Jag har en plywoodyta, billig konstruktionsplywood med rätt så ful yta (tex kvisthål i översta lagret). Jag vill få den slät och fin så att jag kan måla den blank (Ja, jag vet, jag utgick från fel skiva från början, men nu råkade jag ha den här...). Den ska dessutom hålla att gå på.

Så, vad jag skulle vilja ha är något spackel som ger en fin yta under dessa förutsättningar, men samtidigt är hållbar och aningen flexibel för mindre rörelser i materialet.

Förslag?
 
Är underlaget under skivan plant? Jag skulle säga att detta är helt omöjligt.
 
Alltså, skivan ligger plant och stadigt, men visst kan den, precis som ett golv, röra sig lite när man går på den.

Det är nog dock snarare den mekaniska nötningen och trycket när man går på den som jag oroar mig för.
 
Redigerat:
Tex Plastic Padding PP100 kommer du en bit på väg men som du redan konstaterat har du ju valt fel skiva.
 
Skulle det kunna funka med ett flödigt lager tvåkomponents härdlack? Den krymper ju inte när den härdar, så man kan lägga på nog för att fylla ut ojämnheterna. Eller?
 
Troberg skrev:
Skulle det kunna funka med ett flödigt lager tvåkomponents härdlack? Den krymper ju inte när den härdar, så man kan lägga på nog för att fylla ut ojämnheterna. Eller?
Yep, eller en grövre självutjämnande golvmassa. Dock blir det rätt dyr behandling på "fel" yta.

Jag skulle grunda upp med lösningsmedelsburen grund- eller golvfärg, spackla med PP eller snickerispackel och sen måla med vanlig golvfärg.
 
Bra idéer allihop. Jag ska ta ett snack med den lokala färghandlaren och se vad de tycker.
 
Nu har jag snackat med färghandlaren, och i slutänden så blev det flexibel Plastic Padding. Kommer att ta några veckor innan jag har tid att testa, dock.
 
en fd chef som var målare använde alltid våtrumsspackel på trappsteg som skulle kläs, enl han så var den väldigt flexibel hur det stämmer vet jag inte...
När vi skulle spackla osb så använde vi det vill jag minnas och vi grundade skivorna med vävlim först, annars fäste inte spacklet alls
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.