Det måste väl vara fler än mig som uppkattar att det åter igen behövs en mysig och värmande brasa när man kommer hem från jobbet :)

002.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hemmakatten och 4 till
  • Laddar…
Här gillar vi värmande elektriska filtar! :D
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Godkänd nyinstallation så hoppas på kall vinter, störtmys!
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Ja äntligen kan man iaf börja elda inne i köksspisen istället för i pannrummet. Annars eldas det på året runt för min del, iom att man även på sommaren vill ha lite varmvatten till en dusch eller så.
 
Här har det eldats ett tag, det ser man på temperaturkurvan från den sensor som är närmast kaminen där peakarna är lite myseldande (förutom den lilla på lördagen som även höjde luftfuktigheten, för då bryggdes det öl). Borde se över isoleringen lite så att temperaturen inte sjunker lika snabbt igen bara.

temp_nov.PNG
 
Krilleman
Jag eldar året om. På sommaren varannan vecka för dusch/disk. På vintern blir det oftare.

Det bor en pyroman i mig, det är antagligen det som gör att jag har valt att värma mitt hus med ved också. Sen att det är billigt och oberoende av andra, är ju bara en bonus.
 
  • Gilla
fremax och 3 till
  • Laddar…
A
Nybyygt sommarhus med braskamin. Blir mysigt i december. IMG_0156resized.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
toolman77 och 3 till
  • Laddar…
Kan bara instämma med TS!

20150905_102914.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När vi ändå e inne på att elda... Är det bara jag som tycker att det är en extrem skillnad i värmeutveckling mellan furu och björk?
 
A
Bok är bäst, men det har ingen uppåt landet eftersom det bara växer i Skåne. Ek är så att säga bättre men innehåller och ger dessutom mycket garvsyra. Garvsyran är aggressiv både mot metall och murbruk. Blandar man träslag blir det bättre.

När det gäller värmen så ser det ut som följande:


Bok: 3032 kWh/m3
Ek: 2926 kWh/m3
Ask: 2926 kWh/m3
Alm: 2873 kWh/m3
Björk: 2660 kWh/m3
Tall: 2341 kWh/m3
Sälj: 2288 kWh/m3
Asp: 2128 kWh/m3
Gran: 2022 kWh/m3

Dvs; bok ger mest värme utan krux.
 
  • Gilla
Pear4Life
  • Laddar…
A
Häromåret kom det ut en jättebra bok om ämnet, författaren är norsk, men förhållandena lika. Rekommenderas. Ved : allt om huggning, stapling och torkning - och vedeldningens själ
av Lars Mytting
 
Krilleman
Man behöver inte köpa en bok för att hantera ved på rätt sätt.

Klyv innan påsk (dymmelonsdagen enligt bondepraktikan), stapla på lastpall, förvara under plåt hela sommaren, aldrig presenning.

Eldningsklart till vintern.

Enkelt! (y)
 
  • Gilla
Mattias_Edeslatt
  • Laddar…
Man behöver inte Lars Myttings bok men den är extremt trevlig läsning för lusteldare.

För övrigt rekommenderar jag ask som bränsle, det är inte så många som frågar efter det och asksjukan gör att träna dör fortare än skogsägarna hinner dra ut dem, så man kan få det en del billigare än bok.
 
Äntligen säsong för att elda igen!
Fick den där boken av min sambo ifjol och kan rekomendera den.
 
Hemmakatten
Det finns visst bok uppåt landet. Vi bor i Roslagen och har tre jättestora bokar på tomten. Den ena ska ner om några år. Växer upp massor med boksly och när de är ca 5 cm i diameter tar vi ner dem, sågar till lagom braslängder. Vi har också flera askar som är i varierande stadium av asksjukan. De träden får stå tills vi behöver mer ved
Just nu har vi så det räcker några år.

Trevligt att se alla brasbilder. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.