Vi är i behov av större hus inom en snar framtid pga att familjen blivit större än planerat. Vi har ingen möjlighet att bygga ut nuvarande bostad.

Vi funderar på att köpa tomt och bygga nytt men funderar på om tajmingen är optimal med tanke på de politiska signaler som nu sänds ut med amorteringskrav och ev skuldkvoter nästa år. Tomtpriserna, och som jag tolkar det även huspriserna, har ju åkt upp med övriga marknaden så det vi är rädda för är att köpa på dagens överhettade marknad för att sen tvingas sälja på en dämpad marknad när huset är färdigställd.

Jag förstår att ingen av er har en kristallkula men hoppas att det finns några insatta som kan göra en kvalificerad gissning om hur marknaden kan tänkas påverkas.

Vågar man bygga nu eller är det bättre att avvakta?
 
Första frågan är väl var ni tänker er att bygga?
Min tro är att Stockholm med sin stora inflyttning och katastrofala bostadsbrist kommer att stå emot ett prisfall bättre än övriga landet.
 
  • Gilla
MRK och 1 till
  • Laddar…
Anledningen till att skuldkvoter och amorteringskrav kommit upp är att hushållen är överbelånade, har man inte råd att amortera och sköta om sitt hus, bör man se efter ett annat boende i min mening, varför ska man inte betala tillbaka ett lån?

Personligen tror ja inte på något prisras, tillgång o efterfrågan styr, men vi kommer se en prisbild som planar ut sig, och prisbilden kommer inte längre peka rätt upp.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Det är i norra Storstockholm vi tänkt bygga. Som ni tror så tror ju jag också på att priserna möjligtvis stagnerar framåt men kanske inte går ned så mycket. Samtidigt är det svårt att sia om sånt.

Det jag tänker är att om man är ute efter en viss maximal boendekostnad när man budar på ett hus så kommer ens högsta bud skilja sig före och efter amorteringskrav.

En sak är att man frivilligt väljer att amortera (det gör vi) men med flexibiliteten att själv välja hur mycket och när. En annan sak att tvingas göra det regelbundet med ett visst belopp oavsett livssituation.
 
Har inte de flesta banker redan idag amorteringskrav såsom om lagen redan var införd (eftersom de valt att föregå lagstiftningen)?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Det är väl alltid svårt med sådana beslut.
Oavsett läge finns det ju risk för prisfall, behöver ni inte överbelåna er så minskar riskerna.
Sen kan ju vad som helst hända (separation etc) men om ni planerar att bo där "resten av livet" minskar det ju också risken, särskilt med rimligt låneläge.

Jag bor också i Norra Storstockholm, och priserna är ju absurda, bara de senaste två åren har dom gått helt överstyr, och jag tror det måste komma en sättning och utplaning (inte nödvändigtvis krasch), men när och hur mkt är en rätt "svår" fråga :)

men som sagt, har ni byggt och sitter med ett nytt hus i bra läge utan överdrivna lån så ligger ni ju relativt sett bra till ändå.

Det är ju om ni har väldigt höga lån och marknaden sätter sig, samtidigt som ngt händer i livet som gör att ni måste sälja som det blir svårt. Är ni rimligt belånade så komemr ju övriga boendemarknaden följa detta så man kan få tag i annat mindre, och billigare boende ändå...

/K
 
Förmodligen så får nu ju ut bra med pengar för ert nuvarande hus.
Och bygger man nytt, oavsett om man köper ett nyckelfärdigt men själv står för tomt osv så tjänar man uppåt en miljon mot att köpa ett färdigt hem på Hemnet.
Så jag skulle inte tveka. Men om lånedelen stiger, som den ju gör om ni bor i ett hus som har stigit i värde och därför behöver låna pengar för att betala 22% i värdeökningsskatt. Då kanske man ska kolla så att man klarar av en ränta på minst 6%, gärna 8% utan att behöva flytta.
 
Tack för era kloka inlägg!
Jakten på nytt hem fortsätter! Banken var iaf inte negativt inställd.
 
Bygga hus för boende eller som investeringsobjekt är ju två skilda saker. Men oftast vill man ta del av båda vilket försvårar beslut tagandet.
Eftersom det finns ingen risk för första delen (som boende) då blir andra delen aktuellt (investering).
Ett hus som alla andra investeringar har pris trend. Frågan som är vägledande är: om investeringen är kortsiktig eller långsiktig.
Kortsiktiga investeringar kan gå i princip hur som helst tom för en stanil marknad som hus och mark. Är tidsperspektivet långsiktig då är förlust risken minimal.
Så att säga dina barn o barn barn blir aldrig besvikna på ditt husbyggande. Men om du vill bygga o sälja efter ett par år då blir risken större. Om du vill avvakta för att priserna är höga och du tänker att det uppstår bättre läge då är du på en farlig mark. Spekulation för prisnedgång är lika riskabelt som för prisuppgång (om inte mer). Väntar du finns stor risk att det drar upp åt ännu mer.
Hur som helst jag får önska dig lycka till.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.