Hej. Jag är ny här på forumet och får väl klassas som en hemmafixare. Har gett mig på div mindre ingrepp i min lägenhet, typ golvläggning, tapetsering osv.

Nu har jag en fråga ang duschblandare, närmare bestämt termostaten (rätt begrepp?) Jag upplever att den kärvar/går trögt, speciellt när jag ska vrida reglaget för varmt/kallt mot kallt. Har testat spruta lite WD-40 runt reglaget och det gjorde susen i någon vecka men sedan har det gått tillbaka till att kärva/gå trögt. Även vredet för av/på tycker jag går trögt när man ska stänga av vattnet. Får ta i riktigt mycket för att det ska sluta rinna helt.

Jag har nu planer på att byta ut hela duschblandaren då den som sagt kärvar, men också för att jag tycker den är ful. Vad tycker ni, ska jag byta ut allt, eller ge mig på att smörja/rengöra i de olika reglagen? Hur svårt är det att byta duschblandare helt? Har hittat en på Jula för ca 700 som verkar ok. CC-måtten verkar stämma också. Vad behöver jag i verktygsväg och tillbehör?

Bifogar tre bilder så ni får en uppfattning om hur det ser ut.

Tacksam för all hjälp! IMG_3233.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_3234.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_3235.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Det finns livsmedelsgodkänt armaturfett (silikon) som är att föredra framför mineraloljor och annat.
En Julablandare av okänt fabrikat må vara billig i inköp men har troligen inga reservdelar. Kolla innan köp.
 
Tack för det!
 
Tack för era tips, det gjorde susen! :)
 
Det funkar nu?
 
Yes! Jag smörjde rejält och nu är det lätt att vrida. Jag köpte inte en sådan reservdel som du tipsade om Andy men om problemet återkommer får jag nog göra det. Tack!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.