M
Hej!

Sitter och fnular lite på ett 1-wire-nät för att på ett billigt sätt övervaka temp, fukt och ev. elmätare här hemma. Anser då 1-wire vara ganska ekonomiskt.

Har läst och (förmodligen) fattat hur nätet byggs upp men jag saknar kunskap om hårdvara för sammankopplingen. Som jag fattar det så är ett bussnät nästan alltid att föredra och jag skulle då vilja ha en kopplingsplint som gör att installationen blir någorlunda tjusig. Letar efter något som liknar bifogad bild men för fyra ledare (+5v, data Rx, data tx, gnd)!istället för två. Någon som har en idé på vad som kan passa?

Tack!
image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M
Alternativt - kan man köra på fyra dinskenor med kopplingsplintar där man byglar mot mastern i nederkant och kopplar in sensorerna i överkant?
 
M
Bifogat är en skiss, sorry att den ser ut som en potta skit, men hade bara mobilen att rita på :)

Bilden beskriver alltså +5v från master som kopplas och byglas på kopplingsplintar för DIN-skena och i andra punkten på plinten ansluts sensorn. Sedan får man alltså ha fyra sånna här lösningar.

Typ av kopplingsplint som jag har i åtanke: http://www.kjell.com/se/sortiment/e...beige-p67144?gclid=CKO_x6mEhMkCFYHDcgodhDUHMw
image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om det är ett buss-system om jag fattat det rätt, allt kopplas parallellt på fyra trådar!?

Isåfall hittade jag ett verkligen perfekt system som funkar fint och är lätt och utbyggbart.
Länkar till prylar:
Länk 1 - Plint
Länk 2 - Plinthållare
Länk 3 - Ändplatta

Så för varje plint behöver du:
4 x Länk 1 - Plint
1 x Länk 2 - Plinthållare

Dessa byggs ihop; ett set för Inkommande ifrån vad som nu matar kalaset; och sen ett set per utgående apparat/givare etc.

Länk 4 - Beskrivning : Sidan 8 (eller C.78 som det står på bladet)

Om du köper ett set för 10 uppsättningar blir det: (1 matning och 9 utgångar)
50 st Plintar - 385 kr (du får tio extra plint för 26 kr om man köper 50 st)
10 st Plinthållare - 93 kr
1 st Ändplatta för 4,76 kr
SUMMA: 483,66 kr + Moms (120,92 kr) == 604,58 kr inkl. frakt. :D
Om man kör Kjell&Co plintarna.
4 st plintar per Givare/Matning = 79,6 kr
för 10 set blir det 796 kr + att alla plintar måste byglas manuellt med kabel som ej ingår! :(

Så vill du verkligen satsa på detta och få det tjusigt som du säger, så har du ett alternativ här.
Jag kanske är lite överambitiös i mina idéer men det är kul att vara.
Sen är det ju roligare med och använda riktiga grejjor.
Weidmüller är ett välkänt märke som jag använder mycket i jobbet!!


Så oavsett vad du väljer så får jag lycka till!!

/hpnisse

/PS: De där Plintarna (länk 1) går att få i Brun, Blå, Gul/Grön; kanske kan passa som matning och köra gråa på signalerna!
 
Redigerat:
Det var ju synd att 5V var kopplad till pinne 1 annars var ju den där patchpanelen riktigt smidig. Man hade ju helst använt RJ11 för 1-wire.

Marcussjogren, de där plintarna du länkar till känns väldigt överdimensionerade. 1-wire kör man ju på typ EKKX 0,5mm2 eller liknande.

//Johan
 
M
Hej!

Tack för svaren alla tre!

Första förslaget känns nästan för överarbetat och patchpanelen kommer kosta minst lika mycket som hela 1-wirenätet, kanske till och med mer.
Därmed inte sagt att jag förkastat det, men jag försöker komma fram till den bästa kombinationen av ekonomi och design.

Kommer förmodligen att försöka bygga in kopplingsplintarna i någon form av skåp så utseendet på själva plinten är inte så noga, det är viktigare att kablarna går att ansluta på ett snyggt sätt utan att det ser ut som ett råttbo.

De enheter jag har länkat till är mest för att visa vad jag menar snarare än att det är exakt dessa modeller jag vill använda. Kan ju finnas likadana fast för tunnare kabelarea t ex.

Vad spelar det för roll att 5v går på pinne 1 Johan? Man måste ju ändå skala av andra änden (den till givaren) och ansluta rätt kabel till rätt ben på givaren?

Det var annars en snygg lösning till en väldigt låg kostnad. Antar att det måste funka att seriekoppla dessa kort genom att ansluta sista porten på kort 1 till första porten på kort 2?

Edit: är länken till patchpanelen ändrad? Jag vill minnas att den länkade till ett kort med silverfärgade uttag, ett som satt ensamt och sedan 8st som satt på två rader om 4 portar?

Det var i alla fall det kortet jag hade i åtanke när jag skrev ovan :)
 
Redigerat:
M
Det står även följande på sidan:
"Observera att du bör sträva efter korta förgreningar om ditt nät är över ca 50m. Denna panel är därför bäst lämpad som en kopplingspunkt för korta nät eller som en kopplingspunkt för sensorer med kablar på någon meter."

Om jag fattat det rätt när jag läst om 1-wire så är det väl bussnät man rekommenderar för just nät med längre kablar (>3m läste jag nog) till sensorerna?
 
Spänning på pinne gör de inte kompatibla med den betydligt vanligare RJ11 (samma kontakt men fyra ledare) där pinne 2-5 används. Det går säkert att modda för att få det som man vill. Jag tänkte mig att du köper en rulle kabel och pressar RJ11/12 själv för att få det rationellt.

I morgon kan jag fota en ganska snygg variant vi har på jobbet. Själv har jag dock aldrig använt 1-wire.
 
M
Ja fota gärna! De flesta nät jag sett är ju pågående hobbyprojekt och ser ofta ut som råttbon :)

Jaha, du tänkte så! Ja nä det är ju RJ12 man får använda sig av.

Förresten, måste väl vara samma med denna patchpanel att om man tar två kort och sätter en kabel mellan en port på varje så måste dem väl bli parallellkopplade och man får 10 portar tillgängliga?
 
Skulle kunna passa fint med sk Kroneplint till det, då kan du koppla och bygla som du vill.
 
Gällande +5V på pinne 1 är det 1wire-standard då maxim IC har det i sina USB-adaptrar.
 
M
Något som faktiskt slår mig är att man borde kunna använda en vanlig patchpanel enligt bifogad bild och bara koppla kardelerna från mastern rakt horisontellt (i förhållande till bilden) över alla portarna.
Sedan kan man själv välja om man vill använda RJ11, RJ12 eller RJ45.

Är man riktigt sugen så drar man till och med varje två vägar (har kommit fram till att nästan alla sensorer är 3-pin) så kan man använda 2 sensorer på varje kabel (om man kör 6-kardelig kabel).

Borde väl fungera?

Om ni blir förvirrade som jag över färgkodningen på högersidan så bör det vara om man skall koppla enligt A eller B-standard. Alla uttag kontaktreas alltså pin 1 - 8 uppifrån och ner.

992360_LB_00_FB.EPS_1000.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M
För att göra det extra snyggt så köper man lämplig kabel (0,125mm2 area tror jag kardelerna i en nätverkskabel har) och bara drar rakt över alla anslutningspunkterna, på så vis blir alla portarna seriekopplade. Då kan man ansluta master-enheten med RJ45/RJ12 och sensorerna lika så. Så länge man använder samma kabeltyp så bör det "bara vara plug and play". :)
 
1-wire kan (så vitt jag experimenterat) anslutas antingen i parasite-mode eller med separat strömmatning. Det första kräver två ledare och det andra tre, så det skulle t.o.m kunna gå att ha upp till 3 sensorer på en kabel med 6 kardeler. I parsite används data-tråden för strömmatning. Varje sensor har en liten kondensator som håller tillräckligt med energi för att sensorn ska kunna svara utan ytterligare strömmatning. Det finns en hel del att läsa om för-/nackdelarna med parasitläget jämfört med separat strömmatning. Det finns säkert andra här som större erfarenhet av hur utbyggda näten kan vara med parasit än jag vet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.