I min värld ska du kontakta en byggnadsingenjör eller byggnadskonstruktör så snart som möjligt, då det du beskriver kräver proffesionell hjälp på plats. En riktigt seriös byggentreprenör skulle också fungera, men då verkar det som att du måste byta ut nuvarande.

En murad fasad (skalmur) är normalt förankrad med kramlor i ett stabiliserande regelverk av trä, en stomme av betong eller dylikt. Muren i sig är inte stabil utan denna förankring.
 
Jag hade liknande projekt 1980+. Det gick bra. Vi har fått byta hela invändiga konstruktionen. Den har blivit bärande på nytt. Iaf. Först konstruktion fäst med hållband uppe i takstolarna, nere med bult. Mot vägg med bult. Det var 45x95 i vårat fall.
Luftspalt på ca 30mm. Läkt runt varje fack. Masonite tryckt in (asfa vare bättre men var dyrare) vanlig isolering, pe folje. Stående 45 x45,salades på tidigare 45x95, elinstallation, isolering gips på det. Huset står kvar...

Det är då det är skitbra med en spikpistol!
 
Redigerat:
Som sagt så har jag ingen koll på tegel alls men om man tittar på den här bilden ligger en takstol rätt över ett fönster med några murade tegelrader under och jag ser ingen balk (eller stämp), vad händer om det blir snölast på taket?

Någon som har koll på tegelbyggnader?

Takstol.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det kan hända mycket.
Jag rekommenderar TS att stämpla under varje stol. Han kan använda det marerialet som är tänkt till renoveringen.

Och även förankra det i golvet provisoriskt. Mot samma takstolar där han klippte hållbanden.

Just nu, utgör det övriga taket stöd för den biten i köket. Om det kommer kraftig last och sen vinden försöker lyfta taket, kan han bli utan tak!

Ts. Om du har taket på plats, bygg den nya bärande väggen snarast. Den som suttit under denna del där du klippte hållbanden. Det tar typ 4 - 5 timmar. Resten kan du ta i ditt tempo under flera år om så önskas.
 
Ts.
Idag skulle jag göra så. (har skissat i mobilen hehe).

Det gula 45x120 (minst) röda 45x145 som fäls in i 45x120 stående för att ta upp laster från takstolar. Förankra mot takstolar, golv och vägg.
Runt om varje regel mot tegelväggen spika på remsor sågat masonite 100mm. Ca 20 mm kommer sticka ut.
I varje fack pressa in masonite med den släta sidan mot tegel.
In med isolering. Plastfolje. Sala på 45x45 liggande. Isolering. Glespanel vertikal mot varje tidigare 45x120. Dra el. På med gips. Se till att gipset lyfts från golvet en 5-10mm.

Lycka till.
 
  • IMG_20151109_075914.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för era råd och ert engagemang.

Jag har ett byggföretag med snickare som rivit, men det verkar även ni tycka att de rivit för mycket av den bärande konstruktionen.

Konstigt när man lämnar en renovering till dem man tror är proffs och det blir så här. de har tom hadt en egen byggkonsult på plats som godkänt nedrivningen samt godkänt uppmontering utan bärlina, hållband eller annan förankring i tegelväggen, det förvånar mig.

Fundera nu om jag måste anmäla detta till kommunen då den bärande konstruktionen är nedriven, det är också viktigt det bär så det inte blir sättningar efter några år.
 
Det blir inga sättningar om du stämplar takstolarna nu! Bara slå in några 45x70 under takstolarna. Spänn bara inte för mycket.
 
Hej och tack för era svar, ritningar och förslag.

Jag undrar om man som byggherre bär allt ansvar eller om byggföretaget tar över det när arbetet påbörjas, vad händer om byggföretaget helt plötsligt utför något som leder till skada för byggnad elelr person, vem är då ansvarig är det fortfarande byggherren eller träder företagets försäkring in? Någon som vet?
 
Ytterst är det du som ansvarar. Därför måste du ha någon kunnig som granskar allt. Du ska även kolla att byggföretaget har nödvändiga försäkringar.
 
De har en småföretagsförsäkring, vet inte om det är tillräckling men utgår från att det är det.
 
Även små firmor har omfattande ansvarsförsäkringar. Rkng deras fb och kolla vad ingår.
 
Känner ni till en duktig besiktningsman/kvinna i Skåne/Halland?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.