sig, men det använder jag nu mest vårt större badrum till...men helt ok iaf!
 
Så ser vårt ut på 1.6 X 1.6

IMG_1891.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Trånga duschar är jobbiga. Trånga dass också. Snedställd dörr fungerar. Gör rummet att rummet känns större på insidan och mindre på utsidan. God idé.

Var jag tvungen att ordna dusch och toa i det utrymme du ritat skulle jag sätta en duschvägg som avgränsar 70cm mot 1,35 väggen. En dusch på 70x135 är inte så illa. Det skulle ge en 90 cm vägg kvar mitt emot dörren att ställa en wc-stol mot.Visserligen är dörren sned och begränsar benutrymmet. Men med lite god vilja kan man räkna hörnet längst bort som godkänt avstånd till vägg, 135cm. Ställer jag stolen assymetriskt lite närmare duschväggen än hörnet. Cc ca 38 från Duschväggen. Då går det att sätta ett sådant där nödhandfat som bara är 250 djupt på väggen.

Det du bör göra innan du bestämmer dig för hur det skall vara är att testa i skala 1:1 hur rummet känns. Köp en bal 50 mm cellplast på byggmax och skär till väggar och tejpa ihop med maskeringstape. Häng upp plastfilm för att se hur duschväggen påverkar rummet. Klipp ihop ett par flyttkartonger till en stol. Flytta runt grejerna till du kan vara därinne utan att genast få klaustrofobi. Har provat att bara dra maskeringstape i luften för att markera väggar men det blir väldigt stor skillnad när det verkligen finns en vägglik markör. Några hundringar räcker för att undvika dyra felplaneringar.

Mvh / Findus
 
Inspirerande! Verkligen imponerande att få in ett badkar också, men antar att det inte är för längre människor (vi är en kort familj, så det hade varit okej).

fgo: Smart lösning att placera duschen där, det hade jag inte en tanke på!

Findus: Det är helt klart en annan femma med riktiga prylar som man kan ta på, än lite tejp på golvet. Jag har redan funderat på vardagsrumsgolvet med kartonger, filtar och en del tejp. Sambon tyckte att jag var en märklig människa efter en stund.

Tar tacksamt emot fler idéer! =)
 
Redigerat:
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
tanken jag hade var att enda gången dörrarna till duschen är uppfällda är när man duschar och då kan de vara lite i vägen för dörren. Övrig tid är ju dessa infällda emot vägg och då kommer badrummet kännas stort helt plötsligt.

Hoppas du får till något bra med badrummet! Dela gärna med dig av projektet om det blir något.
 
Det funkar väl inte att öppna duschdörrarna om du sätter dörrar enligt din ritning. Med duschdraperi eller en annan form av dörr kommer man förmodligen in i duschen.

Vi har för övrigt ett duschrum på 1,6 x 1,7 meter med snedtak. Duschen är i en liten takkupa. Gäller att använda utrymmet smart när man har begränsad plats.
 
Med fgo's lösning kan man ju vika hela duschdörren in mot kortväggen när den inte används
och skydda mycket av rummet när man duschar. Att toaletten blir lite skvätt på får man nog acceptera.
 
Din Förslag går att finjustera. Försök ställa kommoden ( ej alltför bombastisk modell) mot vägg 0,88m så att duschdörrar går att öppna så man kommer in. Använd duschdörrar som går att vika in. Förvaring går att hänga på vägg som fex hyllor, spegelskåp ovan toan, ovan handfat. Ställ inte toan för tätt på den fasta vägen...
lycka till !
gaia
 
nexustwins skrev:
Jag fnulade lite på installation av möbler i utrymmet, med "standard" lösningar. Vill gärna inte hänga över dass för att tvätta händerna t.ex. Ikea liten kommod, samt en liten vägghängd stol. Infällbara raka dörrar 80 x 80 (antar att det är brukligt? 70x70 verkar lite väl trångt). Tänker att det blir gott nog, när dörrarna är infällda?

[bild]
Tveksam till duschens placering där. Med raka dörrar och övriga möbler så nära så kommer du inte att kunna öppna dörrarna utåt och måste alltså vara en akrobat för att komma in och ut ur duschen.

Jag gillar också fgos förslag. Det ser mycket luftigare och mer lättillgängligt ut.

Hur skulle det annars funka att vrida på 88-väggen så att även följer samma linje som ingången. Du knycker förvisso en hörna från rummet utanför men då får du en "kil" inne i badrummet. Då kan du ställa in toastolen i kilen. Sätta kommoden mitt på den högra väggen och då har plats för en rätt rejäl dusch vid den nedre väggen och/eller i nedre vänstra hörnet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.