Hej!


Så kul att hitta hitt!

Vår vän vill sälja delar av sin tomt och vi vill mer än gärna köpa det om inte allt blir för dyrt. Vi ska börja träffa några husleverantörer och därifrån bestämma vad som får plats på tomten, det är ett avlångt tomt så som kanske får plats med liten terass och lite grönska. det räcker gott och väll för oss.

Anledningen till att vi då hellre bygger är att priserna idag är otroligt höga, i samma område eller även i sämre börjar priserna på 5-6 miljoner och sen behövs det renoveras.

Det här tomten har tidigare fått bygglov och då är min fråga är det lättare att få bygglov denna gång med ? Den beviljades innan våra vänner köpte huset som dem bor i idag. Så den är redan "avstyckat"

Vi som är helt gröna på det här, vad är era bästa tips?

Träffa husleverantörer?
Hitta huset som vi vill bygga och sen ansöka om bygglov, vad mer behöver vi veta?


Angående huset :

Vi vill helst ha övervåningen också klart då vi inte är så händiga, men när jag läser på google känns det som att det kanske inte är något för oss att bygga hus då det lätt kan gå upp i kostnader om man inte är själv händig och gör själv det mesta? Vad har ni för tips på hus som inte kostar så jäkla mycket som man kan kan råd med köpa till övervåningen? vi tänker oss på ett hus storlek 144-170 kvm.


Gäller Stockholms området.
tacksam för hjälp och svar då allt känns så skrämmande och nytt fast på samma gång kul ! :rolleyes::rolleyes:
 
Hej!

Det bästa är väl att kontakta säljare för resp. hustillverkare, och begära in offerter för nyckelfärdiga hus. Sen kan det vara bra att kontakta en mark/gräv-entreprenör gör att få offert på markarbete, då detta sällan ingår i hustillverkarnas priser. Räkna på lite tråkiga avgifter som bygglov, pantbrev, anslutning vatten och el etc, så har nog täckt in de flesta kostnaderna. Du säger att husen runt omkrirng kostar 5-6 miljoner med renoveringsbehov. Det låter som att marknadsvärdet på tomten som ni ska köpa ligger uppemot 2 miljoner i alla fall?
 
Börja med att prata med kommunens bygglovshandläggare innan ni bestämmer er för mycket för vilket hus ni vill bygga. Med största sannorlikhet finns en detaljplan för området som sätter ramarna för hur ni kan bygga. T.ex. får man bygga 2-plan, tillåts takkupor, hur nära gatan tillåts man bygga etc.

Om man börjar med huset först är det lätta att man blir besviken när man inte får bygga det där stora 2-våningshuset som man blev förälskad i.

När man vet hur man får bygga kan det vara värt att titta på husen i samma område. Är det inte ett nytt område så har ofta byggnadsnämnden gett undantag som man kan hänvisa till och kräva samma undantag ;)
 
Super Tack för svaret! Då provar jag att få tag på den personen redan idag eller i veckan.. tack igen för svar !
 
Jag har varit nu i kontakt med ett par olika levernatörer med nyckelfärdiga lösningar. Har ni förslag på några bra företag som man kan kontakta som kan göra grunden åt oss?

Jag har även varit i kontakt med kommunen och tagit fram exakta måttet på tomten och plankarta på vad som gäller och vad man får göra på området....


Kan man fråga någon tomtkunnig om vad exempelvis tomten är värd i dagsläget? Det är en tomt på 815 kvm och plattan på huset får vara högst 1/5 av hela tomten alltså 163 kvm. Så ett hus från exempelvis Hjärtevadshus på 175 kvm skulle på plats där....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.